۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85238630
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده عراقی: طرح کنترل و استقرار مرزها با ایران در سه محور مهم تکمیل شد

بغداد - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق از ادامه تلاش ها برای تکمیل تدریجی توافقنامه امنیتی بین تهران و بغداد خبر داد و گفت که طرح کنترل و استقرار مرزها در سه محور مهم برای پایان دادن به هرگونه خلأ و توسعه نقاط استقرار و پایگاهها تکمیل شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «وعد القدو» عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق در گفت و گو با خبرگزاری المعلومه عراق اظهار داشت: اجرای مفاد توافقنامه امنیت مرزی بین ایران و عراق برای پایان دادن به حضور گروه های تروریستی جدایی طلب مخالف ایران از اقلیم کردستان ادامه دارد.

وی افزود: بندهای برنامه مشترک بین بغداد و تهران برای تامین امنیت نوار مرزی دو کشور از سمت اقلیم کردستان عراق بصورت مستقیم از طریق طرحی که توسط وزارت کشور از طریق مرزبانی مورد مطالعه قرار گرفت، فعال شد.

عضو کمیسیون امنیتی مجلس عراق افزود: طرح کنترل و استقرار مرزها در سه محور مهم برای پایان دادن به هرگونه خلأ و توسعه نقاط استقرار و پایگاهها و تعیین سازوکارهای اطمینان بخش برای مقابله قاطع با هرگونه نقض مرزها تکمیل شده است.

وی اشاره کرد که تامین امنیت مرزها و پایان دادن به هر نوع مشکل، بازتاب خوبی بر ثبات و امنیت [ عراق ] دارد و راه را برای هرگونه تلاش جهت آسیب‌رسانی و ایجاد تنش مسدود می‌کند.

به نوشته المعلومه، نیروهای مرزبانی عراق از یک هفته قبل با استقرار در چندین بخش از نوار مرزی با ایران از سمت اقلیم کردستان عراق به حضور و فعالیت هر حزب و جریانی در این منطقه پایان دادند.

پیشتر فرماندهی نیروهای مرزبانی وزارت کشور عراق طی بیانیه ای اعلام کرده بود که پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی (عناصر دو گروه تروریستی کومله و دموکرات)، نقاط مرزی این کشور با ایران در استان اربیل را که در سیطره این گروه‌ها بود، بازپس گرفته شد.

در این بیانیه‌ آمده است: در چارچوب تلاش‌های فرماندهی نیروی مرزبانی عراق برای کنترل کل مرزهای این کشور با کشورهای همسایه (ایران)، نیروهای تیپ دوم مرزی و هنگ تکاوران مرزی منطقه یکم عراق با پشتیبانی نیروهای پیشمرگه توانستند نقاط مرزی بین ایران و عراق را پس از درگیری با گروه های غیرقانونی (تروریست های کومله و دموکرات) که بر نقاطی از استان اربیل سیطره یافته بودند، باز پس بگیرند.

پیشتر فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفته بود که کشورش ملتزم و متعهد به اجرای توافق امنیتی میان عراق با جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفته بود: ما اقدامات لازم را برای حذف گروه های مخالف از مرز عراق و ایران انجام داده ایم و قانون اساسی ما به هیچ طرفی اجازه نمی دهد که از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha