۲ هزار و ۴۷۰ حیوان گزیدگی در استان مرکزی ثبت شد

اراک - ایرنا - کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۲ هزار و ۴۷۰ حیوان گزیدگی در نیمه اول امسال در استان مرکزی ثبت شد.

«شهلا خرمی» روز پنجشنبه به مناسبت ۶ مهرماه روز جهانی پیشگیری از هاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بیشترین گزش در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک ثبت شده است.

وی بیان کرد: بیشترین اقدامی که برای گزش حیوانات انجام می‌شود، شستشوی زخم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای هر زخم و سپس تزریق واکسن کزاز و سرم و واکسن ضدهاری است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: چهار هزار و ۵۷۴ مورد گزش حیوانات سال گذشته در سطح شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک گزارش شد.

خرمی افزود: بیشترین موارد حیوان گزیدگی توسط سگ‌ها ثبت شده و برای پیشگیری از بیماری، آموزش به دانش‌آموزان، جوانان، دامداران و سایر اقشار در دستور کار برنامه‌های آموزش پیشگیری از این بیماری است.

وی بیان کرد: در طول سال‌های اخیر، موردی از بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک ثبت نشده است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: بیماری هاری یکی از خطرناکترین و مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و این بیماری جزء بیماری‌های عفونی،کشنده و ویروسی است که به ۲ صورت هاری خشمگین و هاری فلجی ظاهر می‌شود.

خرمی، دلایل اهمیت این بیماری را در میزان کشندگی ۱۰۰ درصدی عنوان کرد و افزود: افزایش موارد حیوان گزیدگی سبب صرف هزینه‌های زیاد برای خرید واکسن و سرم ضد هاری و تلفات دام و خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری در دام است.

وی تصریح کرد: پستانداران فقط به بیماری هاری مبتلا می‌شوند و پرندگان، ماهی‌ها، خزندگان و دوزیستان به هاری مبتلا نمی‌شوند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: راه انتقال بیماری هاری از طریق گازگرفتگی توسط حیوان هار (سگ، گربه، گرگ، شغال، روباه، اسب و الاغ، همستر، راسو و موش‌خرما است.

خرمی، علایم بیماری در انسان را شامل، افزایش ترشح بزاق دهان و خروج کف از دهان، ترس از نور و آب، عدم توانایی در خوردن آب عنوان کرد و گفت: در صورت ظاهر شدن این علایم، بیمار در عرض چهار تا هفت روز فوت می‌کند.

وی درباره اقدامات لازم در برخورد با موارد حیوان گزیدگی، اظهار کرد: بلافاصله پس از گزش، شستشوی فوری محل زخم با آب تمیز و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و سپس، زخم را زیر جریان مستقیم آب پرفشار قرار داده تا کف و صابون‌های باقی مانده در لابلای زخم کامل شسته شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: هرگز نباید زخم ناشی از حیوان گزیدگی را پانسمان کرد و آن را بست.

خرمی عنوان کرد: مراجعه فوری پس از هرگونه حیوان گزیدگی به مرکز درمان پیشگیری هاری و تزریق واکسن و سرم ضدهاری، واکسن توام طبق دستورالعمل کشوری و همچنین در صورت نیاز درمان زخم با آنتی بیوتیک با نسخه پزشک مورد توجه است.

۲۸ سپتامبر مصادف با ۶ مهرماه، به عنوان روز جهانی پیشگیری از هاری نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha