حضور کمرنگ زنان در سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل

تهران- ایرنا- در هفته گذشته ۱۳۰ رهبر جهان و بیش از ۵۰ وزیر در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی کردند، اما کمتر از ۱۲ درصد از آنها را سیاستمداران زن تشکیل می‌دادند؛ مساله‌ای که حضور کمرنگ زنان در این مجمع را برجسته ساخت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، امینه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پس از سخنرانی آخرین کشور در مجمع عمومی این سازمان که ۱۹۳ عضو دارد، به خبرنگاران گفت: ما باید انقدر شجاع باشیم که وقتی می‌خواهیم با ملت‌ها دیدار کنیم، هیئت به هیئت آنها را دعوت کنیم.

وی با اشاره به حضور کمرنگ زنان در مجمع عمومی سازمان ملل و لزوم بهبود این مساله، تصریح کرد: وقتی پشت سکو نشسته‌اید و به سالن نگاه می‌کنید، به وضوح و به طور گسترده [حضور کمرنگ زنان] مشخص است و من به دنبال زنان هستم.

طبق اظهارات دیپلمات‌ها، تنها [مقامات] چهار کشور از جمله نیجر، میانمار، افغانستان و ماداگاسکار در نشست ۶ روزه سازمان ملل سخنرانی نکردند.

موسی آبلیان (Movses Abelian) مقام ارشد سازمان ملل اظهار داشت: نمایندگان ۱۸۹ کشور عضو سازمان ملل شامل ۸۸ رئیس‌جمهور و ۴۲ رئیس دولت، سخنرانی کردند.

آبلیان به خبرنگاران اعلام کرد که در میان سخنرانان، ۲۱ زن شامل ۶ رئیس‌جمهور، چهار رئیس دولت، یک معاون رئیس‌جمهور، ۹ وزیر و یک معاون وزیر حضور داشتند.

سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی در سخنرانی خود در اولین روز مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ۵۰ درصد کابینه کشور او را زنان تشکیل می‌دهند و هیئتی همراه او به نیویورک نیز همه زن هستند.

رامافوزا با طرح این سوال که زنان در این مجمع کجا هستند؟، اظهار داشت: این موضوع که اکثریت افرادی که در این مجمع حضور دارند، مرد هستند باید برای همه ما نگران‌کننده باشد. زنان حق حضور در اینجا را دارند.

بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد، در این سازمان برابری جنسیتی در سطوح بالای معاونان دبیرکل وجود دارد.

بر پایه این گزارش، زنان در ساختار سازمان ملل متحد، ۴۴ درصد از کارکنان بین المللی را تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha