۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۹:۱۲
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85245185
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نمایش آیینی و سنتی؛ زمینه‌ساز توسعه همکاری هنری ایران و چین+ فیلم

گرگان - ایرنا - نمایش‌های آیینی و سنتی به عنوان هنری پیشرو و تاثیرگذار، یکی از اشتراکات مهم ایران و چین در طول تاریخ به شمار می‌روند به طوری که قدمت این هنر با پیشرفت فرهنگ و جایگاه آن تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر جوامع گذاشته و یکی از ریل‌های توسعه همکاری فرهنگی ۲ کشور و تمدن توجه به اشتراکات آیین و سنت آن است.

به گزارش ایرنا، ساعت هنوز ۹صبح نشده که گروه «اپرای چین» همراه مترجم خود در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعدگرگانی حضور یافته و گویی سال هاست این سالن را می شناسند معاونت این گروه هنری در وسط سالن وضعیت نور مناسب را تنظیم می کند، صدابردار گروه هم از بالای سالن چندین بار صداها را تنظیم می کند، وارد اتاق گریم می شوم بازیگران مشغول مرتب کردن لباس ها سنتی خود هستند و متوجه حضورم نمی‌شوند.

کارگردان گروه هم مرتب پیگیری می کند کارشان همراه با زیرنویس برای تماشاچیان ارائه شود و مسئولان سالن هم این دغدغه را به بهترین شکل پاسخ گفته و دستگاه پیشرفته ای را کنار سالن قرار می دهد.

نمایش آیینی و سنتی؛ زمینه‌ساز توسعه همکاری هنری ایران و چین
به معاون کارگردان نزدیک شده، خودم را معرفی می کنم با خونگرمی سلامم را پاسخ گفته و از استقبال ویژه هنردوستان از حضور آن ها در گلستان سخن می گوید: این جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی خیلی عالی است و بسیار تقدیر از این موضوع می کنم چرا که می تواند به این وسیله اشتراکات فرهنگی چین به ایران را معرفی کنند.

«کوئینگ پی» افزود: امیدواریم که هنرمندان ایرانی هم به چین آمده و این فرهنگ ها به اشتراک گذاشته شود.

نمایش آیینی و سنتی؛ زمینه‌ساز توسعه همکاری هنری ایران و چین
وی اظهار داشت: در «اپرای چین» سه اجرا به روی صحنه رفت که از زمان‌های خیلی قدیم در بین مردم نقل می‌شد. نمایش دوم بی عدالتی علیه دولت بوده و نمایش آخر از رویای عمارت سرخ گرفته شده است.

وی بیان کرد: با نمایش فرهنگ و سنت ها عمیق چین و ایران در جشنواره ها به عمیق‌تر شدن ارتباط بین ایران وچین کمک خواهد شد.


ساعت نزدیک ۱۴:۳٠ شده و ورودی تالار فخرالدین اسعدگرگانی مملو از هنردوستان از سراسر کشور و استان گلستان است و جای سوزن انداختن نیست.

به طبقه بالای سالن می روم آنجا هم پر از افرادی است که در انتظار رسیدن قطار نمایش اپرای چین هستند.

در محوطه تالار خیلی ها نشسته و مشغول گفت و گو هستند و از ضرورت همکاری های هنری ایرانیان در سطح بین اللمللی سخن می گویند و اینکه مردم ایران عاشقانه آثار تولید کشور چین را نگاه می کنند و این نشان از اشتراکات فراوان دو کشور است.

نمایش آیینی و سنتی؛ زمینه‌ساز توسعه همکاری هنری ایران و چین
جلو می روم و خودم را معرفی می کنم. لحظاتی کنارشان می‌نشینم. از شرق گلستان صرفا برای دیدن اپرای چین آمدند یکی از آنها با خنده می گوید: فکر می کردیم تنها خودمان علاقمند به هنر کشور چین هستیم ولی امروز با این استقبال باشکوه متوجه عمق ارادت ایرانی ها شدیم.

سوگند نوری افزود: مستمر بودن این جشنواره های بین المللی نقش ویژه ای در آشنایی مخاطبان خود با آیین ها و سنت های اقوام، مذاهب، استان ها و کشورهای مختلف دنیا ایفا می‌کند و حضور چشمگیر مردم برای دیدن اجرای امروز نشانگر بودن علاقه مندی مردم به این مهم است.

نمایش آیینی و سنتی؛ زمینه‌ساز توسعه همکاری هنری ایران و چین
وارد سالن نمایش می‌شوم. در صحنه اول دختری با لباس قرمز وارد می شود و همزمان با آن موسیقی ملایم کشور چین در حال پخش است. روی صفحه کنار سالن همزمان با اپرا ترجمه متن می شود «فریادهای من آسمان و زمین را به لرزه در آورد»، «چرا سیاهی و سفیدی در این دنیا وارونه است» و اپرایی که بعد اتمام آن همه یک صدا دست زدند.

در صحنه دوم «عاشقان پروانه لیانگ جو» دو شخصیت با لباس های سفید و صورتی وارد صحنه شدند و «شهر را ترک و از گردنه ها عبور می کنیم»، «همانطور که می گویند بعد از یک سفر طولانی باید از یکدیگر خداحافظی کنیم» و در اجرای آخر «نغمه دفن گل ها» سه شخصیت با لباس های قرمز و نیلوفری به روی صحنه آمدند «زیبا رویان جهان بسیارند و من تنها به تو دل می سپارم».

در هر سه اجرا مخاطب همراه با موسیقی چینی، لباس های سنتی و متن اثر کاملا خود را در آن فضاهای ترسیم شده احساس می کرد.

پس از اتمام نمایش تمام حاضران تمام قد ایستادند و هنرمندان چینی را بخاطر به درستی تصویرکشیدن آیین ها و سنت هایشان تشویق کردند.

نمایش آیینی و سنتی؛ زمینه‌ساز توسعه همکاری هنری ایران و چین
چیانگ یائو کارگردان اثر هم در حاشیه اجرا گفت: اجرای همچین اپرایی می تواند یک پل میان فرهنگ ایران و چین باشد.

وی افزود: امیدواریم از طریق این اجرا بتوانیم به دوستی عمیق تر بین دو کشور ایران و چین کمک کنیم.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایه‌گذاری شد. رویدادی که در گام‌های نخستین به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیین‌ها و سنن‌ نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیشکسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیت‌های نمایش ایرانی و شکل گیری جریان تئاتر ملی سهمی به‌سزا داشته باشد.

این رویداد از دوره دوازدهم با محوریت تاکید بر معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایش‌های سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زنده‌نام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیین‌های نمایشی کشورمان بر دارد.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha