مردم گیلانغرب اولین مقاومت همراه با پیروزی را در هشت سال دفاع مقدس رقم زدند

قصرشیرین- ایرنا- فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گیلانغرب، گفت: حماسه مقاومت مردم گیلانغرب تنها پنج روز پس از شروع رسمی جنگ تحمیلی و تجاوز به مرزهای ایران اسلامی، اولین مقاومت مردمی در سراسر کشور است که با پیروزی قرین شده و با شکست مواجه نشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سرهنگ پاسدار «محمدجواد نجفی» روز سه‌شنبه در آیین بزرگداشت چهارم مهرماه حماسه مردم گیلانغرب و کنگره سردار شهید صفر خوشروان و ۷۵۰ شهید شهرستان گیلانغرب با حضور استاندار کرمانشاه، مردم و مسوولان در یادمان شهدای گمنام گیلانغرب، افزود: به دلایل مختلف مردمان گیلانغرب مردمانی غیور شریف و غیرتمندند که اولین مولفه آن پیروزی مقاومت مردمی این شهرستان در چهارم مهر سال ۱۳۵۹ بود.

وی اظهار کرد: مردم گیلانغرب در هشت سال دفاع مقدس در شهر ماندند و در دامنه کوه ها و گردنه «تق و توق» در پنج کیلومتری شهر به زندگی خود ادامه دادند و علاوه بر پشتیبانی های انسانی در جبهه‌های حق علیه باطل پشتیبانی آمادی داشتند و موفق شند تیپ ظفرمند «مسلم بن عقیل» را با بیش از هشت هزار رزمنده گیلانغربی تشکیل دهند که در جهبه های غرب و جنوب نقش آفرینی کرده و بیشترین شهدا را در استان کرمانشاه شهرستان گیلانغرب تقدیم کرد.

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گیلانغرب با اشاره به نقش آفرینی زنان گیلانغرب در دوران هشت سال دفاع مقدس، گفت: ما زنان قهرمانی همچون «فرنگیس حیدرپور» و «نصرت خانم بسیطی» را داریم که دوشادوش رزمندگان اسلحه به دست گرفته و از کیان مقدس اسلامی دفاع و نقش آفرینی کردند و اینها مولفه های قدرتمندی است که گیلانغرب را تاریخ ساز کرد.

سرهنگ نجفی اضافه کرد: حماسه چهارم مهرماه، شناسنامه مردم گیلانغرب در دوران هشت سال دفاع مقدس است و امروز مطالبه اصلی این مردم، ثبت این روز به عنوان رو غرور و پایداری مردم در تقویم ملی است و انتظار داریم از استاندار کرمانشاه که آن را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه در غرب کرمانشاه از جنس نامتوازن و کاریکاتوری است و این با اصل عدالت که از شعارهای محوری و آرمان عدالت همخوانی ندارد، گفت: هم اکنون بیمارستان الزهرا (س) شهرستان گیلانغرب، راکد و فاقد تجهیزات درمانی است و بیماران مجبورند به سایر شهرستان ها و مرکز استان کرمانشاه مراجعه کنند و این درخور شان مردم نیست.

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه گیلانغرب، همچنین با اشاره به حوزه زیرساخت جاده‌ای شهرستان، گفت: در غرب استان تنها شهرستانی هستیم جاده اصلی ما از سمت اسلام آباد و کرمانشاه یک بانده است و بالاترین آمار تصادفات را داریم و امروز مطالبه مردم گیلانغرب است که این جاده ۲ بانده شود.

سرهنگ نجفی ادامه داد: ۷۰درصد معادن قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه قرار دارد و بهره برداری از آن به صورت خام فروشی است و به دلیل نبود صنعت این محصول راهبردی هیچگونه منفعتی برای اشتغال جوانان ندارد از این رو مردم گیلانغرب از دولت انقلابی و استاندار انتظار دارند بهره برداری از آن به دست مردم باشد و شرکت های بهره بردار در قالب سهامی خاص به منطقه اعزام و اصل عدالت در حوزه صنعت و معدن را در شهرستان رقم بزنند.

گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه که در دوران هشت سال دفاع مقدس ۷۵۰ شهید، ۲ هزار و ۲۰۰ جانباز و ۱۴۱ آزاده سرافراز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha