سقف لرزان مدرسه فرسوده روستای سواری چرام

یاسوج- ایرنا- روستای سواری از توابع بخش سرفاریاب شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است، کلاس های درس دانش آموزان این روستای محروم و دورافتاده، هرساله به خاطر نبود زیرساخت های لازم در روزهای سرد و سخت زمستان شاهد چک چک قطره های باران و در فصل های گرم سال در سایه نبود وسایل سرمایشی روزهای طاقت فرسا و گرمی را تجربه می کنند.

به گزارش ایرنا، بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از روستای محروم سواری برگ جدیدی از محرومیت های نهفته در حوزه آموزش این منطقه را ورق می زند البته امید است بیان این مشکلات به رفع آن ها ختم شود و این حکایت آن ۴۸۵ مدرسه ناایمن در کهگیلویه وبویراحمد است.

روستای سواری در دهستان پشته زیلائی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۰ نفر (۱۲۸خانوار) بوده‌است.

حدود ۱۰ روز از اول مهرماه می گذرد اما گویا هنوز تعدادی از معلمان هنوز سر کلاس درس حاضر نشده اند و دانش آموزان مدرسه سواری کهگیلویه چشم انتظار آن ها هستند.

لیلا و زهره و مریم دختران دانش آموزی هستند که دو نفر از آن ها (لیلا و زهره) در پایه هفتم و یکی دیگر (مریم) در پایه هشتم در این روستا مشغول به تحصیل اند.

لیلا و زهره می گویند که ۱۰ روز از مهر مسی گذرد اما تنها تعداد کمی از معلمان ما سر کلاس درس حاضر شده اند و اکنون چشم به راه حضور آن ها هستیم.

آن ها می افزایند که هر ساله سقف کلاس درس ما که به صورت مختلط با پسران تشکیل می شود، ریزش دارد و آب باران پایین می ریزد.

این دانش اموزان تاکید می کنند که قطره های آب روی دفتر و کتاب چکه می کنند و کلاس درس ما ایمن نیست.

مریم نیز گفت: یکی از خواسته های اصلی ما از آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان این است که مدرسه مان را نوساز کنند.

سقف لرزان مدرسه فرسوده روستای سواری چرام

وی ابراز کرد: مریم که دلش برای زنگ ورزش لک زده است می گوید: ورزشی در کار نیست و وسایل ورزشی وامکانات ورزشی مدارس ما اندک است.

این دانش آموز ادامه داد: هیچ گونه سالن ورزشی در روستا نیست و ما دختران تفریحی در زنگ های ورزش نداریم.

مریم می افزاید که مشاوره زن در مدرسه نداریم و بیش از ۹۰ درصد معلمان ما مرد هستند و این موضوعات خلا هایی هستند که هیچگاه رفع نشده اند.

وی می گوید که بیشتر دانش آموزان این منطقه ترجیح می دهند به شهر بروند زیرا امکانات بسیار اندک است البته تعدادی هم از همکلاسی هایمان ترک تحصیل کرده اند.

این دانش آموز تاکید می کند که مدرسه راهنمایی سواری فقط یک لوله آبخوری دارد و حیاط مدرسه فرسوده و بی روح است.سال گذشته شوفاژ مدرسه خراب بود و امسال امیدواریم مشکل آن رفع شده باشد.

به گفته دهیار این روستا؛ در روستای سواری مدرسه دبیرستان وجود دارد و دانش آموز هم به اندازه کافی وجود دارد اما کلاس ها در این دبیرستان دایر نمی شود و دانش آموزان مجبورند برای تحصیل به سرفاریاب و یا چرام باید بروند.

محمد حسینی افزود: مردم این منطقه از نظر مادی ضعیف هستند و توان این را ندارند که هزینه های رفت و آمد دانش آموزان شان را بپردازند.

کهگیلویه و بویراحمد استان نخست در تعدد مدارس سنگی و ناایمن

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود مدارس سنگی و آجری ناایمن، افزود: کهگیلویه و بویراحمد استان نخست در این شاخص است زیرا قبل از انقلاب اسلامی فضای آموزشی در استان به وفور وجود نداشت و تنها ۲۴۰ فضای آموزشی وجود داشت که با مصالح بومی این مدارس قدیمی ساخته و ناایمن اند و اکنون به سه هزار مدرسه رسیده است.

سید رضا حسینی نیک تاکید کرد: پس از انقلاب اسلامی تمام روستاها و مناطق استان که دانش آموز داشتند از مدرسه برخوردار شدند.

وی ادامه داد: ۴۸۵ مدرسه ناایمن در استان وجود دارد که در مصوبات سفر دوم رئیس جمهور از مجموع یک هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به نوسازی مدارس ۴۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به این مدارس است.

مدرسه سازی سخت است به گونه ای که یک مدرسه ۱۰۰ متری حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه نیاز دارد، افزایش ۳۸ هزار متر مربعی فضاهای آموزشی، ۲۶ هزار متر مربعی فضای ورزشی و چهار هزار متر مربعی فضای فرهنگی در مدت این ۲ سال جزو اقدام های تحولی دولت سیزدهم در امر مدرسه سازی بود.

بارها از کمبود فاحش و حتی شرایط بحرانی فضاهای آموزشی در استان کهگیلویه وبویراحمد سخن گفتیم و بر اساس آخرین آمار همچنان بالای ۴۸۰ کلاس درس نا ایمن و دارای وضعیتی نامناسب است ؛ اما این کمبودها و مشکلات نباید نافی برخی خدمات و گام های مثبت و عزم راسخ دولت و متولیان امر در این راستا شود.

دولت سیزدهم با رویکرد عدالت محوری در فصل آموزش در تمامی مناطق شهری و روستایی این استان عملیات خوبی را در امر مدرسه سازی آغاز و یا در حال انجام است و بیشتر آن ها را هم به پایان رسانده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha