امیدواری ارمنستان به امضای توافق صلح با باکو/ عقب‌نشینی نیروهای باکو از مناطق مرزی

تهران – ایرنا – رئیس مجلس ارمنستان در سخنانی متفاوت از نخست وزیر این کشور از احتمال دستیابی به توافق صلح با جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو «جامعه سیاسی اروپا» در گرانادای اسپانیا خبر داد.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری ارمنستانی نیوز امروز نوشت که آلن سیمونیان در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور گفت: شخصا فکر می کنم که به پیمان صلح بسیار نزدیک بوده و فرصت تاریخی برای امضای آن داریم.

سیمونیان گفت: ما خیلی دوست داریم در گرانادا قدمی رو به جلو برداشته و از فرصت تاریخی استفاده کنیم؛ جنگ ابدی به سود هیچ کس نیست.

وی یادآور شد که در جریان مذاکرات ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) با مشارکت شارل میشل، رئیس شورای اروپا، ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت شناختند.

سیمونیان تاکید کرد که فرآیندهای آتی بر اساس توافق آلماآتی و گشایش ارتباطات منطقه ای نیز مبتنی بر حفظ حاکمیت کشورها خواهد بود که این می تواند مبنای دستیابی به توافق باشد.

تقدیر از حمایت ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا
وی تاکید کرد که ارمنستان متکی بر تلاش های خود و حمایت شرکایش به خصوص ایران، اتحادیه اروپا و آمریکاست که بر خلاف متحد اصلی اش (روسیه)، در این دوران دشوار از آن پشتیبانی کردند.
سیمونیان در زمینه اتحاد مسکو و باکو خاطرنشان کرد که جمهوری آذربایجان اقدام هایی مانند کشتن روس ها و کمک رساندن به اوکراین انجام داده که در گذشته غیرقابل تصور بود. پیامد این اقدام ها برای منطقه مطلوب نبود.
وی مسئولان روس را متهم ساخت که "همه چیز را باب میل خود تفسیر می کنند." و افزود: در جریان حمله جمهوری آذربایجان، وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خویشتنداری نشان دهند. اما ارمنستان طرف این درگیری نبود. آنها تلاش کردند تا ارمنستان را به یکی از طرف های درگیری تبدیل کرده و به خاک ارمنستان نفوذ کنند.

نیروهای باکو در حال عقب‌نشینی از مناطق مرزی هستند

به گفته این مقام ارمنستانی، تنش ها رو به کاهش بوده و ارتش جمهوری آذربایجان عقب نشینی از مناطق مرزی را آغاز کرده است. وی با اعلام اینکه واقعه ای در روزهای اخیر ثبت نشده، ابراز امیدواری کرد که روند کاهش تنش ها در سراسر مرز ادامه یابد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا به تازگی خبر از دیدار ۵ اکتبر (۱۳ مهر) پاشینیان و الهام علی اف در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو «جامعه سیاسی اروپا» در گرانادای اسپانیا داده بود.

نیکول پاشینیان ۲۶ شهریور با رد احتمال امضای سندی در این دیدار گفت: بسیار دوست دارم که بگویم انتظار داریم سندی را در گرانادا امضا کنیم ولی متاسفانه اینطور نیست. امیدوارم که گفت و گوها ادامه یافته و به راه حلی برای این مشکل دست یابیم.

ارمنستان هرگز با "کریدور زنگزور" موافقت نخواهد کرد

در همین حال گِنِل سانوسیان وزیر زیرساختها و مدیریت اراضی ارمنستان در گفت و گو با خبرگزاری آرمن پرس با رد موافقت ایروان با ایجاد "کریدور زنگزور" گفت: ارمنستان هرگز با منطق (ایجاد) کریدور یا هر گونه (گذرگاه) برون مرزی موافقت نکرده و نخواهد کرد.

وی افزود که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تمامیت ارضر یکدیگر را به رسمیت شناخته و تعیین حدود دو کشور نیز بر اساس بیانیه ۱۹۹۱ آلماآتی خواهد بود.

این مقام ارمنستانی تاکید کرد که ایروان بر توافق های دست یافته در دیدارهای سران دو کشور پایبند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha