آماده‌سازی ۲شهرک‌ صنعتی فارس: از تدابیر برای جذب اعتبار در سفر رییس جمهور تا واگذاری زمین

شیراز-ایرنا- بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی در حال ساخت فارس با هدف رونق گرفتن اقتصاد استان از اهمیت بسیاری برخوردار است، از این رو نظارت بر عملیات احداث این شهرک‌ها مداوم توسط مسئولان فارس انجام می‌شود و اخیرا نیز اراضی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز و شهرک دارویی بیضا به منظور شتاب‌بخشی به روند راه‌اندازی، مورد بازدید قرار گرفته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حال حاضر ایجاد ۲شهرک صنعتی جدید در فارس در دستورکار است.

شهرک صنایع‌دستی شیراز

شهرک صنایع‌دستی شیراز یکی از این شهرک‌هاست که بهره‌برداری هر چه سریعتر از این شهرک با توجه به نقش مهم صنایع‌دستی در استان فارس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

۲۷خردادماه ۱۴۰۲ بود که کلیات راه‌اندازی این شهرک مصوب شد و پیگیری برای آغاز عملیات اجرایی آن در دستورکار قرار گرفت.

اجرای این شهرک در مساحت ۲۰ هکتار مصوب شده و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس موظف است این شهرک را در کنار نمایشگاه شهرک گلستان راه‌اندازی کند.

آماده‌سازی ۲شهرک‌ صنعتی فارس: از تدابیر برای جذب اعتبار در سفر رییس جمهور تا واگذاری زمین

شهرک صنعتی دارویی بیضا

شهرک صنعتی دارویی نیز از دیگر شهرک‌های در حال ساخت در استان فارس است؛ ۱۶دی ماه ۱۳۹۸ ساخت مرحله نخست شهرک صنعتی دارویی در شهرستان بیضا آغاز و در آن مقطع زمانی مقرر شد که زیرساخت‌های این شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار ایجاد شود و در مراحل توسعه مساحت آن به بیش از ۴۰۰هکتار برسد.

بازدید معاون استاندار از این شهرک‌ها

اخیراً معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استاندار با همراهی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از اراضی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی و شهرک دارویی بیضا بازدید کرد.

در این برنامه مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس توضیحاتی در خصوص روند عملیات اجرایی این ۲شهرک صنعتی ارائه کرد.

معاون استاندار فارس در بازدید از اراضی ناحیه صنایع‌دستی گفت: باتوجه به ظرفیت‌های استان فارس در زمینه صنایع‌دستی و جایگاه مناسبی که استان در حوزه صنایع دستی در کشور و جهان به خود اختصاص داده است،احداث این ناحیه تخصصی بستر مناسبی برای رشد و اعتلای صنایع دستی ایفا می‌کند.

آماده‌سازی ۲شهرک‌ صنعتی فارس: از تدابیر برای جذب اعتبار در سفر رییس جمهور تا واگذاری زمین

پیشنهاد اعتباری افزون بر۲۰میلیارد تومان در مصوبات دور دوم سفر

محمد فرخ زاده با بیان اینکه در مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان فارس اعتباری افزون بر۲۰میلیارد تومان جهت تسریع در راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی پیشنهاد شده است گفت:راه‌اندازی این ناحیه افزون بر حمایت از صنایع دستی، بستر مناسبی برای جذب گردشگر نیز فراهم می کند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز با بیان اینکه نخستین شهرک تخصصی صنایع‌دستی کشور در شیراز در اراضی به مساحت ۴۰هکتار در شمال غرب شیراز ایجاد می‌شود گفت: ایجاد شهرک تخصصی صنایع‌دستی دارای مصوبه سال ۱۳۹۶ از هیأت وزیران است که با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان ، پس از ۱۶سال عملیاتی می‌شود.

سید مصطفی هاشمی با قدردانی از حمایت‌های مسئولان فارس در زمینه تسریع در تملک اراضی و عملیات اجرایی شهرک صنعتی تخصصی صنایع‌دستی افزود: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان بتوانیم این شهرک صنعتی را آماده واگذاری به متقاضیان کنیم.

منابع مالی تأمین شده است

هاشمی تأکید کرد: منابع مالی و اعتبارات ایجاد زیرساخت‌های این شهرک تخصصی تأمین شده و با همکاری سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان عملیات اجرایی تسریع می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس با بیان اینکه شهرک تخصصی صنایع دستی به دلیل نوع کار،از لحاظ رده‌بندی زیست محیطی جزو صنایع پاک و غیر آلاینده محسوب می شود گفت: طراحی کارگاه‌ها در شهرک صنایع‌دستی بگونه‌ای انجام می‌شود که هم بخش تولید و هم نمایشگاهی و فروش در هر کارگاه در نظر گرفته شود.

۱۱۰میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها

هاشمی در خصوص شهرک صنعتی دارویی بیضا نیز عنوان کرد: تاکنون افزون بر ۱۱۰میلیارد تومان جهت ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرک صنعتی هزینه شده و هم‌اکنون عملیات اجرایی طرح‌های زیرسازی و خط انتقال برق با اعتبار ۶۵میلیارد تومان با شتاب درحال انجام است و طرح شبکه داخلی فاضلاب فاز اول نیز با اعتبار ۲۰میلیارد تومان به پایان رسیده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح خط انتقال برق شهرک صنعتی دارویی بیضا گفت:این خط دومداره با اعتبار ۱۷میلیارد تومان باظرفیت حدود ۱۲مگاوات برق به طول ۱۱کیلومتر از پست برق بیضا تا شهرک صنعتی با پیشرفت ۷۰درصدی در مرحله اجرا قراردارد که با بهره‌برداری از آن برق این شهرک صنعتی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود:در زمینه تأمین آب نیز ۱۰لیتر برثانیه انشعاب آب با اعتبار ۲۰میلیارد تومان خریداری شده و عملیات اجرایی خط انتقال آب به طول ۲۰کیلومتر و با پیش بینی اعتبار ۵۰میلیارد تومان نیز در مراحل برآورد و انجام مناقصه است.

هاشمی بر تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های زیرساختی تاکید کرد و گفت: این شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار ایجاد شده است.

آماده‌سازی ۲شهرک‌ صنعتی فارس: از تدابیر برای جذب اعتبار در سفر رییس جمهور تا واگذاری زمین

استقرار ۵۰۰ واحد تولیدی

وی افزود: این شهرک صنعتی از مصوبات هیات دولت است که در آن بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر خواهند شد که پیش‌بینی می‌شود در این واحدها برای افزون بر پنج‌هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اظهار کرد:به زودی واگذاری زمین در این شهرک صنعتی را آغاز خواهیم کرد.

در حال حاضر بیش از ۲هزار و ۹۰۰ طرح صنعتی کوچک و متوسط هم در استان در مراحل مختلف ساخت و ساز قرار دارد که از این تعداد ۵۴۴ طرح دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد و نصب ماشین آلات هستند و قرار است بخش قابل توجهی از این واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی بالا تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند.

بدون شک راه‌اندازی این طرح‌ها و شهرک‌های صنعتی نقش مهمی در اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان فارس دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha