«تقلیدنامه زال و رودابه» چشم به‌راه علاقه‌مندان هنرهای نمایشی

گرگان-ایرنا- بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در دومین روز کاری خود با نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه»، «اودنگ»، «گلزخم»، «خان نهم» و «داش‌آکل» به روایت «نوچه کاکارستم» به استقبال علاقه‌مندان هنر نمایش در گلستان می‌رود.

به گزارش ایرنا، روز شنبه سالن‌ اصلی و سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی میزبان علاقمندان نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه»، «اودنگ»، «گلزخم» و «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» است.

نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» به کارگردانی محمدحاج محمدی ساعت ۱۰ در سالن اصلی تالار فخرالدین اسعدگرگانی به روی صحنه می‌رود.

«اودنگ» اثر کارگردان مازندرانی سارا یزدانی ساعت ۱۳ در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی اجرا می‌کنند.

نمایش آیینی و سنتی«گلزخم» به کارگردانی کفایت جادری ساعت۱۸:۳۰ به روی صحنه اجرا در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی خواهد رفت.

« خان نهم» به کارگردانی هاشم مهری دیگر نمایش آیینی و سنتی است که در مجتمع فرهنگی هنری کردکوی در ساعت ۱۹ به روی صحنه خواهد رفت.

در آخرین اجرا نمایش «داش آکل به روایت نوچه کاکا رستم» به کارگردانی حامد شیخی ساعت ۲۰:۳۰ به روی صحنه سالن اصلی تالار فخرالدین اسعدگرگانی می رود.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایه‌گذاری شد که در گام‌های نخستین به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیین‌ها و سنن‌ نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیشکسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیت‌های نمایش ایرانی و شکل‌گیری جریان تئاتر ملی سهمی به‌سزا داشته باشد.

این رویداد از دوره دوازدهم با محوریت تاکید بر معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایش‌های سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زنده‌نام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیین‌های نمایشی کشورمان بر دارد.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha