۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۰
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85240765
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به شاخص قیمت کالاها در اصفهان در شهریور ۱۴۰۲

اصفهان-ایرنا - سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان در جدیدترین گزارش خود با انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی استان در شهریور امسال، نرخ تورم نقطه‌ به نقطه در این ماه را ۴۷.۹ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه اینترنتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان، نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم در شهریور ۱۴۰۲ در این استان و همچنین کشور نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در مقایسه با همین شاخص در ماه مرداد امسال ۰.۳ واحد درصد کاهش یافته است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

نرخ تورم نقطه‌ای کشور و اصفهان در شهریور امسال به ترتیب به ۳۹.۵ و ۴۷.۹ درصد رسید یعنی خانوارهای کشور و استان بطور میانگین ۳۹.۵ و ۴۷.۹ درصد بیشتر از شهریور ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند؛ این شاخص در مرداد امسال در کشور و اصفهان به ترتیب ۳۹.۸ و ۴۸.۲ درصد بود.

همچنین نرخ تورم ماهانه کشور و استان اصفهان در شهریور ۱۴۰۲ به ترتیب به ۲ و ۲.۳ درصد رسید که در مقایسه با همین شاخص در ماه مرداد به ترتیب ۰.۴ و ۱.۱ واحد درصد کاهش داشت.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است.

نرخ تورم سالانه کشور و استان اصفهان در شهریور سالجاری برای خانوارها به ترتیب به ۴۶.۱ و ۵۱.۳ درصد رسید که نسبت به همین شاخص در ماه قبل از آن در کشور ۰.۶ واحد درصد کاهش و در اصفهان ۰.۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال مُنتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

نگاهی به شاخص قیمت کالاها در اصفهان در شهریور ۱۴۰۲

همچنین بر اساس جدول شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در شهریور ۱۴۰۲ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، در گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" میزان نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور ۳۷.۸ درصد و در استان اصفهان ۴۴.۴ درصد بوده است.

بر اساس این اطلاعات، نرم تورم سالانه در گروه "خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" در کشور و استان اصفهان به ترتیب ۵۸.۲ و ۶۱.۳ درصد و نرخ تورم ماهانه در کشور و استان اصفهان به ترتیب ۱.۵ و ۱.۷ درصد ثبت شده است.

در نرخ تورم نقطه به نقطه در گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" در شهریور امسال، اصفهان پس از اردبیل(با ۴۵.۸ درصد)، بالاترین نرخ را داشته است.

از طرفی در گروه "کالاهای غیرخوراکی و خدمات" در جدول شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در شهریور ۱۴۰۲، نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور ۴۰.۵ درصد و در استان اصفهان ۴۹.۶ درصد است.

در گروه "کالاهای غیرخوراکی و خدمات" نرخ تورم سالانه در شهریور امسال در کشور و استان اصفهان به ترتیب ۴۰.۳ و ۴۶.۹ درصد و نرخ تورم ماهانه در کشور و اصفهان به ترتیب ۲.۳ و ۲.۶ درصد است.

در آمارگیری نرخ تورم، قیمت کالاهای منتخب هر کدام با توجه به وزن و اهمیتی که در سبد خانوارها دارند بررسی می شود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و حدود ۸۸ درصد از جمعیت آن شهرنشین و ۱۲ درصد روستانشین هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha