مسکو: اکثر ساکنان مناطق الحاقی خواهان گذرنامه روسی هستند

تهران- ایرنا- ایرینا ولک سخنگوی وزارت کشور روسیه اعلام کرد که حدود ۸۳ درصد از ساکنان جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (DPR و LPR) و مناطق خرسون و زاپروژیا برای گذرنامه روسی درخواست داده‌اند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، ولک اظهار کرد: از سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر در مناطق جدید روسیه (جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و مناطق خرسون و زاپروژیا) گذرنامه روسی دریافت کرده‌اند که گذرنامه بیش از ۲.۲ میلیون آنها بین ۵ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۳ مهر ۱۴۰۱) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (۸ مهر ۱۴۰۲) صادر شده است.

وی افزود: ۱۵۰ دفتر صدور گذرنامه در مناطق جدید روسیه راه‌اندازی شده است و تیم‌ها و دفاتر سیار نیز در این زمینه در حال فعالیت هستند.

ولک در ادامه سخنان خود، گفت: علاوه بر این، وزارت کشور روسیه یک پلتفرم دیجیتال راه‌اندازی کرده است و ساکنان مناطقی که به تازگی به این کشور الحاق شده‌اند، می‌توانند برای دریافت گذرنامه روسی از طریق این پلتفرم اقدام کنند.

به نوشته خبرگزاری تاس، در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (۸ مهر ۱۴۰۱) ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سران دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپروژیا و خرسون معاهده‌هایی را در مورد الحاق خود به روسیه امضا کردند.

به گزارش ایرنا، پوتین رئیس جمهور روسیه پیشتر قانونی را امضا کرد که بر اساس آن دونتسک و لوهانسک مجدداً به روسیه الحاق شده و روز الحاق آنها به عنوان یک روز جشن ملی اعلام شده است.

سند تأسیس روز اتحاد و پیوستن مجدد روسیه با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و همچنین اتحاد با مناطق خرسون و زاپروژیا توسط پوتین در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) به مجلس سفلی این کشور ارائه شد، دومای ایالتی روسیه قانون مربوطه را در ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) و شورای فدراسیون این کشور آن را در ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) تصویب کردند.

بر اساس نتایج همه‌پرسی که از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱ تا ۵ مهر) برگزار شد، ساکنان این مناطق به الحاق مجدد به روسیه رأی دادند (دونتسک با ۹۸.۴۲ درصد آرا، لوهانسک با ۹۹.۲۳ درصد آرا، خرسون با ۸۷.۰۵ درصد آرا و زاپروژیا با ۹۳.۱۱ درصد آرا) و این مناطق در ۳۰ سپتامبر سال گذشته بخشی از روسیه شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha