«آتلان در سرزمین شمالی» درامی عاشقانه از سنت‌های قوم ترکمن

گرگان- ایرنا- نمایش «آتلان در سرزمین شمالی» درامی عاشقانه همراه با معرفی آداب، رسوم و فرهنگ قوم ترکمن است که با معجون عشق و فروتنی شخصیت اصلی داستان بحران طلسم و جادو را با همسرش سپری می‌کند.

به گزارش ایرنا، این تئاتر برشی از زندگی یک ترکمن جوان و عاشق است که دلدادگی او به همسرش آی‌سودا را نشان می‌دهد. آتلان در این نمایش درگیر طلسم همسرش توسط دخترعموی خود جهان شده و با کمک عشق، ایثار، مهربانی و صبر سعی می‌کند با این حسادت جاودانه مبارزه کند و در همین حال نیز از همسرش آی سودا مراقبت نماید.

اصلی‌ترین کاراکتر نمایش آتلان در سرزمین شمالی با معجون عشق پاک و خالصانه مرد عاشق است که مجنون همسرش آی سودا شده و نمی‌خواهد اجازه دهد روز به روز آی سودا از او دور دورتر شود.

این نمایش مخاطبان را پله پله با آداب، رسوم، فرهنگ، موسیقی، زبان، پوشاک و حتی طعام های محلی آشنا کند و تا آخر تماشاچی را روی صندلی‌های خود گرفتار می‌کند.

«آتلان در سرزمین شمالی» درامی عاشقانه از سنت‌های قوم ترکمن
شهروز ایری کارگردان این نمایش در حاشیه بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی در گفت و گو با ایرنا گفت: تماشاچی با دیدن نمایش می تواند با فرهنگ، آداب و رسوم مختلف آشنا شود.

وی افزود: نمایش «آتلان در سرزمین شمالی» تنها اثر از استان گلستان درجشنواره بین المللی نمایش های آیینی وسنتی است و امیدوارم کارگردانان به این بخش مهم نمایش هم ورود کنند و به نمایش آداب و رسوم اقوام بپردازد.

«آتلان در سرزمین شمالی» درامی عاشقانه از سنت‌های قوم ترکمن
محمد ایری یکی از بازیگران این نمایش در نقش «طلسم کننده» هم بیان کرد: همیشه در نمایش های مختلف به دوستان تاکید دارم درباره فرهنگ قوم خودمان کار کنیم.

وی افزود: از نمایش های آیینی و سنتی در گذشته استقبال کمی می شد و شاید بخاطر همین بسیاری از افراد به این بخش نمایش ورود نمی کنند.

«آتلان در سرزمین شمالی» درامی عاشقانه از سنت‌های قوم ترکمن

عبدالرضا قلی راد یکی از تماشاگران این نمایش هم گفت: قوم ترکمن سرشار مراسم های خاص زیادی دارند که هنرمندان می توانند آن را معرفی کنند.

وی اظهار داشت: با امکانات رسانه ای می توان فرهنگ غنی ترکمن و کثرت مراسم های مختلف آن را به جهانیان معرفی کرد و این نمایش هم به خوبی به این مهم توجه کرده است.

«آتلان در سرزمین شمالی» درامی عاشقانه از سنت‌های قوم ترکمن
ناهیدپورقاضی دیگر مخاطب نمایش بیان کرد: اینگونه جشنواره ها تاثیربسیاری بر آشنایی مخاطبان با فرهنگ، آیین و سنت های اقوام مختلف دارد و برگزاری آنها بر ترویج و ترغیب به سوی آداب وسنن غنی خود اثر می‌گذارد.

«آتلان در سرزمین شمالی» به کارگردانی شهروز ایری، به نویسندگی بهرام و شهروز ایری و بازیگرانی چون روح الله مجللی، علی یلمه، محسن توری فرد، کمال جعفری، آی سونا قرجه نژاد، مینا درستکار، فرشته حقیقت جو، خاطره شجاع و فاطمه کوهی به روی صحنه می‌رود و حاج محمد ایری موسیقی این اثر را برعهده دارد.

«آتلان در سرزمین شمالی» درامی عاشقانه از سنت‌های قوم ترکمن
بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کار آواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha