۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۱
کد خبرنگار: 2011
کد خبر: 85239918
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موشک دوربرد «اتکمز» در راه اوکراین؛ معادلات جنگ تغییر می‌کند؟

تهران- ایرنا- آمریکا که پیشتر بمب‌های خوشه‌ای و مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده را در اختیار اوکراین قرار داده‌ بود، اینک برای ارسال موشک دوربرد «اتکمز» (ATACMS) چراغ سبز نشان داده‌ است؛ سلاح بعدی کاخ سفید با هدف تشدید تنش در اوکراین چیست و آیا معادلات جنگ تغییر خواهد یافت؟

بیش از یک سال و هفت ماه از آغاز بحران اوکراین می‌گذرد و هر روز خبر تازه‌ای از ارسال کمک‌های نظامی و جنگ‌افزاری آمریکا و متحدان آن به گوش می‌رسد تا کلاف درهم تنیده بزرگترین بحران حال حاضر جهان، پیچیده‌تر شود؛ کمک‌هایی که بیش از یکصد میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» (CSIS)، ۲۲ آذر سال گذشته با انتشار یک موشن‌گرافی میزان کل کمک‌های دولت آمریکا به اوکراین را بررسی و اعلام کرد که واشنگتن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده که ۶۰ میلیارد دلار آن در بخش نظامی بوده‌است.

موشک دوربرد «اتکمز»؛ مختصات و اثرگذاری

کی‌یف ماه‌هاست که برای حمله به مواضع روسیه در خاک اوکراین درخواست موشک‌هایی دوربرد را از غرب را کرده‌است. فرانسه و بریتانیا این کار را ماه ها پیش انجام دادند اما «جو بایدن» تصمیم خود را برای مدت طولانی به تعویق انداخت. دولت آلمان نیز هنوز در مورد این درخواست تصمیم نگرفته است.

به تازگی نشریه «پولیتیکو» به نقل از مقاماتی که خواستند نام‌شان فاش نشود، نوشته است که در جریان دیدار زلنسکی از کاخ سفید، بایدن به او قول داد که آرزوی دیرینه کی‌یف برای دریافت سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا را برآورده کند و این موشک‌ها احتمالا در هفته‌های آینده به اوکراین تحویل خواهند شد.

سامانه‌های موشکی دوربرد ارتش آمریکا موسوم به «اتکمز»، بردی بین ۷۰ تا بیش از ۳۰۰ کیلومتر دارند و اوکراینی‌ها مدت‌ها استدلال کرده‌اند که این موشک‌های دوربرد برای حمله به عمق مواضع روسیه در امتداد خط مقدم ۹۶۵ کیلومتری دارای اهمیت بسیار هستند.

همچنین برخی معتقدند که این سامانه‌ موشکی به ضدحمله نیروهای اوکراین، ایجاد اختلال در خطوط تدارکاتی روسیه، تخریب پایگاه‌های هوایی و شبکه‌های ریلی در سرزمین‌های تحت اشغال روسیه کمک می‌کند.

پیشتر سه مقام آمریکایی اعلام کرده بودند که واشنگتن همزمان با انتقال سامانه‌های موشکی اتکمز، احتمالا موشک‌های سامانه راکتی چندگانه هدایت‌شونده (GMLRS) را نیز روانه اوکراین خواهد کرد؛ موشک‌هایی مسلح به بمب خوشه‌ای که تا ۴۵ مایل برد دارند. این در حالی است که اوکراین در حال حاضر به سامانه توپخانه ۱۵۵ میلیمتری مجهز است که تا ۱۸ مایل برد دارند و قادرند ۴۸ بمب کوچک را حمل کنند. سامانه راکتی GMLRS قادر است تا ۴۰۴ بمب خوشه‌ای را پرتاب کند.

تاکتیک فشار بر متحدان

جنگ اوکراین به اهرم فشار پیش می‌رود به طوری که کاخ سفید تحت فشار کنگره به ارسال تسلیحات نامتعارف تن می‌دهد و برخی متحدان اروپایی آمریکا نیز تحت فشار دیگر متحدان، چاره‌ای جز همراهی در جنگ ندارند.

وجود عنصر فشار باعث شد که شاهد ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین باشیم؛ بمب‌هایی که حدود۶۰ درصد (حدود دو سوم) از قربانیان آن افرادی هستند که در حین انجام فعالیت‌های روزمره مجروح شده‌اند. همچنین یک سوم از مجموع تلفات ثبت شده این بمب‌ها، کودکان هستند.

بعد از خبر ارسال بمب‌های خوشه‌ای، برخی منابع از ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده از سوی آمریکا به اوکراین خبر دادند؛ مهماتی که برای شلیک از تانک یا زره پوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گلوله‌ها که از تانک‌های آبرامز آمریکا شلیک خواهند شد و ادعا می‌شود که قادر به نابودی تانک های روسی خواهند بود. این مهمات به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین قرار است به زودی طی روزهای آتی رونمایی شود؛ بسته‌ای که بین ۲۴۰ تا ۳۷۵ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده‌است.

حال که خبر چراغ سبز بایدن مبنی بر ارسال موشک دوربرد «اتکمز» به گوش می‌رسد، فشارها بر آلمان برای موشک‌های کروز تاروس افزایش یافته‌است.

اوکراین بارها از آلمان خواسته تا موشک‌های کروز تاروس را در اختیار این کشور قرار دهد اما «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در ماه گذشته میلادی اظهار کرد که عجله‌ای برای تأیید ارسال این موشک‌ها به اوکراین ندارد زیرا نمی‌خواهد پای ناتو را به جنگ با روسیه باز کند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که موفق به تحت فشار قرار دادن آمریکا و نیز متحدان اروپایی این کشور از قبیل فرانسه و انگلیس برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای و مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده‌است، اینک آلمان را هدفگذاری کرده‌است تا با دستیابی به موشک‌های کروز تاروس با برد ۵۰۰ کیلومتری بتواند به عمق خاک روسیه حمله کند؛ موضوعی که در صورت تحقق، جنگ اوکراین را تشدید و آن را وارد فاز جدی‌تری خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha