۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵
کد خبر: 85239554
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزارت خارجه قطر: انزوای کابل نتیجه‌ نخواهد داد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه قطر با بیان این که انزوای کابل نتیجه نخواهد داد، گفت: دوحه برای پا درمیانی میان افغانستان و جهان آماده است و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از طلوع نیوز، «ماجد محمد انصاری» اظهار داشت: عدم تعامل جهان با طالبان نتیجه‌بخش نخواهد بود و قطر پیش از این نیز نقش مهمی در مسائل افغانستان بازی کرده است.

وی ادامه داد: ما کاملا درک می‌کنیم که در وضعیت امروز افغانستان برای جامعه جهانی آسان نیست که با طالبان تعامل داشته باشد اما انزوای کامل راه حل این وضعیت نیست، نتیجه نداده است و نتیجه نخواهد داد.

انصاری افزود: تلاش می‌شود تا فاصله میان افغانستان و جهان برداشته شود. ما در افغانستان کار می‌کنیم؛ البته افغانستان موضوع بسیار مهمی برای قطر است و ما روی این موضوع سرمایه‌گذاری زیادی داریم. ما برای میانجیگری در افغانستان و سایر نقاط جهان تلاش می‌کنیم. از زمان فروپاشی دولت پیشین در افغانستان و تشکیل دولت موقت طالبان، نگرانی اصلی ما این بود که به بقیه جهان بگوییم که تلاش کرده‌ایم طالبان را منزوی کنیم.

در این میان، برخی از کارشناسان مسایل سیاسی نیز نقش قطر را برای برطرف کردن چالش‌های کنونی افغانستان مهم می‌دانند.

«سید قریب الله سادات»، کارشناس مسایل سیاسی به طلوع‌نیوز گفت: قضیه چین و تایوان مشکل دارد و به میانجیگری نیاز دارد. قضیه عربستان و ایران مشکل دارد و به میانجیگری نیاز دارد. همین طور موضع افغانستان از نگاه سیاسی و اقتصادی و چالش‌های که رو به روی سیاست افغانستان است، به میانجیگری نیاز دارد، همان ضمانتی که قطر کرده و کشور خود میزبان نشست های توافق قرار داد تا قضیه افغانستان به حل و فصل برسد، به میانجیگری نیاز داریم تا مشکلات افغانستان شود.

«محمد اجمل زرمتی»، دیگر کارشناسی سیاسی گفت: قطر می‌تواند هم زمینه را مساعد کند و هم در شرایط کنونی میانجیگر خوبی خواهد بود چون همین موقعیت سیاسی هم از قطر شروع شده بود و فعلا قطر هم با امریکا روابط خوبی دارد و هم برتای کشورهای دیگر می‌تواند یک میانجیگر خوب باشد.

این مقام وزارت خارجه قطر همچنان گفته است در دیداری که وزیر خارجه قطر با رهبر طالبان داشت، روی مسایل گوناگون به ویژه حق کار و آموزش زنان و دختران گفت‌وگو شده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha