۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۹
کد خبرنگار: 817
کد خبر: 85244757
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همکاری جهاددانشگاهی و مرکز آموزش‌های مهارتی علوم پزشکی درحوزه سالمندی

تهران- ایرنا- معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی تفاهم نامه همکاری در حوزه آموزش های مهارتی و حرفه ای امضا کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از جهاد دانشگاهی، همزمان با روز جهانی سالمندی (۹ تیر برابر با اول اکتبر) و در راستای همکاری مشترک و هم‌افزایی مبتنی بر ماموریت‌های معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و مرکز ملی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی، تفاهم نامه ای به منظور استفاده مطلوب از ظرفیت‌های قانونی و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های علمی و آموزشی طرفین و با هدف تامین و توانمندسازی منابع انسانی ارائه دهنده مراقبت‌های سالمندی در سطح کشور و منطقه، به امضای محمد محسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و آرمین شیروانی، سرپرست مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی رسید.

در این مراسم، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی ضمن تبریک روز جهانی سالمندی بیان کرد: امضای این تفاهم نامه شروع مبارکی است که در این روز اتفاق می افتد.

وی افزود: در مجموعه جهاد دانشگاهی حدود ۱۵ سال است به موضوع تربیت مراقب سالمند و نیازهای دوران سالمندی ورود کرده ایم که دوره های آن در این نهاد از سال ۸۵ طراحی و اجرا شده است.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ادامه تاکید کرد: واحدهای پزشکی در تهران از جمله مراکز جهاد دانشگاهی هستند که به حوزه تربیت مراقب سالمند وروده پیدا کرده اند و دوره های بسیاری در این رابطه توسط جهاد دانشگاهی برگزار شده است.

غفوریان یادآور شد: در ۱۵ سال گذشته حدود ۱۰ واحد سازمانی جهاد دانشگاهی چه در تهران و چه در استان ها به تناسب نیاز و ظرفیت منطقه آموزش های مرتبط با حوزه سالمندی را داشته اند. همچنین با توجه به دغدغه ای که در این رابطه در کشور وجود دارد، جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد که در سطحی بیش از آنچه که طراحی شده کمک کند.

وی افزود: امید است تهدید سالمندی که از حالت بالقوه به شکل بالفعل درآمده است، به فرصت تبدیل کنیم.

غفوریان تأکید کرد: جهاد دانشگاهی با تمام توان در خدمت مجموعه مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی و علاقه مندان به خدمات حوزه سالمندی است.

سرپرست مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت های این مرکز، بیان کرد: در این مرکز فرایند مدیریت آموزش ها را به گونه ای طراحی و ساماندهی کردیم که به راحتی بتوان آن را کنترل و ارزیابی کرد.

وی افزود: بحث دیگر در حوزه تعیین استاندارد است که در مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی تدوین دوره ها، برخلاف دوران دانشگاهی به صورت واحد انجام نمی شود و با توجه به نیاز مخاطبان متفاوت است و ممکن است بعدا به این نتیجه برسید که برای یک دوره سالمندیاری شاید چندین مدل دوره تهیه کنید، البته استانداردهای آن ثابت است.

شیروانی در ادامه گفت: بحث دیگر مسأله اجرا است که اولویت مرکز این است که حوزه اجرا را تا آنجا که امکان دارد به بخش خصوصی واگذار کنیم تا مشارکت مردم افزایش یابد، چراکه با توجه به اینکه وجود ابزارهای نظارتی کافی، از کیفیت آموزش ها مطمئن هستیم. به طور مثال در تفاهم نامه ای که با سازمان ملل نیز امضا کردیم، اجرای آن را به بخش خصوصی سپرده ایم و به آنها نیز اعلام کرده ایم کیفیت آن را تضمین می کنیم.

وی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با توجه به گستردگی در سطح کشور،‌ می تواند حوزه خدمات مراقبتی را جدای از بحث آموزش آن در اختیار بگیرد و در این حوزه نیز می تواند کمک بسیاری انجام دهد. همچنین اگر اثر آن را در جامعه بتوانیم نشان دهیم آموزش آن نیز در سطح دنیا معقول تر خواهد بود.

شیروانی در خصوص اهمیت اعتبار و ارزش مدارک ارائه شده در حوزه خدمات سالمندی در دنیا، عنوان کرد: متأسفانه شاهد بوده ام کسانی که با مدرک خدمات سالمندی که از مراکز نامشخص دریافت کرده اند، به خارج مهاجرت می کنند که به کشور برگردانده می شوند، چراکه در کشورهای اروپایی سازوکارهای مشخصی برای اینگونه توانمندی ها وجود دارد که باید نشان دهیم آموزشی که در کشورمان انجام می شود، بسیار معتبر است و در این حوزه موفق خواهیم بود.

سرپرست مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی گفت: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش خدمات سالمندی توانمندی های بسیاری دارد، امضای این تفاهم نامه اتفاقات خوبی را در آینده رقم خواهد زد.

در ادامه مهدی سروش، معاون فنی مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی بیان کرد: وقتی کارها با مشارکت و تفاهم پیش برود، قطعاً اثر آن چند برابر خواهد شد. یک سری از مباحث مانند کاریابی و نظام نیرو وجود دارد که مرکز ملی به دلیل ماهیت آموزشی نمی تواند به طور مستقیم به آنها ورود کند و تفاهم نامه امروز بر این مبنا مابین معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی به امضا رسید تا بتوانیم کارهای بیشتری در این حوزه انجام دهیم و شاهد اتفاقات عظیمی در سطح کشور باشیم.

وی تاکید کرد: در کشور به حدود ۳ میلیون نیرو در حوزه سالمندی نیاز داریم. همچنین در این حوزه بازار کار مناسبی در سطح دنیا وجود دارد که کشورهای همسایه و اروپایی نیز به این نیروهای آموزش دیده نیاز دارند. ضمن اینکه برای کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان نیز می توانیم در محل خودشان یا به صورت مشارکتی این آموزش ها را ارائه کنیم و در ادامه راه می توانیم در قالب تفاهم نامه ای در سطح بین المللی این کار را ادامه داده و این حوزه را گسترش دهیم.

معاون فنی مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی تأکید کرد: با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش، باید سعی کنیم این آموزش ها استانداردتر باشد.

در ادامه حمید حمزه زاده، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با گرامیداشت روز جهانی سالمندی بیان کرد: بحث مشکلات جمعیتی و چالش جمعیت یکی از ابرچالش های دنیا است و یکی از مباحث مهم که در آینده دنیا مطرح است موضوع آموزش و توانمندی سالمندان است.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در واحد علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی موضوعات مرتبط با حوزه سالمندی از حدود ۱۴ سال گذشته آغاز شد، از جمله آنکه برای خانواده های نیروهای مسلح این دوره ها برگزار شد.

حمزه زاده عنوان کرد: ظرفیت های ملی و بین المللی بسیار خوبی در جهاد دانشگاهی وجود دارد که با کمک مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی می توان آن را توسعه داد.

وی یادآور شد: در حال حاضر پیشنهادهایی از کشورهای فارسی زبان منطقه مانند تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان در خصوص آموزش مهارت های حرفه ای در حوزه مراقبت های سالمندی داریم که امید است با کمک مرکز ملی و حمایت های دکتر غفوریان در معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، هر چه سریع تر برای برنامه ریزی و اجرای این پروژه ها اقدام کنیم.

فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی دوران سالمندی؛ انجام مطالعات نیازسنجی در زمینه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه سلامت سالمندی؛ تدوین استانداردهای مهارت‌ها و شایستگی‌های توسعه مهارتی و حرفه‌ای؛ تدوین و برگزاری دوره‌های آموزشی علوم پزشکی مبتنی بر استانداردهای فوق، مطابق با ضوابط و مقررات آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی؛ تهیه و انتشار بسته‌های آموزشی ترکیبی بر اساس دوره‌های آموزشی مصوب و تهیه و انتشار منابع و محتواهای آموزشی مرتبط با دوره‌های آموزشی مصوب از دیگر موضوعات این تفاهم نامه همکاری مشترک است.

بر اساس این تفاهم نامه تعهدات مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی به شرح زیر است:

- تدوین استانداردهای حوزه سالمندی با مشارکت طرف دوم

- تفویض اختیار تدوین دوره‌های آموزش مهارتی و حرفه‌ای حوزه سالمندی به طرف دوم

- تسریع و تسهیل روند بررسی و ارائه مجوزهای لازم در خصوص راه‌اندازی و برگزاری دوره‌های آموزشی موضوع تفاهم‌نامه در مراکز تابعه جهاد دانشگاهی با رعایت ضوابط مربوط

- تدوین شیوه‌نامه و دستورالعمل اجرایی تفاهم‌نامه

- صدور مجوزهای لازم مطابق ضوابط برای اجرای تعهدات طرف دوم

- ارائه گواهینامه‌های صلاحیت مهارتی و حرفه‌ای به مهارت آموختگان دوره‌های فوق

همچنین از جمله تعهدات جهاددانشگاهی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تشکیل دبیرخانه مرکزی برای ساماندهی و مدیریت امور اجرایی مربوط به تعهدات تفاهم‌نامه

- انجام مطالعات نیازسنجی جهت تربیت و توانمندسازی منابع انسانی حوزه سلامت در زمینه سلامت سالمندی

- پیشنهاد عناوین مهارت‌ها و شایستگی‌های توسعه مهارتی و حرفه‌ای به طرف اول

- مشارکت در تدوین استانداردهای دوره‌های آموزش مهارتی و حرفه‌ای در حوزه سلامت سالمندی

- تشکیل کارگروه‌های تخصصی تدوین دوره‌های موضوع تفاهم‌نامه

- تدوین دوره‌های سلامت سالمندی مبتنی بر استانداردها و مطابق ضوابط آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی

- تهیه و انتشار بسته‌های آموزشی، منابع و محتواهای مرتبط با دوره‌های موضوع تفاهم‌نامه

- برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های مصوب مطابق ضوابط آموزش مهارتی و حرفه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی

همچنین جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان نماینده این نهاد در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه مذکور مسئول هماهنگی های لازم در واحدهای جهاددانشگاهی شد.

لازم به ذکر است، مدت اعتبار این تفاهم‌نامه از زمان امضاء برای ۳ سال تعیین شد که در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha