۴ مهر ۱۴۰۲، ۶:۱۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85238994
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر مجارستان : در تایید عضویت سوئد در ناتو با عجله تصمیم نمی گیریم

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان با بیان اینکه «هیچ چیزی امنیت سوئد را تهدید نمی‌کند» گفت که بوداپست در تصویب عضویت استکهلم در ناتو «شتاب نمی‌کند.»

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، این اظهارات اوربان که دوشنبه در پارلمان مجارستان مطرح شد، نشان می‌دهد که عضویت سوئد در ناتو ممکن است با تاخیر بیشتری مواجه شود.

این در حالی است که «میت کوچیس» رهبر نمایندگان حزب حاکم «فیدژ» در پارلمان مجارستان پنجشنبه گفت که احتمال چندانی برای رای‌گیری پارلمانی درباره عضویت سوئد در سال جاری وجود ندارد.

مجارستان و ترکیه تنها اعضای ناتو هستند که تاکنون عضویت سوئد در این پیمان نظامی را تایید نکرده‌اند. پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، سوئد و فنلاند موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار عضویت در ناتو شدند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تیرماه از موافق ترکیه برای آغاز روند موافقت با عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی خبر داد و پس از گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی در ویلنیوس لیتوانی اعلام کرد: ترکیه با انجام اقدامات مقتضی برای پذیرفتن درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.

دولت اوربان، مقامهای سوئدی را به «دروغگویی آشکار» درباره وضع دموکراسی در مجارستان متهم کرده و گفته که به نظر نمی‌رسد برخی نمایندگان پارلمان از عضویت استکهلم در ناتو حمایت کنند.

از سوی دیگر، اوربان روز دوشنبه از کی‌یف نیز انتقاد کرد و گفت، تا زمانی که حقوق زبانی اقلیت مجار در غرب اوکراین احیا نشود، مجارستان «در هیچ موضوع بین‌المللی از اوکراین حمایت نخواهد کرد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha