۷ مهر ۱۴۰۲، ۷:۳۹
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85241259
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدرسه ماندگار زنجان یکی از قدیمی‌ترین مدارس استان

زنجان- ایرنا - مدرسه شریعتی با ۸۹ سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین مدارس زنجان، مهد پرورش بزرگانی همچون پروفسور ثبوتی و دکتر مجید شهریاری بوده که امروز به موزه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیرستان شریعتی زنجان، تنها یکی از چندین جاذبه تاریخی و ارزشمند موجود در این استان است که در محله ای قدیمی به نام "یوخاری باشی" (محله بالا) قرار دارد.

مساحت این مدرسه نزدیک به ۲.۵ هکتار بوده و مجهز به جدیدترین امکانات آموزشی و علمی، زمین ورزشی، تخته هوشمند، سایت کامپیوتر، زمین مجزای ورزشی والیبال و بسکتبال و زمین چمن است.

این مدرسه که قدمتی نزدیک به ۹۰ سال دارد، در سال ۱۳۱۳ و همزمان با دوره پهلوی نخست ساخته شده و در سال ۱۳۶۷ به ثبت میراث فرهنگی استان زنجان رسیده است.

سبک و ساخت بنا الهام گرفته از سیاق سنتی یک ایوانی با پلانی به شکل مستطیل است و مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار و ۸۲۰ مترمربع دارد، زیربنای مدرسه سه هزار مترمربع است که دارای ۱۸ کلاس درس چهار اتاق اداری همچنین ۲ واحد آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و سالن اجتماعات و انبار است که همگی گویای عظمت و اهمیت بنا در قالب فرهنگی و آموزشی آن است.

این مدرسه سر دربی بسیار زیبا دارد که نشان از به کارگیری هنر و سبک و سیاق هنر اصیل ایرانی در ساخت آن دارد. بنای فرهنگی تاریخی مدرسه شریعتی در نمای خارجی دارای پوشش آجرکاری ساده است که فضاهای ورودی و پنجره ها را با قوسی جناغی در میان گرفته است و تزئینات آن در تنها ایوان مدرسه به نقطه اوج خود می رسد.

وجود محرابی‌هایی به صورت متقارن بر بدنه داخلی ایوان با مقرنسکاری آجری و تزئینات پرکار در سطوح ایوان به صورت تکنیک کاشی معرق و تلفیق آجر و کاشی مزین به انواع موتیف‌های هندسی و نگاره‌های انتزاعی گیاهی سقف و نمای خارجی متاثر از مکتب هنری کاشیکاری دوران متاخر قاجار جلوه خاصی به ایوان ونمای ورودی بنا بخشیده است، تزئینات در نمای داخلی بر روی پوشش واندود گچی اعمال شده و شامل نگاره‌های گیاهی (گل وبوته) و خطوط نستعلیق با تکنیک تزئینی بر جسته تو پر و مشبک همراه با قاب بندی‌هایی که بر بخش‌هایی از سطوح سقف و دیوار ها و فضای ورودی اجرا شده که حاوی اشعاری به زبان فارسی با مضامین عالی و بلند اخلاقی و ادبی است.

مدرسه ماندگار زنجان یکی از قدیمی‌ترین مدارس استان

۲ کتیبه کاشی کاری شده در ۲ سوی تالار اجتماعات در جبهه شمالی نمای داخلی مزین به نگاره‌های اسلیمی و ختایی که اشعاری را به خط نستعلیق در میان گرفته‌اند بر زیبایی صحن داخلی افزوده که با در نظر گرفتن شاخص‌های تزئینی همراه با جایگاه خاص فرهنگی آن در قرن معاصر، این اثر تاریخی را در خور توجه و واجد ارزش تاریخی و فرهنگی کرده است.

میراث فرهنگی نماد زیست‌های موفق است

استاندار زنجان درباره لزوم فعالیت موزه آموزش و پرورش بابیان اینکه میراث فرهنگی نماد زیست‌های موفق بوده و همیشه توجه به میراث فرهنگی ملموس است، اظهار داشت: برخی میراث‌ها ملموس نیست که فرهنگ جاری و ساری در آن وجود دارد.
محسن افشارچی با اشاره به وجود دوران طلایی آموزش و پرورش استان زنجان بیان کرد: باید علت این دوران طلایی را شناسایی و معرفی کرد.
وی با اشاره به گسست بین نسل‌ها اضافه کرد: باید تاریخچه زنجان را به دانش‌آموزان و نسل آتی معرفی کرد.
افشارچی با اشاره به اینکه گفت‌ و گو با نسل جوان را باید از همین موزه آغاز کرد، اظهار داشت: آشنایی جوانان با مفاخر استان را باید از همین مکان آغاز کرد.

۱۳ شهید به صورت مستقیم از دبیرستان شریعتی به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شدند و موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان با نام یاد و خاطره شهدا افتتاح شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز درباره این مدرسه و موزه راه‌اندازی شده در آن گفت: ۱۳ شهید به صورت مستقیم از دبیرستان شریعتی به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شدند و موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان با نام یاد و خاطره شهدا افتتاح شده است.

علی اسماعیلی با اشاره به اینکه مهرماه امسال هشتاد و یکمین سالگرد تاسیس مدرسه دکتر شریعتی است، اضافه کرد: موزه فرهنگ و هنر آموزش و پرورش استان زنجان بیانگر گوشه‌ای از فرهنگ و هنری غنی استان زنجان است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه موزه تاریخ و فرهنگ آموزش و پرورش استان زنجان با پیشینه غنی امروز افتتاح می شود و مسیری طولانی در جلوی پای ما وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به جمع‌آوری آثار طی سال‌های گذشته، ابراز کرد: حدود ۱۵ سال گذشته آثار این موزه جمع آوری شد و امروز شاهد افتتاح این موزه هستیم.

موزه آموزش و پرورش بیانگر گوشه‌ای از مفاخر شهر زنجان است

وی بر لزوم اهمیت و پیوستگی نسلی در حوزه فرهنگ تاکید کرد و بیان داشت: تاسیس این موزه گامی در این راستا است.

اسماعیلی با بیان اینکه این موزه اگر چه با غنای قابل توجهی آغاز به کار کرده است، تصریح کرد: موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش زنجان بیانگر گوشه‌ای از مفاخر، غنای فرهنگی و تربیتی استان است و باید قدر اینها را به خوبی بدانیم.

مدرسه ماندگار زنجان یکی از قدیمی‌ترین مدارس استان

مدیر موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اخذ مجوز رسمی موزه آموزش و پرورش از میراث فرهنگی افزود: مدرسه شریعتی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در زمان پهلوی ساخته شده و در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسیده است.

زهرا سلیمانی با اشاره به اینکه از همان ابتدای شروع به کار این مدرسه دولتی، پسرانه بوده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه قدمت این مدرسه بیش از ۵۰ سال بوده و تنها دبیرستان ماندگار استان است، در سال ۹۹ تصمیم گرفتیم که موزه آموزش و پرورش در این محل دایر شود.

وی با بیان اینکه در این موزه هر آن چیزی که مربوط به آموزش و پرورش باشد، گردآوری خواهد شد، افزود: مستندسازی معلمان ماندگار این مدرسه، جمع‌آوری مولفان آموزش و پرورش و برگزاری بزرگداشت مدارس تاریخی از جمله فعالیت‌هایی است که در این مدرسه انجام می‌شود.

نمایش کتب درسی قدیمی، اسناد، تصاویر، ابزار آموزشی، لوازم آزمایشگاه قدیمی، تابلوی مدارس تاریخی و ماندگار، تمبر و مُهرهای قدیمی مدارس، مدال‌ها و احکام قهرمانی از جمله اشیایی است که در این موزه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. سلیمانی گفت: کتاب‌های درسی قدیمی و تاریخی، اسناد مرتبط با آموزش و پرورش و لوازم قدیمی مرتبط با تحصیل از جمله اموالی است که در این موزه نمایش داده می‌شود.

مدیر موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان اظهار داشت: نمایش کتب درسی قدیمی، اسناد، تصاویر، ابزار آموزشی، لوازم آزمایشگاه قدیمی، تابلوی مدارس تاریخی و ماندگار، تمبر و مُهرهای قدیمی مدارس، مدال‌ها و احکام قهرمانی از جمله اشیایی است که در این موزه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این موزه اموال تاریخی نواحی مختلف آموزش و پرورش نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، گفت: بازدیدهای دانش‌آموزی این موزه از مهرماه آغاز خواهد شد.

سلیمانی به ضرورت تداوم فعالیت‌های موزه با استناد به اهداف اساسنامه موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش استان زنجان اشاره کرد و گفت: غنی‌سازی کلاس‌های تاریخ و بازدیدهای علمی دانش‌آموزی از اولویت برنامه‌های این موزه است.

برآیند:

مدرسه شریعتی زنجان که در واقع قدیمی‌ترین مدرسه زنجان است، از جمله مدیران این مدرسه ابوجعفر امام علی اصغر دانشور، سید ضیا الدین یحیوی زنجانی، جعفر امجدی زنجانی و میرزا ابراهیم عاصمی(زرین قلم) هستند.

همچنین از دانش‌آموزان به نام این مدرسه پروفسور ثبوتی و شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha