افت کیفی و کمی عملکرد آزادکاران مازندرانی در مسابقات جهانی

ساری- ایرنا- آزادکاران مازندرانی که سه سال پیاپی است هشت وزن از ۱۰ وزن مسابقات جهانی کشتی را در اختیار دارند، در مسابقات جهانی اخیر چه از نظر کیفیت مدال و چه از نظر کمیت عملکردی ضعیف‌تر از ۲ دوره پیشین داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرونده مسابقات جهانی کشتی آزاد مردان سال ۲۰۲۳ برای تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب چهار مدال شامل یک طلای ارزشمند سنگین‌وزن، ۲ نقره و یک برنز و ایستادن بر سکوی نایب‌قهرمانی بسته شد که هر چهار مدال را مازندرانی‌ها کسب کردند.

میلاد والی‌زاده از فریدونکنار، رضا اطری از بابل، رحمان عموزاد خلیلی از خلیل‌شهر بهشهر، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی , حسن یزدانی هر سه از جویبار، مجتبی گلیج از تنکابن و امیرحسین زارع از آمل، هشت مازندرانی عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها بودند که از این هشت نفر، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع توانستند روی سکو بایستند و با مدال مسابقات را ترک کنند.

هرچند که کسب این چهار مدال ارزشمند توسط مازندرانی‌ها یک بار دیگر جایگاه مازندران در کشتی ایران و جهان را نشان داد، اما نگاهی مقایسه‌ای بین عملکرد مازندرانی‌های تیم ملی کشتی آزاد در این دوره نسبت به ۲ دوره گذشته این رقابت‌ها که مازندران شرایطی برابر از نظر تعداد کشتی‌گیران عضو تیم ملی داشت نشان می‌دهد که خروجی تلاش آزادکاران مازندرانی هم از نظر رنگ مدال‌ها و هم از نظر تعداد، ضعیف‌تر از دو دوره پیش از آن بود.

مجموع مدال‌های کسب شده توسط مازندرانی‌ها در سه دوره اخیر مسابقات جهانی کشتی آزاد ۱۶ مدال است که شامل ۶ طلا، هفت نقره و سه برنز است. در این نوشتار مروری مختصر بر عملکرد مازندرانی‌های تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ داریم.

۲۰۲۱ اسلو، سه طلا، ۲ نقره، یک برنز

مسابقات جهانی سال ۲۰۲۱ که در ورزشگاه نی‌جوردال آمفی پایتخت نروژ، یعنی شهر اسلو برگزار شده بود، نخستین آوردگاهی بود که از ۱۰ وزن تیم ملی کشتی آزاد ۸ وزن را مازندرانی‌ها در اختیار گرفته بودند. رحمان عموزاد از بهشهر در وزن ۶۱ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی از جویبار در وزن ۶۵ کیلوگرم، عرفان الهی از تنکابن در وزن ۷۰ کیلوگرم، محمد نخودی از جویبار در وزن ۷۹ کیلوگرم، حسن یزدانی از جویبار در وزن ۸۶ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور از جویبار در وزن ۹۲ کیلوگرم، مجتبی گلیج از تنکابن در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع از آمل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی‌گیران مازندرانی عضو تیم ملی در این مسابقات بودند که ۶ نفرشان موفق به کسب مدال شدند.

افت کیفی و کمی عملکرد آزادکاران مازندرانی در مسابقات جهانی

رحمان عموزاد که نخستین حضورش در تیم ملی بزرگسالان و مسابقات جهانی این رده سنی را تجربه می‌کرد خیلی زود حذف شد و دستش از مدال کوتاه ماند. عرفان الهی نیز که توانسته بود با یک برد مقابل حریف آمریکایی به مرحله یک‌چهارم نهایی برسد، در این مرحله مقابل حریف هندی شکست خورد و حذف شد.

اما مازندرانی‌ها در ۶ وزن دیگر عملکردی چشمگیر داشتند و توانستند سه طلا، ۲ نقره و یک برنز کسب کنند. حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع طلای مسابقات را کسب کردند، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی نقره گرفتند و مجتبی گلیج نیز با مدال برنز به کار خود در این مسابقات پایان داد. تیم ملی ایران هم پس از روسیه و آذربایجان، بر سکوی سوم ایستاد.

۲۰۲۲ بلگراد؛ ۲ طلا، سه نقره، یک برنز

آزادکاران مازندرانی برای دومین سال پیاپی ۸ وزن از ۱۰ وزن تیم ملی را در اختیار داشتند تا یک بار دیگر سلطه مازندران بر کشتی آزاد ایران اثبات شود و این استان بیشترین سهم از حضور کشتی‌گیران آزادکار در مسابقات قهرمانی جهان را داشته باشد.

رضا اطری، رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی، حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع هشت کشتی‌بلد مازندرانی بودند که فرصت حضور در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ بلگراد را برای خود فراهم کردند تا روی سکوی جهانی قرار بگیرند. از جمع این هشت آزادکار مازندرانی، ۶ نفرشان در مسابقات قهرمانی جهان نروژ ۲۰۲۱ حضور داشتند و روی تشک رفتند.

افت کیفی و کمی عملکرد آزادکاران مازندرانی در مسابقات جهانی

در پایان این دوره از مسابقات نیز باز هم عملکرد مازندرانی‌ها چشمگیر و قابل دفاع بود. البته از تعداد طلاهایی که کسب کرده بودند یکی کم شد و تعداد نقره‌ها نیز یک مدال افزایش یافت؛ یعنی ۲ طلا، ۳ نقره و یک برنز.

رحمان عموزاد و کامران قاسمپور طلای مسابقات را کسب کرد، رضا اطری، محمد نخودی و حسن یزدانی نقره گرفتند و امیرحسین زارع نیز بر سکوی سوم سنگین‌وزن جهان ایستاد. امیرمحمد یزدانی که باید با کشتی‌گیری از اسراییل سرشاخ می‌شد از ادامه مسابقات کنار کشید. البته دلیل کنار کشیدن او مصدومیت اعلام شد. محمدحسین محمدیان هم در پله پنجم مسابقات ایستاد.

به این ترتیب آزادکاران مازندرانی برای دومین سال پیاپی ۶ مدال برای کاروان کشتی آزاد ایران کسب کردند و با عملکردی تقریبا مشابه سال ۲۰۲۱ به کارشان پایان دادند و تیم کشتی آزاد ایران هم نایب‌قهرمان شد.

۲۰۲۳ بلگراد؛ یک طلا، ۲ نقره و یک برنز

اگر مصدومیت کامران‌قاسمپور رخ نمی‌داد، برای نخستین بار ۹ وزن از ۱۰ وزن تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی به مازندرانی‌ها می‌رسید. اما با مصدومیت قاسمپور و جایگزینی علیرضا آذرپیرا باز هم تعداد آزادکاران مازندرانی عضو تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی کشتی روی عدد هشت ایستاد.

میلاد والی‌زاده از فریدونکنار، رضا اطری از بابل، رحمان عموزاد خلیلی از خلیل‌شهر بهشهر، امیرمحمد یزدانی از جویبار، محمد نخودی از جویبار، حسن یزدانی از جویبار، مجتبی گلیج از تنکابن و امیرحسین زارع از آمل هشت مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ صربستان بودند.

افت کیفی و کمی عملکرد آزادکاران مازندرانی در مسابقات جهانی

در شرایطی که انتظار می‌رفت دست‌کم همان تعداد مدال‌های کسب شده توسط آزادکاران مازندرانی در ۲ دوره پیشین این رقابت‌ها دوباره کسب شود، خروجی تلاش کشتی‌گیران مازندرانی فاصله قابل توجهی با مسابقات ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ داشت. این بار چهار مدال توسط مازندرانی‌ها به دست آمد که شامل یک طلا، ۲ نقره و یک برنز بود.

امیرمحمد یزدانی بر سکوی دوم ایستاد و مدال نقره را کسب کرد، حسن یزدانی باز هم در فینال به دیوید تیلور رسید با پذیرش شکست دوم شد، محمد نخودی به مدال برنز رسید و خوش‌رنگ‌ترین مدال را هم امیرحسین زارع در سنگین‌وزن به دست آورد. دست رحمان عموزاد، میلاد والی‌زاده، رضا اطری و مجتبی گلیج نیز از کسب مدال کوتاه ماند و در نهایت تیم کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها نایب‌قهرمان شد.

این عملکرد در حالی از آزادکاران مازندران در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ثبت شد که بسیاری از کارشناسان کشتی دست‌کم برای رضا اطری، رحمان عموزاد و مجتبی گلیج نیز پیش از مسابقات شانس مدال در نظر گرفته بودند و باور داشتند که بخت زیادی برای رسیدن به یکی از سکوها دارند.

این افت عملکردی که به استناد آمار و کیفیت مدال‌های کسب شده توسط آزادکاران مازندرانی مشهود است، از نگاه کارشناسان و کشتی‌بلدها موضوعی قابل بررسی و نیازمند تحلیل است که باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha