نخستین محموله محصولات باغی از بندرکاسپن صادر شد

رشت - ایرنا - سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: نخستین محموله صادراتی محصولات کشاورزی با استفاده از کانتینرهای یخچالی از مجتمع بندری کاسپین با رعایت استانداردهای دمایی به ۲ کشور روسیه و قزاقستان صادر شد.

میثم محمدی نژاد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این محموله به صورت آزمایشی از این بندر به تعداد چهار TEU کانتینر یخچالی به ارزش ۱۷ هزار دلار با محموله سیب درختی از محصولات باغات ارومیه به کشور قزاقستان صادر شد.

وی عنوان کرد: تولیدات باغی و کشاورزی در گیلان و استان های همجوار از ظرفیت و ارزش افزوده کافی برای صدور به کشورهای حاشیه دریای کاسپین برخوردارند لذا مجتمع بندری کاسپین می تواند مکان مناسبی برای صادرات این گروه از کالاها باشد و از این طریق امکان صادرات مستقیم به ۲ کشور اصلی اوراسیا فراهم شده است.

محمدی نژاد اضافه کرد: حمل و نقل زمینی محصولات کشاورزی، باغی و مواد غذایی به دلیل معطلی کامیون ها و مشکلات کندی تردد در مرزهای زمینی با کشورهای واسطه، خسارات زیادی به محصولات کشاورزی صادراتی وارد می کند.

وی عنوان کرد: در این راستا با راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادرکاسپین و اکتائو قزاقستان توسط بخش خصوصی با حمایت کشتیرانی دریای خزر و کشتیرانی ملی قزاقستان امکان حمل کانتینرهای یخچالی توسط کشتی های فعال در این مسیر با ایجاد زیرساخت ها، امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداری در بندر کاسپین مهیا شده است.

سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: بروز دشواری هایی در مرز آستارا در ایام مختلف و نیز اختلافات مداوم بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان موجب شد بنادر دریای خزر به خصوص بنادر منطقه آزاد انزلی به عنوان یک سکوی صادراتی و ترانزیتی مطمئن در نوار ساحلی دریای خزر ایفای نقش کنند.

مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.

این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانه‌های تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکله‌رو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی تا ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha