تلاش برای توسعه خراسان‌شمالی با طرح‌هایی نو و اعتباراتی ویژه

بجنورد-ایرنا- نشست نمایندگان مردم خراسان شمالی در خانه ملت با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز (پنجشنبه) در حالی برگزار شد که توزیع عادلانه بودجه، ایجاد بازارچه مرزی و نیز توجه به زیرساخت های حمل ونقل بویژه حمل و نقل هوایی از مهم ترین درخواست ها بود. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان شمالی از استان های مرزی است که بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمستان دارد و این امر ظرفیت و پتانسیل خوب برای توسعه این خطه از کشور به شمار می رود اما هنوز از داشتن گذرگاه و بازارچه مرزی محروم است.

این استان که در زمره مناطق محروم کشور قرار دارد امروز پنجشنبه میزبان رییس سازمان برنامه و بودجه بود تا طرح هایی از جمله انتقال آب های ژرف به مناطق کویری استان مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و اعتبارات پروژه های اولویت دار این خطه نیز پیگیری شود.

توزیع عادلانه بودجه، ایجاد بازارچه مرزی و نیز توجه به زیرساخت های حمل ونقل بویژه حمل و نقل هوایی در این سفر مورد بررسی بیشتری قرار گرفت و همچنین عملیات اجرایی انتقال آب زیرزمینی از منطقه "پلنگ دره" به شهر بجنورد نیز توسط معاون رییس مهوراغاز شد.

نکته خشنودکننده این است که نمایندگان استان در نشستی خواهان بررسی بیشتر طرح های عمرانی اولویت دار استان شدند و از طرفی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز قول بررسی بیشتر را داد.

تلاش برای توسعه خراسان‌شمالی با طرح‌هایی نو و اعتباراتی ویژه

اهمیت راه اندازی گذرگاه مرزی

نماینده ۶ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: خراسان شمالی، استانی محروم است به طوری که در شاخص های توسعه در انتهای جدول استان های کشور قرار دارد، این استان حتی یک کیلومتر آزادراه و خط ریل ندارد از این رو زیرساخت ها برای توسعه ضعیف است.

سیدمحمد پاکمهر اظهار کرد: این استان از داشتن بازارچه مرزی محروم است در حالی که این مزیت مرزی بودن می تواند سبب توسعه اقتصادی و پیشرفت باشد، باید تدبیر شود تا درآمد سرانه استان افزایش یاید.

وی با تاکید بر اینکه سهم استان ها از بودجه و توزیع منابع اعتباری باید عادلانه باشد افزود: خراسان شمالی سهم بسیار ناچیز از منابع ملی دارد، این رقم کمتر از ۴۷ صدم درصد است در این زمینه باید پروژه های ملی در استان تعریف و منابع ملی جذب شود.

پاکمهر خاطرنشان کرد: سهم استان از طرح های ملی کم است البته اخیرا مجوز ماده ۲۳ برای پروژه مهم انتقال آب منطقه سرانی صادر شد، منابع آب زیرزمینی منطقه سرانی به چهار شهرستان منتقل می شود و مردم از آب باکیفیت بهره مند می شوند.

نماینده هفت شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: بام و صفی آباد و شهرستان مانه به تازگی به شهرستان ارتقا یافته است از این رو نیازمند توجه ویژه و تامین اعتبار است.

توجه به زیرساخت های جاده ای و حمل و نقل

رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به ضعف زیرساخت ها بویژه در زمینه راه گفت: خراسان شمالی استان راه‌ های نیمه تمام است، راه یکی از بسترهای توسعه است و ضعیف در این زمینه سبب عقب ماندگی این خطه شده است.

محمد وحیدی اظهار کرد: این استان حتی یک کیلومتر خط ریلی ندارد که از ضعف های دیگر این استان به شمار می رود.

وی افزود: بسیاری از مسوولان و سرمایه گذاران به علت نامناسب بودن پرواز در فرودگاه بجنورد، از آمدن و حضور در این استان امتناع می کنند، در این زمینه باید توجه و تدبیر لازم مسوولان بذل شود.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در قریب به اتفاق شاخص ها در رتبه آخر استان های کشور قرار دارد در این زمینه نیازمند توجه است خاطرنشان کرد: نیمی از پست‌ های سازمانی در این استان خالی است که این امر خدمات دهی به مردم را تحت شعاع قرار می دهد.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دانشگاه تک جنسیتی دختران در بجنورد، هنوز خوابگاه ندارد که باید در این باره حمایت لازم انجام شود.

تلاش برای مقابله با محرومیت خراسان شمالی

نماینده مردم اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: در سفر دولت به استان ۱۲۷ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تنها ۱۸ درصد از این میزان محقق شده که کم و ناچیز است، این میزان تخصیص پس از یک سال از سفر، زیبنده استان نیست.

امان الله حسین پور اظهار کرد: خراسان شمالی در شاخص های توسعه، در رتبه آخر استان های کشور قرار دارد، پایه اعتبار خراسان شمالی به هنگام تاسیس ضعیف بسته شده است که همین امر سبب عقب افتادگی شده است.

وی با گلایه از تاخیر در پرداخت وجوه گندم و مطالبات این کشاورزان گفت: کشاورزان از خشکسالی ها زخم خورده اند و تاخیر در پرداخت وجوه گندم سبب گلایه آنان شده است.

نماینده مردم اسفراین و بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: مردم استان از طولانی شدن اجرا پروژه ها و پروژه های ناتمام گلایه مند هستند.

گلایه از پروازهای فرودگاه بجنورد

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: این استان، موزه دفاع مقدس ندارد که انتظار می رود اعتبار مورد نیاز در این باره تامین و این موزه ایجاد شود.

علی جدی اظهار کرد: در سفر دولت، اجرای پروژه های راهسازی در محورهای روستاهای بالای ۵۰ خانوار مصوب شد اما به علت نبود اعتبار، پیمانکاران کار را آغاز نکرده اند.

وی با انتقاد از نامناسب و کم بودن پروازها از فرودگاه بجنورد گفت: در کشور هر زمان کمبود هواپیما رخ می دهد، پروازهای فرودگاه بجنورد زخم می خورد، انتظار مردم این است برای برقراری پروازها از فرودگاه هواپیمای اختصاصی استان تامین شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی, ایجاد خط انتقال سوخت مایع در استان را از دیگر درخواست های مردم استانه عنوان کرد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، نشست با استاندار و نمایندگان استان در مجلس مجلس شورای اسلامی و حضور در عملیات اجرایی انتقال آب از منطقه پلنگ دره به شهر بجنورد از برنامه های سفر یکروزه معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی بود.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل ۱۰ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، بام و صفی آباد، مانه، سملقان، رازوجرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

خراسان شمالی در سال ۸۳، پس از تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، در جغرافیای سیاسی کشور پدیدار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha