انگلیس به بهانه آموزش نظامی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

لندن- ایرنا- وزیر جدید دفاع انگلیس در اقدامی که از نگاه ناظران می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین شود، به بهانه آموزش نظامی، نیرو به اوکراین اعزام می‌کند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، گرنت شپس در گفت‌ وگو با هفته‌نامه ساندی تلگراف عنوان کرد که این موضوع را در جریان سفر اخیرش به کی‌یف با مسئولین ارتش اوکراین در میان گذاشته است. وی ادعا کرد که اجرای این طرح، وابستگی کی‌یف را به انگلیس و سایر کشورهای عضو ناتو کاهش می‌دهد.

وزیر دفاع انگلیس همچنین عنوان کرد که در جریان ملاقاتش با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، درباره نقش نیروی دریایی انگلیس برای حفاظت از ناوهای تجاری مستقر در دریای سیاه در برابر حملات روسیه رایزنی کرده است. البته نیروی هوایی فرانسه گفته است که بر تردد محموله‌های باری در دریای سیاه نظارت دارد.

شپس همچنین با اشاره به برنامه غول صنایع دفاعی بی‌ای‌ئی‌سیستمز برای افتتاح کارخانه تولید سلاح در اوکراین، آموزش سربازان اوکراینی را نیز یک فرصت نامید و ابراز امیدواری کرد که مراودات نظامی میان دو کشور افزایش یابد.

نامبرده ماه گذشته میلادی در پی کناره‌گیری بن والاس به‌ عنوان وزیر دفاع انگلیس منصوب شد. شپس بر خلاف والاس تجربه نظامی ندارد و این پنجمین سمت دولتی او طی یک ساله گذشته بشمار می‌رود. او هفته پیش در سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین رفت و طی ملاقات با مقامات این کشور، تعهد لندن را برای حمایت از جبهه کی‌یف تکرار کرد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

این کشور تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهروند روس و افزون بر ۶۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha