۲۰ حلقه چاه آب در خراسان جنوبی حفر و تجهیز شد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: امسال با اولویت قرار دادن اقدامات پیشگیرانه، ۲۰ حلقه چاه جدید حفر و تجهیز شد که ۲۷۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت چرخه تامین آب استان اضافه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی دوستی روز دوشنبه در قرارگاه استانی آبرسانی روستایی که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ابتدای فصل تابستان شهرهای طبس، بیرجند، نهبندان، قاین و آرین شهر و ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی استان در وضعیت تنش آبی قرار داشتند.

وی گفت: این اقدامات باعث شد علیرغم گرمای بی‌سابقه هیچ شهری در خراسان جنوبی دچار مشکل کم آبی، قطعی و افت فشار نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از افزایش ۳۰ درصدی حجم آبرسانی سیار به روستاهای استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تابستان امسال به طور میانگین به ۴۵۰ روستای استان آبرسانی سیار انجام شد که در اوج گرما این تعداد به بیش از ۴۷۰ روستا هم رسیده است.

وی بیان کرد: همه تلاش خود را در تابستان سال جاری به کار گرفتیم تا روستائیان با کمترین مشکل کم آبی مواجه شوند.

دوستی افزود: از آنجایی که روستاهای خراسان جنوبی زیرساخت‌های آبرسانی ضعیفی دارند، تابستان امسال ۹ درصد از روستاهای استان دچار تنش کمی و کیفی آب شدند که با افزایش ناوگان آبرسانی سیار جبران شده و این رقم نسبت به متوسط کشور بسیار پایین است.

وی با ذکر این نکته که شاخص بهره‌مندی آب در روستاهای خراسان جنوبی ۷۱.۲ درصد است بیان کرد: آب روستاها از محل ۲۴۰ حلقه چاه و آب شهرهای خراسان جنوبی از ۱۴۴ حلقه چاه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ۱۱ مخزن ذخیره آب شهری به حجم ۲۶ هزار متر مکعب و ۹۹ مخزن ذخیره آب شرب روستایی به حجم ۱۹ هزار و ۴۳۰ متر مکعب در دست ساخت است.

وی افزود: سرانه ذخیره آب در مخازن استان برای هر مشترک در خراسان جنوبی ۵۷ صدم متر مکعب است در حالی که میانگین کشوری یک متر مکعب است.

دوستی بیان کرد: ۲۵۰ هزار متر مکعب مخزن ساخته شده داریم و ۴۶ هزار مترمکعب در دست اجراست که در صورت تکمیل این طرح‌ها ظرفیت ذخیره سازی آب به ازای هر مشترک به ۷۸ صدم متر مکعب می‌رسد با این وجود باز هم ۵۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب براساس شاخص کشوری در خراسان جنوبی کمبود داریم.

وی با اشاره به در دست ساخت بودن مجتمع آبرسانی خوشاب سربیشه گفت: تکمیل این مجتمع در راستای آبرسانی به ۱۹ روستای مرزی نیازمند ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: آبرسانی به ۱۹ روستای مرزی در این مجتمع با جمعیت ۹۴۷ خانوار پیش‌بینی شده است.

وی اجرای ۷۲ کیلومتر خط انتقال، ۹ ایستگاه پمپاژ، سه هزار و ۹۰ متر مکعب مخزن ذخیره را از مشخصات فنی طرح عنوان کرد که در حال حاضر مهمترین مشکل آن کمبود اعتبار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha