تصویب بودجه کوتاه مدت دولت آمریکا در دقیقه ۹۰

تهران- ایرنا- تنها چند ساعت قبل از تعطیلی احتمالی دولت بایدن، نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا به توافق رسیدند تا بودجه دولت آمریکا را برای یک دوره کوتاه‌مدت ۴۵ روزه تصویب کنند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از واشنگتن پست، تنها چند ساعت مانده به مهلت قانونی، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا با ۳۳۵ رأی موافق در مقابل ۹۱ رأی مخالف، بودجه دولت این کشور را برای یک دوره ۴۵ روزه تصویب کردند.

به نوشته واشنگتن پست، تصویب لایحه بودجه در کنگره آمریکا اگرچه شرطی لازم در روند تصویب نهایی این بودجه است اما شرط کافی نیست و حتی این بودجه کوتاه‌مدت نیز برای قطعی شدن هنوز نیازمند کسب رأی مثبت سناتورهای ایالات متحده است و اگر در سنای آمریکا بر سر تصویب آن توافقی حاصل نشود، دولت بایدن در ساعت ۱۲:۰۱ صبح یکشنبه (به وقت محلی) تعطیل خواهد شد.

تصویب بودجه کوتاه مدت دولت آمریکا در دقیقه ۹۰

حکیم جفریس رهبر اقلیت دموکرات کنگره آمریکا، لایحه بودجه کوتاه مدتی را که مجلس نمایندگان این کشور به تصویب رساند به عنوان یک لایحه کاملاً متفاوت با لایحه پیشنهادی روز جمعه جمهوری‌خواهان که شامل کاهش شدید برنامه‌های اجتماعی دولت بود، ستایش کرد.

جفریس گفت: ما در مسیر اجتناب از تعطیلی کامل دولت که مد نظر نمایندگان افراطی جمهوری‌خواه است، قرار داریم و این یک پیروزی برای مردم آمریکا و یک تسلیم تمام و کمال برای افراط‌گرایان راست‌گرای وفادار به جنبش خودخوانده ترامپ به نام «دوباره آمریکا را بزرگ کنیم»(MAGA) بود که در طول سال تلاش کردند کنگره ایالات متحده را به نفع خود مصادره کنند.

به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان قرار دارد، قصد دارد بودجه درخواستی دولت بایدن را کاهش دهد اما به نظر نمی‌رسد که خواسته‌های آن‌ها به قانون تبدیل شود و صرفا موجب خواهد شد که از روز یکشنبه آینده بخشی از دولت آمریکا تعطیل شود.

تعطیلی دولت باعث می‌شود که صدها هزار کارمند دولت فدرال به مرخصی اجباری فرستاده شوند و همچین شمار زیادی از خدمات دولت از جمله انتشار آمار مربوط به کمک‌های غذایی متوقف خواهد شد.

سنا روز سه‌شنبه لایحه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی دولت تا ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) تصویب کرد تا فرصت برای مذاکره بیشتر در مورد بودجه دولت فراهم شود اما کوین مک‌کارتی رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ورود این لایحه به مجلس نمایندگان جلوگیری و دولت را به تعطیلی نزدیک‌تر کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا هفته گذشته وارد این منازعه شد و جمهوری‌خواهان را در شبکه اجتماعی «تروث» تشویق کرد تا با هرگونه لایحه‌ای که بودجه وزارت دادگستری یا تحقیقات جنایی درباره جرایم او را کاهش نمی‌دهد، مخالفت کنند.

وی به دنبال اثبات ناکارآمدی در اداره دولت از سوی جو بایدن، وفادارانش را به تعطیلی دولت تشویق می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha