تعرفه خدمات آزمایشگاهی واقعی شود

تهران - ایرنا - دبیر انجمن آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه ایران با اشاره به ضرورت آموزش پاتولوژیست از رشته پایه پزشکی و واقعی شدن تعرفه خدمات آزمایشگاهی گفت: آزمایشگاه‌های پاتولوژی از مهمترین مراکز تشخیصی بوده که خدمات عام‌المنفعه به مردم ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، مهران قهرمانی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری بیست و پنجمین همایش آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه در هتل المپیک در جمع خبرنگاران افزود: ۶ هزار آزمایشگاه خصوصی و آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور فعالیت دارد و مردم برای انجام آزمایش می‌توانند به نزدیکترین محل سکونت خود مراجعه کرده و اگر دچار بیماری هستند از طریق تماس با آزمایشگاه، فرد نمونه‌گیر به منزل آنها اعزام می‌شود.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه بالینی همواره زیر رصد سازمان‌های مالیاتی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین تعرفه آزمایشگاه تحت پوشش بیمه است نباید این بخش مشمول حوزه مالیات شود. در عین حال پرداختی بیمه‌ها به آزمایشگاه به موقع انجام نمی‌شود و می‌تواند به ارائه خدمات با کیفیت لطمه بزند.

قهرمانی تصریح کرد: همچنین با توجه با اینکه قرار است بزودی ارز مربوط به خرید کیت و لوازم مصرفی آزمایشگاهی آزاد شود، ضرورت دارد تعرفه خدمات آزمایشگاهی واقعی و افزایش یابد تا در ارائه خدمات به مردم دچار مشکل نشویم.

دبیر کنگره آسیب شناسی و طب آزمایشگاه با اشاره به فعالیت سه هزار و ۵۰۰ پاتولوژیست در کشور ادامه داد: انتظار می‌رود وزارت بهداشت در زمینه حقوق پایین دانشجویان طرحی آزمایشگاه و پاتولوژی تدابیری را اتخاذ کند زیرا این موضوع از مشکلات مهمی است که باعث شده دانشجویان و فارع‌التحصیلان آزمایشگاه و پاتولوژی به سمت انجام اعمال زیبایی گرایش یابند.

به گفته قهرمانی، در بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه، ۲۵ سخنران خارجی از کشورهای مختلف و بیش از ۳۵ سخنران داخلی حضور دارند و در مورد محورهای طب آزمایشگاه و پاتولوژی و به خصوص هوش مصنوعی در حوزه پزشکی به مدت سه روز به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

تعرفه خدمات آزمایشگاهی واقعی شود

فعالیت افراد غیرحرفه ای در طب آزمایشگاه ممنوع است

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه کشور نیز گفت: آزمایشگاه‌های پاتولوژی و پزشکی یکی از مهمترین مراکز تشخیصی با تعداد زیادی نیرو و تجهیزات و غیره است در حالی که افزایش مشخص و محدود سالیانه تعرفه‌ها در کنار روند افزایشی قیمت چندین کیت و تجهیزات به همراه حقوق، بیمه و سایر هزینه‌ها باعث می‌شود آزمایشگاه‌ها متضرر شوند.

محمدرضا امینی‌فرد تاکید کرد: در حوزه آزمایشگاه به دلیل فارغ‌التحصیل شدن تعداد مناسب متخصصان پاتولوژی که قادر به ارائه خدمت در بخش کلینیکال، آزمایشگاه تشخیص طبی، بخش آناتومیکال و نمونه‌های ارسالی بافت و اعمال جراحی بوده مشکل چندانی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: میزان اعتبارات حوزه آزمایشگاهی کشور ناچیز بوده و حداکثر پنج درصد است که در مقایسه با دارو و بخش بستری بسیار کم بوده، چنانچه با افزایش تعرفه‌های آزمایشگاهی و با پوشش بیمه‌ای، کاهش پرداخت از جیب مردم، تشخیص بهتر، مصرف داروی کمتر و کاهش هزینه‌های بیمارستانی را شاهد خواهیم بود.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اکنون طب آزمایشگاه و پاتولوژی مشکلات زیادی از جمله مهاجرت نخبگان را دارد که در این زمینه باید دولت و مجلس ورود کنند.

به گفته امینی‌فرد، حضور اشخاص غیرحرفه‌ای در طب آزمایشگاهی مشکلات زیادی را در تشخیص ایجاد کرده است در حالی که ۹۰ درصد تشخیص‌های درست، منجر به درمان بیماری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha