۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۶
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 85238595
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همسفر با باد «از شمال تا جنوب سرزمینم» در شبکه مستند

تهران- ایرنا- مجموعه مستند «از شمال تا جنوب سرزمینم» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدعلی رخشانی صابر، تولید جدید شبکه مستند سیما روی آنتن رفت.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شبکه مستند، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مستند «از شمال تا جنوب سرزمینم» درباره سوژه‌های این مجموعه اظهارداشت: این مستند روایتی شاعرانه از شمال تا جنوب ایران دارد و با نگاهی مردم‌شناسانه به دو منطقه و اقلیم مهم در شمال و جنوب ایران، باورها، سبک زندگی، نگاه لطیف و زیباشناسانه مردم این مناطق را به تصویر می‌کشد. این مجموعه در گونه انسان‌شناسی و قوم‌نگاری می‌گنجد و زیرمتن‌های شاعرانه نیز به آن اضافه شده است.

محمدعلی رخشانی صابر گفت: گستردگی مناطقی که در این مستند روایت شده‌اند بسیار زیادست؛ بنابراین برای تمرکز بیشتر در شمال ایران، خطه تالش را انتخاب کردم و در جنوب نیز سیستان و بلوچستان را از چابهار تا سرباز برگزیدم.

وی افزود: منطقه تالش از نظر طبیعی و مردم‌شناسی منطقه خاصی به شمار می‌رود که دارای طبیعت زیبا و بکر و مردمانی شکیب و آرام و اصیل دارد و سیستان و بلوچستان و فرهنگ و هنر زیبایی در بطن جامعه خود دارد که گویای قدمت چندین هزارساله این قوم کهن ایرانی دارد.

این مستندساز با اشاره به تحقیق و پژوهش خود برای ساخت «از شمال تا جنوب سرزمینم» اظهارداشت: برای ساخت این مستند تحقیقات میدانی زیادی داشتیم و تلاش کردیم در هر منطقه شخصیت‌های متفاوتی را پیدا کنیم تا به عنوان راوی در کنار ما باشند و قصه جداب و در حین حال ساده و مخاطب پسندی داشته باشند.

همسفر با باد «از شمال تا جنوب سرزمینم» در شبکه مستند

رخشانی صابر گفت: برهمین اساس در هر منطقه ۱۰ راوی در شمال و جنوب حضور دارند و بخش مهمی از روایتگری برعهده آنان است که بخشی از کار و شغل سنتی آنان در کنار زندگی روزانه به تصویر کشیده شده است. انتخاب آنها چالش سختی برای من بود و اولویتم این بود که نگاه ساده‌ای به زندگی داشته باشند. آنها درباره عشق و زندگی، نگاه به خلقت و مرگ و ... سخن می‌گویند که برای خود من تجریه زیبا و پر از آگاهی بود.

وی درباره فرم روایی مجموعه مستند «از شمال تا جنوب سرزمینم» افزود: این مستند فرم روایی چندگانه‌ای دارد. بخش مهمی از روایت برعهده همان شخصیت‌هایی است که در مستند حضور دارند و سخن می‌گویند و بخش دیگری از روایتگری نیز برعهده «باد» است.

نویسنده مستند «از شمال تا جنوب سرزمینم» بیان کرد: با استفاده از تصاویر هوایی و نریشن، باد، قصه‌گویی کرده و داستان مردمان شمال تا جنوب ایران را به یکدیگر پیوند می‌دهد. می‌توان گفت که این عنصر مهم باد، یک راوی دانای کل است و نقش مکمل را برعهده دارد که با نویسندگی سینا اقبال نیک و گویندگی استاد مرتضی نسیم سبحان به کار افزوده شده است.

رخشانی صابر درباره روند تولید مجموعه مستند «از شمال تا جنوب سرزمینم» گفت: برای تولید این مستند حدود ۶ ماه زمان اختصاص دادیم و پس تولید آن بیش از یک سال زمان برد. این مجموعه به تازگی برای پخش از شبکه مستند آماده شده است و امیدوارم مورد پسند مخاطبان باشد. هر قسمت از این مستند حدودا ۳۰ دقیقه است.

دیگر عوامل مجموعه مستند ۱۰ قسمتی «از شمال تا جنوب سرزمینم» عبارتند از: تصویربرداران: مهدی کریمی و مصطفی معمار، سینا اقبال نیک، تصویربردار هوایی: سعید درخشان، رصا رفیع نژاد، صدابردار: سلمان عثمانی ‌نژاد و سیما رخشانی، تدوین: محمدعلی رخشانی، اصلاح رنگ: متین امینی.

پخش این مجموعه مستند از یکشنبه (دوم مهرماه) آغاز شده و هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود. بازپخش این مجموعه هم روز بعد ساعت ۱۲:۴۵ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha