۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۳
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85239165
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گروندبرگ: یمن به حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز دارد

تهران-ایرنا- فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در دیدار با مقامات منطقه ای و بین المللی در ریاض گفت که این کشور در شرایط کنونی به حمایت‌های منطقه ای و بین المللی نیاز دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن رایزنی‌هایی با مسئولان و مقامات برجسته یمنی و منطقه ای و بین‌المللی در ریاض انجام داد.

وی با «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن دیدار و درباره پیشروی تلاش‌ها برای ایجاد توافق در یمن تبادل‌نظر کرد.

دو طرف در این دیدار درخصوص تدابیر اتخاذ شده در راستای بهبود اوضاع معیشتی از جمله پرداخت حقوق بخش‌های عمومی، ایجاد آتش بس پایدار در یمن و ایجاد روند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل گفت‌وگو کردند.

فرستاده ویژه سازمان ملل از حمایت‌های عربستان و عمان در این راستا تقدیر و تشکر کرد.

گروندبرگ همچنین با سفرای پنج کشور عضو دائم شورای امنیت دیدار و درخصوص تلاش‌ها بین المللی در راستای حمایت از صلح تبادل‌نظر کرد.

وی تاکید کرد که یمن در شرایط سخت کنونی به حمایت‌های منطقه ای و بین‌المللی برای حرکت به سمت توسعه پایدار نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، این دیدارها پس از سفر پنج روزه هیات یمنی به ریاض به ریاست «محمد عبدالسلام» و رایزنی با مقامات سعودی با حضور هیاتی از عمان انجام شد.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن اخیرا با اشاره به مذاکرات پنج روزه هیات صنعا در عربستان تصریح کرد: گفت‌ وگوهای هیات ملی در ریاض مثبت بوده و ما از گزارش آن درباره رهبری عربستان خرسند هستیم.

المشاط گفت: آنچه هیات ما از رهبری عربستان سعودی دریافت کرد، بدون شک پیام‌ها و تضمین‌های مثبتی است که ما از آن استقبال می‌کنیم، مشروط به اینکه تلاش‌های سریع برای عملی کردن آنها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: صنعا برای صلح و پایان دادن به این جنگ تجاوزکارانه‌ای که بدون هیچ توجیه منطقی به آن تحمیل شد، جنگید و همچنان می‌جنگد. صنعا به همان اندازه که ریاض آماده برطرف کردن نگرانی‌های صنعا است، آماده اقدام متقابل و رفع هرگونه نگرانی ریاض است؛ چراکه صنعا تنها منبع خیر و آرامش برای اطرافیان، همسایگان و مردم خود خواهد بود.

المشاط همچنین اظهار کرد: از مخالفان داخلی خود می‌خواهم که به راه درست بازگردند و با صلح و احترام به میهن و مردم خود و حفظ حاکمیت و استقلال با ما پیش بروند. از مخالفان می‌خواهم که هرچه سریع‌تر از زیر سایه روابط خارجی خارج شده و هرگونه صف بندی خارجی علیه هموطنان خود را کنار بگذارند.

این مقام یمنی ادامه داد: مسلح شدن از سوی خارج علیه مردم کشور، اقدامی شرم آور و مانعی در برابر گفت‌ وگوی یمنی - یمنی است.

المشاط تاکید کرد: ما از گشودگی جامعه بین‌المللی به روی صنعا استقبال و بر اهمیت پایان دادن به صف‌بندی‌های خصمانه که مانع روند صلح در یمن می‌شوند، تاکید می‌کنیم. ما منتظر اصلاحات اساسی در مواضع بین المللی هستیم که جنگ تهاجمی علیه مردم عزیز یمن را بسیار طولانی کرده است.

مردم یمن در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳)، به دلیل بی ‌کفایتی دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی در اداره امور کشور، دست به یک سلسله اعتراضات زدند که در نهایت در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (۳۰ شهریور ۹۳)، مردم با همراهی جنبش انصارالله وارد شهر صنعا شدند و با در دست گرفتن قدرت، منصور هادی را برکنار کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha