تدوین «طرح تحول در اتاق ایران» گامی برای توسعه مشارکت بخش‌خصوصی فارس

شیراز-ایرنا-کمیته تدوین طرح تحول در ساختار اتاق ایران با هدف بررسی مدل پیشنهادی اصلاح ساختار این اتاق در شهریورماه سال جاری تشکیل شد که رئیس اتاق بازرگانی فارس معتقد است دستاورد کمیته تدوین طرح تحول در ساختار اتاق ایران به نفع بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از مهمترین مطالبات فعالان اقتصادی لزوم توجه ویژه به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت در تصمیمات مهم اقتصادی است.

تدوین «طرح تحول در اتاق ایران» گامی برای توسعه مشارکت بخش‌خصوصی فارس

کاهش تصدی‌گری مهمترین رویکرد دولت سیزدهم

آنها بر این باورند که با استفاده از ابزارها و امکانات موجود باید تصدی‌گری دولت کاهش یابد و اقتصاد به دست اهل خود سپرده شود.

بر همین اساس هم دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل، کاهش تصدی‌گری افراطی و سپردن مدیریت‌های اقتصادی به مردم را در دستور کار قرار داد.

اقدامی که موجبات رویکردهای تحول‌آفرینی را در مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلف فراهم کرد.

به عنوان نمونه تحول ساختار اجرایی اتاق یکی از مهمترین اقداماتی است که اخیراً با هدف تدوین وظایف و راهبردهای جدید انجام شده است.

تشکیل کمیته تدوین طرح و تحول در شهریورماه

برخی پژوهشگران و متخصصان در عرصه اقتصادی معتقدند ساختار اتاق متناسب با مأموریت‌های آن از چابکی کافی برخوردار نیست و نیاز به یک مدل کارشناسی شده برای این اصلاح وجود دارد.

بر همین اساس ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲،کمیته تدوین طرح تحول در ساختار اتاق ایران با هدف بررسی و تدوین مدل پیشنهادی اصلاح ساختار اتاق ایران، متشکل از برخی رؤسای اتاق‌ها و اعضای هیأت نمایندگان، چهره‌های دانشگاهی و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تشکیل شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این جلسه گفت: تحول در ساختار اتاق ایران در دوره‌های قبل نیز مدنظر هیات‌رئیسه و هیات نمایندگان بوده است و اکنون شاهد اجرایی شدن این رویکرد هستیم.

در حال حاضر ۲دیدگاه متفاوت در اتاق بازرگانی حاکم است؛ دیدگاهی تمرکزگرا و مدیریت محور و دیدگاهی مشارکت محور که معتقد به تقویت نقش رگولاتوری اتاق و در مقابل برون‌سپاری امور اجرایی به شرکت‌هایی متعلق به اعضای اتاق بازرگانی است.

با این حال در نهایت در این سند تحول، اهداف و مأموریت‌های اتاق مشخص و هشت راهبرد مبتنی بر آن تعریف شد؛ برای دست‌یابی به اهداف از طریق این راهبردها نیز حدود ۴۲ برنامه تحول تدوین شده است.

تحول در ساختار اتاق ایران ضروری است

رئیس اتاق بازرگانی فارس و عضو کمیته تدوین طرح تحول در ساختار اتاق ایران در رابطه با اهمیت تشکیل این کمیته گفت: این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم اما نکته کلیدی اجرای آن، زمانی است که همدلی و قضاوت مشترکی بین تمام فعالان بخش خصوصی کشور و همچنین بخش دولتی در خصوص نیاز به این اقدام ایجاد شود.

محمدصادق حمیدیان با تأکید بر نقش مهم و اساسی کمیته تدوین طرح تحول در ساختار اتاق ایران افزود: در موضوع اتاق ایران سالهاست که نیاز به تحول ساختاری و بنیادی احساس می‌شود لذا در نشست شورای مشورتی بررسی اصلاح ساختار اتاق ایران، کمیته‌ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد.

وی با تأکید بر اینکه تحول در ساختار اتاق ایران در این برهه زمان امری ضروری است افزود: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نیاز به حرکت بر اساس مقتضیات روز و متناسب حوزه اقتصادی در سطح کلان ملی و بین المللی دارد و بر همین اساس در ساختار باید چابک، پویا و به روز حرکت کند.

حمیدیان اظهار کرد: در این طرح تحول مسائلی از جمله توسعه محلی و منطقه‌ای اتاق‌های استانی، افزایش چابکی و پویایی، افزایش تعامل با ذینفعان و ارتقای دیپلماسی اقتصادی، افزایش اثر بخشی بخش خصوصی در سطح ملی و بین المللی، بهره‌مندی از منابع انسانی شایسته و حرفه‌ای، تسریع در ارائه خدمات و تعامل با ذینفعان، داشتن فرهنگ سازمانی متعالی و توسعه منابع مالی و متنوع‌ سازی این منابع، به‌ عنوان اهداف کلان مطرح شده است.

هشت راهبرد و ۴۲برنامه تحولی

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: همچنین در طرح تحول ساختاری اتاق ایران بر اساس مأموریت‌ها و اهداف و روابط اتاق ایران هشت راهبرد و ۴۲برنامه تحولی اجرایی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در نخستین گام اعضای این کمیته ابعاد مختلف طرح با جزییات و تفاوت‌های ماهوی و پژوهش‌های کاربردی را بررسی کردند گفت: پس از برگزاری چند جلسه کارشناسی ایده اولیه مدل مبتنی بر مطالعه در دانشگاه تربیت ‌مدرس توسط این کمیته بررسی و مقرر شده پس از جمع‌آوری آراء مختلف و جمع‌بندی آنها، مدل پیشنهادی برای تغییر ساختار اتاق ایرانجهت اظهارنظر و رأی‌گیری نهایی به هیأت نمایندگان اتاق ایران ارائه شود.

تحول ساختاری اتاق نیازمند تحقیق و تبادل‌نظر

حمیدیان عنوان کرد: در سال‌های گذشته بحث‌های زیادی پیرامون تحول ساختاری اتاق ایران انجام گرفته و هنوز هم در این زمینه نیازمند بحث، تحقیق، تبادل‌نظر و کارکارشناسی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با تأکید بر اینکه برای تحول ساختاری در اتاق عزم وجود دارد، گفت: دستاورد کمیته تدوین طرح تحول در ساختار اتاق ایران به نفع بخش خصوصی است زیرا بخش خصوصی پیشران حوزه اقتصادی در کشور است که با اجرای این طرح تحول، شاهد اتفاقات خوبی در اتاق ایران و پارلمان بخش خصوصی کشور خواهیم بود.

تدوین «طرح تحول در اتاق ایران» گامی برای توسعه مشارکت بخش‌خصوصی فارس

در حال حاضر مطالعه آسیب‌شناسی اتاق مبتنی بر بررسی اتاق‌های موفق بین‌المللی، شرح وظایف اتاق‌های سراسر کشور و مصاحبه مفصل با ذینفعان انجام شده است که ارائه دهندگان این طرح بر این باور هستند که نتایج این اقدامات برای طرح تحول ساختار اتاق کاربردی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha