تامین بازرسی کار واحدهای کارگاهی استان گلستان ضروری است
مانور ایمنی کار در تونل ۶ معدن زغال‌سنگ رضی رامیان

گرگان- ایرنا- رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: تامین نیروی بازرسی کار برای فعالیت واحدهای کارگاهی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و ساختمانی ضروری است.

علی اخوان مهدوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، اظهار داشت: اکنون ۱۸ نیروی بازرس کار در شهرستان‌های استان بر فعالیت ۶۳ هزار واحد کارگاهی با جمعیت ۲۸۰ هزار کارگر بیمه شده در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و ساختمانی نظارت دارند.

به گفته وی طبق استاندارد تعریف شده، به ازای هر ۱۰ هزار واحد کارگاهی باید یک نیروی بازرس کار فعال باشد و این درحالی است که در گلستان ۱۸ نیروی بازرس کار در این اداره کل مشغول به کار هستند.

استفاده از مسوول ایمنی به عنوان بازرس کار

وی افزود: از این پس مسوول ایمنی هر واحدکارکاهی، ماهانه گزارش ایمنی واحد کارگاهی را به اداره بازرسی کار این اداره کل ارسال می‌کند.

به گفته وی بیشترین حوادث ناشی از کار در استان گلستان مربوط به بخش ساختمانی با ۵۳ درصد بوده و بخش صنعت با ۲۷ درصد، بخش کشاورزی ۹ درصد و بخش معدن ۱.۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان یادآور شد: ازابتدای امسال تاکنون حادثه ناشی از کار در واحدهای کارگاهی این استان گزارش نشده و بازرسی از واحدهای کارگاهی پرخطر طبق اولویت هر سه ماه یک نوبت، واحدهای کارگاهی با خطر متوسط سالی یک نوبت و برخی از واحدهای کارگاهی هم موردی، صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بازرسی از معادن فعال استان که جزو کارگاه‌های پر خطر محسوب می‌شود، هر سه ماه یک نوبت در دستور کار بازرسی بوده و انجام می‌شود و برای رفع موارد نقص در ایمنی معادن هم به کارفرما یک ماه فرصت داده می‌شود.

اخوان مهدوی گفت: از ابتدای امسال ۲ معدن در آزادشهر و رامیان این استان به دلیل رعایت نکردن ایمنی برای کارگران خود با دستور قضایی تعطیل شده و کارفرما هم موظف است در ایام تعطیلی، حقوق کارگران را پرداخت کند.

به گفته وی اکنون در استان گلستان ۱۱ معدن زغالسنگ شامل ۶ معدن در آزادشهر، چهار معدن در رامیان و یک معدن در مینودشت با به کارگیری هزار و ۵۰۰ نیرو، مشغول فعالیت است.

استان گلستان در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha