تحولات منطقه قفقاز و تهدید حضور بازیگران فرامنطقه‌ای

تهران- ایرنا- در هفته‌ای که گذشت پس از توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و نیروهای مسلح ارمنی، ساکنان منطقه قره‌باغ شروع به ترک این منطقه به سمت سرزمین اصلی ارمنستان کردند و حالا پیامدهای انسانی و همچنین تهدید حضور بازیگران فرامنطقه‌ای توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، به دنبال تحولات هفته گذشته که با درگیری‌های مسلحانه بین جمهوری آذربایجان و نیروهای مسلح ارمنی منطقه قره باغ همراه بود، ارمنی‌های ساکن این منطقه روز یکشنبه تخلیه قره باغ کوهستانی را آغاز کرده و در حال حرکت به سمت سرزمین اصلی ارمنستان هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افرادی که سوخت داشتند راه گذرگاه لاچین را به سمت مرز ارمنستان در پیش گرفتند و دولت این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکهزار و ۵۰ نفر تا ساعات پایانی روز یکشنبه از قره باغ وارد ارمنستان شدند.

تحولات منطقه قفقاز و تهدید حضور بازیگران فرامنطقه‌ای

پس از یک عملیات ۲۴ ساعته نظامی توسط جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ که به صورت بین‌المللی جزو خاک این کشور به رسمیت شناخته می‌شود، نیروهای ارمنی به یک توافق آتش‌بس روی آوردند و ساکنان این منطقه کوهستانی در حال ترک آنجا هستند. ارمنستان اعلام کرده که در این عملیات ۲۰۰ تن کشته و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

دیوید بابایان مشاور ساموئل شهرامانیان رئیس جمهوری خودخوانده که به آن آرتساخ می‌گفتند، به رویترز گفت: مردم ما نمی‌خواهند در بخشی از جمهوری آذربایجان زندگی کنند. ۹۹.۹ درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی ما را ترک کنند. سرنوشت مردم بیچاره ما به عنوان مایه ننگ و شرم برای مردم ارمنی و برای کل جهان متمدن در تاریخ ثبت خواهد شد.

جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که حقوق ارمنی‌های آنجا را معادل سایر شهروندانش رعایت خواهد کرد. باکو همچنین نگرانی‌ها در مورد سرکوب و پاکسازی قومی را رد کرده است.

سران ارمنی منطقه قره باغ گفتند نیروهای صلحبان روسیه همه آنهایی را که طی تحولات هفته گذشته بی‌خانمان شده و می‌خواهند منطقه را ترک کنند، تا ارمنستان مشایعت خواهند کرد.

واکنش‌ها در ارمنستان و پیامدهای انسانی

در جریان اعتراض‌ها در ارمنستان برخی به علت آنچه ناکامی در حفظ قره باغ خوانده شده استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور را خواستار شدند. پاشینیان در یک سخنرانی گفت که کمک‌ها رسیده است اما خروج گسترده به نظر اجتناب ناپذیر است.

وی در این خصوص توضیح داد: اگر شرایط مناسب برای زندگی ارمنی‌های قره باغ در خانه‌هایشان ایجاد نشود و هیچ ساز و کار حفاظتی موثری علیه پاکسازی قومی وجود نداشته باشد، این احتمال افزایش می‌یابد که این ساکنان ارمنی‌ خروج از سرزمین‌شان را به عنوان تنها راه نجات جان و هویتشان ببینند.

نخست وزیر ارمنستان روز جمعه اعلام کرد که فضا برای اسکان دست کم ۴۰ هزار نفر درنظر گرفته شده است.

تحولات منطقه قفقاز و تهدید حضور بازیگران فرامنطقه‌ای

خبرگزاری رویترز نوشت: اگر ۱۲۰ هزار نفر از گذرگاه لاچین به سمت ارمنستان بروند، این کشور کوچک قفقاز جنوبی می‌تواند با بحران انسانی مواجه شود. مشخص نیست که پیش از زمستان این تعداد کجا در ارمنستان اسکان داده خواهند شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که ثبت نام افرادی که به دنبال کودکان بدون همراه بودند یا کسانی که ارتباط خود را با خانواده‌شان از دست دادند را آغاز کرده است.

مسئولان ارمنی در منطقه قره باغ اعلام کردند که حدود ۱۵۰ تن محموله بشر دوستانه از روسیه و ۶۵ تن آرد از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ وارد منطقه شده است.

تهدید دخالت بازیگران فرامنطقه‌ای
روسیه اعلام کرده است که روز شنبه طبق شرایط آتش بس ۶ خودروی زرهی، بیش از ۸۰۰ سلاح کوچک، سلاح‌های ضد تانک و سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل به اضافه ۲۲ هزار گلوله مهمات تحویل داده شده است.

پاشینیان دیروز یکشنبه روسیه را متهم کرد که تلاش کافی برای ارمنستان انجام نداده است. وی پیشتر گفته بود که در اتحاد با روسیه تجدید نظر خواهد کرد.

وی در سخنان دیروز خود گفت: برخی از شرکای ما به صورت فزاینده تلاش‌هایی برای افشای آسیب پذیری‌های ما انجام داده و امنیت، ثبات داخلی و خارجی ما را به خطر می‌اندازند درحالیکه کلیه هنجارهای آداب و صحت در روابط دیپلماتیک و بین دولتی، از جمله تعهدات بر عهده گرفته شده بر اساس معاهدات را نقض می‌کنند.

مقام‌های روسیه گفتند که پاشینیان به علت سوء مدیریت بحران مقصر است.

تحولات منطقه قفقاز و تهدید حضور بازیگران فرامنطقه‌ای

پاشینیان همچنین گفته است که بحران اخیر نشان داد که کشورش نمی‌تواند به روسیه برای دفاع از منافعش اتکا کند، اگرچه مسکو پاسخ داده که ارمنستان دوستان کمی به غیر از روسیه دارد.

وی در واکنش به اعتراض‌ها در ایروان بیان کرد که نیروهای ناشناخته به دنبال راه اندازی یک کودتا هستند. نخست وزیر ارمنستان رسانه‌های روسیه را نیز متهم به جنگ اطلاعاتی علیه خود کرده است.

ماه جاری میلادی ارمنستان میزبان یک رزمایش نظامی مشترک با آمریکا بود.

مسائل این چنینی خطر حضور بازیگران فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز را افزایش خواهد داد و این مساله می‌تواند توازن را به نفع این بازیگران بر هم زند.

قطعا یکی از اهداف این بازیگران برای حضور در منطقه، وجود تقاطع خطوط لوله انرژی است و مدت‌های زیاد به همین دلیل سعی در تمدید دخالت‌های خود داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha