میز تخصصی پیشگیری فرهنگی و اجتماعی مصرف مواد مخدر راه اندازی شد

تهران - ایرنا - میز تخصصی پیشگیری فرهنگی و اجتماعی مصرف مواد مخدر در راستای بررسی، بحث و تبادل نظر در زمینه راهبری و هماهنگی به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر و همکاری و همراهی نهادهای متولی در رفع این مساله به همت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، امید عبداللهی معاون اجتماعی ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به رویکرد حل مساله در میزهای تخصصی ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: میز تخصصی پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید بستری مناسب برای همکاری و همراهی نهادهای متولی در حل مسایل مربوطه باشد.

وی تاکید کرد: باید نگاه ما به آینده باشد و برای تدوین بسته سیاستی مربوطه باید آینده‌نگری هم صورت گیرد و بسته مذکور با تعیین دقیق نقش دستگاه‌ها موثر منجر به خروجی مشخص و تاثیرگذاری باشد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست ضمن تأیید سیر صعودی اعتیاد در کشور طی دهه‌های اخیر، واگرایی اجرایی را یکی از مهم ترین مسایل مبتلابه پیشگیری از مصرف مواد مخدر عنوان کرد که می‌تواند یکی از مبادی ورود عرصه سیاست گذاری به این موضوع باشد.

محمدهای عسگری کارشناس آسیب های اجتماعی مهم ترین چالش‌های برنامه‌ریزی در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر را دیر بازده بودن برنامه‌ها، سهم برنامه‌های کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری اندک بخش خصوصی و اولویت کم در تخصیص منابع مالی دانست.

وی ضمن حمایت از ایجاد و تشکیل میز مبارزه با مصرف مواد مخدر در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آمادگی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای همکاری و ارائه اطلاعات و آمارها و سوابق موضوع به میز تخصصی ستاد فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد.

در ابتدای این نشست ابوالحسن صفرپور کارشناس آسیب های اجتماعی با ارائه آمارهایی از شیوع اعتیاد در ایران گفت: شیوع اعتیاد در دهه ۸۰ بین جوانان ایرانی بالای ۱۸ سال یک درصد بوده است اما این آمار در دهه ۹۰ به ۴.۷ رسیده است.

وی افزود:همچنین این آمار برای نوجوانان تا قبل از ۱۸ سالگی در دهه ۸۰ نیم درصد بوده است اما در دهه ۹۰ به ۲.۱ درصد رسیده است.
صفرپور با بررسی عوامل موثر بر این سیر افزایشی یکی از مبادی موضوع را مرتبط با عرصه فضای مجازی دانست و اظهار داشت: طی سالیان اخیر فضای مجازی هم عامل اثرگذار بر ترویج و قبح‌زدایی از مواد مخدر در کشور و همچنین یکی از راه‌های رایج توزیع و فروش آن بوده است.

این کارشناس آسیب های اجتماعی تاکیدکرد: از این رو به نظر می‌رسد نیاز فوری است که کشور متناسب با مسایل به روز جامعه در حوزه اعتیاد و مواد مخدر اقدام به فعالیت های پیشگیرانه کند.

در ادامه این نشست مقرر شد موضوع تدوین راهکارهای ارتقای آگاهی‌ها و آموزش عمومی نوجوانان و جوانان در پیشگیری مصرف مواد مخدر با تاکید بر سامان‌دهی فضای مجازی به عنوان اولویت میز تخصصی مربوطه در دستور کار قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha