شکوفایی فرهنگ اهدای خون در دوران دفاع مقدس/جوانان از پیشکسوتان الگو بگیرند

تهران -ایرنا- فرهنگ اهدای خون که در دوران دفاع مقدس شکوفا شد، حاصل روحیه ایثارگری زنان و مردانی بود که اکنون سال‌های میانسالی را پشت سر گذاشته و با رسیدن به سن بالای ۶۵ سال از اهدای خون بازنشسته می‌شوند و جوانان این مرزو بوم باید پرچم این فرهنگ نجات بخش را به دست بگیرند و این سنت زیبای مردمی را ادامه دهند.

به گزارش گروه جامعه ایرنا اهدای خون در ایران با انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی گره خورده است، روحیه ایثار و شهادت مردم در این دو جریان به عرصه اهدای خون منتقل شد، در دوران دفاع مقدس همانطور که رزمندگان به جبهه ها اعزام می شدند و همه آحاد مردم در پشت جبهه اعم از پیر و جوان هر فردی هرکاریی از دستش بر می آمد، انجام می داد و همه ملت یکی شده بودند تا از خاک و آبرو و ارزش های خود دفاع کنند، حملات دشمن به جبهه ها و همین طور به مناطق مسکونی، مجروحان ومصدومانی را داشت که برای نجات زندگی خود نیازمند به خون و فرآورده های آن بودند و در این میان یک بار دیگر همه آمدند بی هیچ چشم داشتی خون اهدا کردند تا کمک حالی برای زمندگان و نجات جانشان باشند.

نقش سازمان انتقال خون که در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد وبا شروع جنگ تحمیلی فقط چند سالی از فعالیتش گذشته بود دردوران دفاع مقدس برهیچ فردی پوشیده نیست، سازمانی که با فعالیت شبانه روزی خود خون موردنیاز رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس راتامین کرد و در دوران دفاع مقدس سازمان انتقال خون نقش پررنگی را در تأمین خون مجروحان و مصدومان جنگی ایفا کرد، این سازمان با راه‌اندازی پایگاه‌های ثابت و سیار، توانست با کمک مردم فرهنگ اهدای خون را نهادینه کند.

پیش از انقلاب اسلامی میزان اهدای خون سالانه ۱۳۰ هزار واحد بود در حالی که در دوران دفاع مقدس با رشد ۵۰ درصدی این میزان سالیانه مواجه شدیم چنانکه در سال ۱۳۶۷ میزان خون اهدایی در کشوربه ۷۰۰ هزار واحد رسید.

ایران جزء کشورهای بحران خیز است و در بحران طبیعی و غیر طبیعی همواره ایرانیان در هر زمانی که نیاز بوده است به صورت کاملا داوطلبانه برای اهدای خون اقدام کرده اند ونجات بخش جان بیماران و مصدومان نیازمند به خون و فرآورده های آن بودند و با روحیه ای که از مردم سراغ داریم این ایثارگری همچنان ادامه دارد اما باید دانست که بخش عمده اهدا کنندگان خون که ازآنها با عنوان پیشکسوتان این عرصه یاد می شود با افزایش سن و رسیدن به دهه ششم زندگی در مرز بازنشستگی برای اهدای خون قرار می گیرند و لازم است اهدای خون به عنوان الگویی موفق برای نجات جان بیماران توسط جوانان و بخصوص بانوان سرمشق باشد.

شکوفایی فرهنگ اهدای خون در دوران دفاع مقدس/جوانان از پیشکسوتان الگو بگیرند

سازمان انتقال خون و مسوولیت خون رسانی به مجروحان جنگ

سخنگوی سازمان انتقال خون در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سازمان انتقال خون ایران که در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد با آغاز جنگ تحمیلی فعالیت های خود را در پاسخ به نیازهای وسیع جبهه های نبرد، به طور چشمگیر افزایش داد و با حضور در هر محله به شکل واحدهای سیار و فعالیت در پناهگاه ها و پایگاه های زیرزمینی موفق شد، خون مورد نیاز مجروحان را به طور کامل تأمین کند.

بشیر حاجی بیگی افزود: گستره این فعالیت ها به نحوی بود که در هشت سال جنگ نابرابر با رژیم بعث صدام کوچکترین کمبودی در زمینه نیاز به خون و فرآورده های آن گزارش نشد، مهمتر اینکه ضرورت اهدای خون که با گوشت و خون مردم این سرزمین احساس می شد در دل هر شهروند ایرانی با هرقوم و فرهنگ و زبان و دین جای باز کرد وبه رفتاری اجتماعی و عادتی مقدس بدل شد که از سر احساس وظیفه وکمک به همنوع استمرار یافت.

وی ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی و نیاز فزاینده به خون در بیمارستان ها موجی از داوطلبان اهدای خون به سمت مراکز انتقال خون سرازیر شد و این سازمان که تنها چند سال از تاسیس آن می گذشت به صورت منسجم، گسترده و دقیق مسوولیت ملی خون رسانی به مجروحان را به عهده گرفت.

مشارکت ۵۰درصدی اهدای خون توسط بانوان در دوران دفاع مقدس

حاجی بیگی با اشاره به نقش مهم بانوان در سال های دفاع مقدس در تامین خون مورد نیاز مجروحان گفت: در این سال ها بانوان در کنار مردان و حتی پیش از آن‌ها برای اهدای خون داوطلب می شدند به نحوی که گاه آمار اهدای خون بانوان به ۵۰ درصد می رسید درحالی که امروز تنها پنج درصد بانوان کشور خون اهدا می کنند که با روحیه ایثارگری و همکاری بسیج بانوان امیدورایم این فرهنگ مشارکت و انسان دوستی به جمع بانوان ایرانی بازگردد.
از سال های دفاع مقدس سال ۶۶ بیشترین میزان اهدای خون در کشور ثبت شده است

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: پیش از انقلاب میزان اهدای خون سالانه ۱۳۰هزار واحد بود در حالیکه در دوران دفاع مقدس با رشد ۵۰ درصدی سالیانه مواجه شدیم چنانکه در سال ۶۷ میزان خون اهدایی در کشور به ۷۰۰ هزار واحد رسید.

حاجی بیگی با اشاره به این موضوع که طبق آمار به دست آمده از سال های دفاع مقدس سال ۶۶ بیشترین میزان اهدای خون در کشور ثبت شده است، افزود: در مجموع طی سال های ۵۹ تا ۶۷، میزان ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۸۱ واحد خون در کشور اهدا شد. سال ۱۳۶۴ بیشترین درصد رشد اهدای خون نسبت به سال قبل ثبت شده است که این شاخص ۴۴ و ۲ دهم درصد بوده است.

شکوفایی فرهنگ اهدای خون در دوران دفاع مقدس/جوانان از پیشکسوتان الگو بگیرند

پیش از انقلاب میزان اهدای خون سالانه ۱۳۰هزار واحد بود در حالیکه در دوران دفاع مقدس با رشد ۵۰ درصدی سالیانه مواجه شدیم چنانکه در سال ۶۷میزان خون اهدایی در کشوربه ۷۰۰هزار واحد رسید

جوانان پرچمدار فرهنگ اهدای خون باشند

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در مجموع طی این سال ها یک میلیون ۲۵ هزار و ۳۹۰ واحد خون و فرآورده در مراکز درمانی توزیع شد که بالاترین آمار توزیع در سال ۶۶ و ۶۵ ثبت شده است.

حاجی بیگی گفت: از جوانان و بانوان که میراث دار این سنت شریف و زندگی بخش اهدای خون هستند دعوت می کنم که از پدران و مادرانشان که پیشکسوتان اهدای خون هستند الگو بگیرند و نگذارند این فرهنگ منحصر به فرد و خود جوش نوعدوستی و ایثارگری که ضامن سلامت جامعه ماست با بازنشسته شدن نسل اول اهدا کنندگان که یادگار ایثارگری های دفاع مقدس هستند، کمرنگ شود و این پرچم را نسل به نسل برافرازند.

وی ادامه داد: فرهنگ اهدای خون که در دوران دفاع مقدس شکوفا شد، حاصل روحیه ایثارگری زنان و مردانی بودکه اکنون سال های میانسالی را پشت سر گذاشته و این گروه از اهدا کنندگان خون با رسیدن به سن بالای ۶۵ سال از اهدای خون بازنشسته می شوند و جوانان این مرزو بوم باید پرچم این فرهنگ نجات بخش را به دست بگیرند و این سنت زیبای مردمی را ادامه دهند.

نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون از دستاوردهای دفاع مقدس بود

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون را در کشور مرهون روحیه ایثار و همدلی سال‌های دفاع مقدس دانست.

اهدا کنندگان خون با رسیدن به سن بالای ۶۵ سال از اهدای خون بازنشسته می شوند و جوانان این مرزو بوم باید پرچم این فرهنگ نجات بخش را به دست بگیرند و این سنت زیبای مردمی را ادامه دهندفردین بلوچی با تقدیر از مردان و زنانی که از روزهای دفاع مقدس عضو خانواده بزرگ انتقال خون شدند و همچنان در این جامعه ایثار گر و نجات بخش ماندند، گسترش فرهنگ اهدای خون را از دستاوردهای سال های دفاع مقدس خواند و افزود: اهدای خون در سال های دفاع مقدس، رفتاری اجتماعی متاثر از فضای فرهنگی، سیاسی و برپایه مقدسات مردم در سال های جنگ بود که اندک اندک نهادینه و به فرهنگی پایدار و ستودنی در جامعه ایرانی بدل شد.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ادامه داد: در سال هایی که آرمان های انقلاب و تمامیت ارضی کشور با خون فرزندان این مرز و بوم حفظ می شد، آنها که می رفتند درس عشق و شهادت می دادند و آنها که مانده بودند، همدلی و نجات را در مکتب ایثار مشق می کردند و صف در صف در مراکز اهدای خون، از مجروحان آن روزهای سخت حمایت می کردند.

وی ادامه داد: طی این سال ها به پشتوانه حمایت با شکوه مردم ایران، کمبود خون در جبهه ها بیمارستان های صحرایی و مراکز درمانی حس نشد.

بلوچی با اشاره به مشارکت کامل بانوان کشورمان طی سال های دفاع مقدس گفت: در این دوران میزان مشارکت بانوان حتی بالا تر از ۵۰ درصد نیز به ثبت رسیده است که این نشان می دهد، شیرزنان ایرانی هرگاه برای فرزندان این مرز و بوم احساس خطر کنند، از بذل خون و جان خود دریغ ندارند.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون با دعوت از جوانان و بانوان برای پاسداشت و زنده نگهداشتن فرهنگ نجات بخش اهدای خون گفت: امروز پرچمداران اهدای خون که حمایت و ایثار خود را از سال های دفاع مقدس آغاز کرده اند، اندک اندک به سال های بازنشستگی از اهدای خون نزدیک می شوند و دریغ است پرچمی که نقشی از رشادت، شهادت و همدلی و عشق برآن است، بر زمین بماند.

شکوفایی فرهنگ اهدای خون در دوران دفاع مقدس/جوانان از پیشکسوتان الگو بگیرند

سازمان انتقال خون اسناد و آثار دفاع مقدس را جمع آوری می‌کند

سازمان انتقال خون با هدف تکمیل موزه این سازمان و تدوین کتابی با موضوع نقش سازمان انتقال خون در دفاع مقدس، اسناد و آثار فعالیت‌ها و رویدادهای مرتبط با این سازمان را جمع آوری می‌کند.

سازمان انتقال خون در فراخوانی از عموم مردم شهید پرور ایران به ویژه خانواده های معظم شهدای هشت سال دفاع مقدس، جانبازان، آزادگان سرافراز که مستندی از انتقال خون، دریافت خون یا اهدای خون توسط این عزیزان یا سایر دوستان و آشنایان به ویژه پزشکان، پرستاران و کادر بهداشت و درمان آن ایام در خطوط مقدم جبهه یا پشت جبهه طی سالهای دفاع مقدس دارند دعوت شده است که آثار خود را به روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران ارسال کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha