توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام؛ مقدمات حضور سرمایه گذاران فراهم است

ایلام - ایرنا - استان ایلام با داشتن ۱۴ ناحیه و شهرک صنعتی یکی از مستعدترین مناطق کشور برای سرمایه گذاری بوده و در حاضر زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف صنعتی این استان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایلام در غرب ایران دارای ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از مستعدترین استان‌های کشور برای سرمایه گذاری بود و یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در استان ایجاد ۱۴ شهرک و نواحی صنعتی در استان است.

طی ۲ سال اخیر زیرساخت‌های این شهرک‌ها و نواحی از لحاظ زمین، آب، برق، گاز و… تامین شده و مقدمات حضور سرمایه گذاری در استان فراهم شده است، ایجاد زیرساخت‌ها در نواحی و شهرک‌های صنعتی از اصلی ترین عوامل برای حضور سرمایه گذاران است که البته باید مزیت صادراتی بودن مرز مهران را نیز به آنها اضافه کرد.

نواحی و شهرک‌های صنعتی ایلام بهترین گزینه برای حضور سرمایه گذاران است

یکی از کارشناسان اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر نواحی و شهرک‌های صنعتی از لحاظ بسیاری از زیرساخت‌های آماده حضور سرمایه گذاران هستند.

"احمد غلامی" بیان کرد: زمین یکی از اصلی ترین چالش‌های حضور سرمایه گذاران در استان ایلام بوده که الان با توجه به نواحی و شهرک‌های موجود در تمامی شهرستان‌های استان، این معضل تا حدود زیادی حل شده است.

وی افزود: در حال حاضر آب، برق و گاز در تمامی نواحی و شهرک‌های صنعتی استان ایلام فراهم شده و این عوامل باعث رغبت بیشتر سرمایه گذاران در این نواح می‌شود.

این کارشناس اقتصادی استان با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های موجود در نواحی و شهرک‌های صنعتی ایلام به سرمایه گذاران معرفی شود، افزود: وجود زیرساخت‌های لازم می‌تواند مشوق خوبی برای حضور سرمایه گذاران در استان ایلام باشد.

غلامی افزود: استان ایلام در بخش سرمایه گذاری به خصوص در نواحی و شهرک‌های صنعتی از سایر مناطق کشور عقب است و نیاز است تلاش شود سرمایه گذاران وارد استان شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: حتی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌تواند مشوق بیشتری از جمله اقساطی کردن خرید زمین و یک سری معافیت‌های مالیاتی برای رغبت بیشتر سرمایه گذاران در استان داده شود.

ایلام مستعد شهرک صنعتی مشترک در مرز مهران

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرز مهران یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی در استان ایلام شناخته می‌شود که باید از این ظرفیت استفاده بیشتری شود.

"علی اکبر بسطامی" بیان کرد: در حال حاضر منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد مهران بهترین ظرفیت برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با عراق است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد این شهرک صنعتی نقش مهمی در اشتغال و رونق تولید استان ایلام دارد، افزود: راه اندازی واحدهای تولیدی در نواحی و شهرک‌های صنعتی در دیگر مناطق استان ایلام، با توجه به وجود مرز مهران بهترین موقعیت و کم هزینه ترین راه برای صادرات کالاهای تولیدی به عراق است.

باید مشوق‌هایی برای سرمایه گذار تعریف شود

دیگر نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در دیدار با "مقیمی" رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های‌صنعتی ضمن بیان عمده‌ترین مشکلات شهرک‌های صنعتی استان از جمله کمبود زمین و ضعف در جذب سرمایه گذار، گفت: در راستای جذب سرمایه گذار ضمن اینکه استان باید تمهیدات لازم را بیندیشد در بالادست هم باید مشوق‌هایی برای سرمایه گذار تعریف و در سیاست‌های کلان کشور سوق دادن سرمایه گذارها به سمت ایلام به یک راهبرد تبدیل شود.

"سارا فلاحی" افزود: ایلام هم بیش از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و هم طبق مطالعات و تحقیقات مستند می‌تواند به دروازه اقتصادی رسیدن ایران به مدیترانه تبدیل شود و هم عراق یک بازار بکر و مهم برای صادرات است.

توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام؛ مقدمات حضور سرمایه گذاران فراهم است

وی افزود: در سفری که دیروز به کشور عراق داشتیم با طرف عراقی به این نتیجه رسیدیم که سه شهرک اقتصادی و صنعتی مشترک ایجاد کنیم که یکی از این شهرک‌ها در استان ایلام و در مرز مهران ایجاد می‌شود.

فلاحی تصریح کرد: این شهرک اقتصادی و صنعتی در کنار فرصت‌های ملی می‌تواند حامل منافع مهم اقتصادی و صنعتی برای توسعه استان ایلام باشد.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های‌صنعتی نیز در این جلسه اظهار کرد: برای جذب سرمایه گذار در استان ایلام در مصوبات سفر رئیس جمهور این مهم را گنجاندیم که برای سرمایه گذارانی که در مهران سرمایه گذاری می‌کنند ۷۰ درصد مواد اولیه را ما تامین می‌کنیم.

"فرشاد مقیمی" تصریح کرد: راهکارهای ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق نیز در دست پیگیری است.

۱۲۳ مورد فرصت سرمایه گذاری در ایلام شناسایی شد

مدیرکل دفتر امور هماهنگی سرمایه گذاری و اشتغال استانداری ایلام نیز روز گذشته در حاشیه بازدید یک شرکت سرمایه گذاری در دهلران، اظهار کرد: در این استان ۱۲۳ مورد فرصت سرمایه گذاری در سامانه مرکز خدمات سرمایه گذاری با شناسایی فرصت‌های هر شهرستان به صورت تفکیک بارگذاری شده است.

توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام؛ مقدمات حضور سرمایه گذاران فراهم است

"جمیل شوهانی" تصریح کرد: عمده این فرصت‌ها در حوزه کشاورزی، صنعت معدن و خدمات … است و خوشبختانه استاندار و مجموعه مدیران استان با معرفی فرصت‌ها به دنبال توسعه و رونق اشتغال و اقتصاد با جذب سرمایه گذار هستند.

حضور یک شرکت چینی برای اولین بار در شهرک صنعتی دهلران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز از حضور یک شرکت چینی برای اولین بار در شهرک صنعتی دهلران برای طرح "سلیکون منگنز" خبر داد و گفت: همه زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت چینی از جمله زمین، گاز، آب و برق فراهم و مجوزها اخذ شده است.

"شهریار عباسی" عنوان کرد: با توجه ظرفیت‌های بالای استان، از سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کنیم و تمامی زیرساخت‌ها برای شرکت‌های سرمایه‌گذار فراهم می‌شود.

زمین‌های راکد در نواحی و شهرک‌های صنعتی ایلام پس گرفته شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طی سال‌های گذشته ۶۴ هکتار از اراضی راکد شهرک‌های صنعتی ایلام باز پس گیری شده است.

"موسی حاتمی" اظهار کرد: امسال طرح‌هایی در حوزه شرکت شهرک‌های صنعتی از جمله ساختمان اداری طی سه ماه آینده افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: اجرای آسفالت شهرک‌های ایلام، ایوان و رمپ ورودی دهلران را در دستور کار و اجرای شبکه روشنایی شهرک‌های صنعتی ملکشاهی و آبدانان در مرحله تحویل موقت هستند.

حاتمی با اشاره به اینکه اجرای کانال سنگی شهرک صنعتی ایوان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: اجرای ۲ سوله کارگاهی صنفی در شهرک تخصصی صنفی ایلام بیش ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام؛ مقدمات حضور سرمایه گذاران فراهم است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام یادآور شد: قرارداد برق رسانی یک فاز ناحیه صنعتی شباب منعقد و مناقصه برگزار شده است.

وی افزود: ترمیم آب شبکه داخلی شهرک سرابله در دستور کار قرار دارد که مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص شده که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

حاتمی تصریح کرد: در خصوص فسخ قراردادها در سطح شهرک‌های صنعتی در سراسر استان ۶۴ هکتار بازپس‌گیری زمین طرح‌ها را داشتیم و این رویه ادامه‌دار خواهد بود.

وی گفت: پروژه‌های تامین برق ناحیه پایین دستی پتروشیمی دهلران به میزان ۶ مگاوات و مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال، اجرای عملیات خاکی تامین آب و برق‌رسانی ناحیه جدید تخصصی آب معدنی دهلران و اجرای پروژه آسفالت شهرک صنعتی ملکشاهی در ۶ ماهه دوم سال در صورت تامین اعتبار در دستور کار قرار دارند.

۱۴ نقطه جدید برای ایجاد نواحی صنعتی در ایلام

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام گفت: مالکیت ۱۰ هکتار زمین مجاور شهرک صنعتی ایلام در حال حاضر در اختیار این شرکت نیست و این زمین معارض دارد.

حاتمی با بیان اینکه تا کنون جلسات متعددی با استانداری ایلام، سازمان جهاد کشاورزی، امور اراضی و منابع طبیعی استان در این خصوص برگزار گردیده، اظهار کرد: تملک این زمین نیاز به انجام مراحل قانونی دارد که در دست اقدام است.

وی افزود: ۱۱۰ هکتار مساحت زمین شهرک صنعتی ایلام در قالب ۲۴۷ قرارداد به صنعتگران واگذار شده و در حال حاضر این شرکت زمینی برای واگذاری به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ندارد، از این رو شهرک صنعتی ایوان برای تولید و احداث واحد تولیدی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود.

حاتمی با اشاره به اینکه این شرکت آمادگی لازم برای خرید و تملک اراضی پیشنهادی برای احداث شهرک صنعتی جدید را دارد، تصریح کرد: ۱۴ نقطه جدید برای ایجاد نواحی صنعتی در سطح استان شناسایی و جانمایی شده است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با همکاری و همراهی دیگر دستگاه‌های مرتبط، زمینه را برای توسعه و احداث این نواحی صنعتی تولیدمحور و اشتغال‌زا در سطح استان را فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، استان ایلام در آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، با یورش ددمنشانه رژیم بعثی درگیر یک جنگ تحمیلی شد که هشت سال به طول انجامید و این استان به در "جبهه میانی" مرکز و کانون دفاع از تمامیت ارضی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

این در حالی بود که علی رغم پایان جنگ، استان ایلام هشت سال دیگر نیز درگیر بازسازی ناشی از ویرانی های جنگ شد، در این ۱۶ سال استان های دیگر کشور که به دور از خط مقدم جنگ بودند، با سرمایه گذاری های ارزان قیمت، گام های بزرگی در راه توسعه و صنعتی شدن برمی داشتند اما استان ایلام از این قافله، بیش از ۱۶ سال عقب افتاده بود.

امروز استان ایلام به برکت دفاع مقدس و خون پاک شهیدان، به واسطه قرار گرفتن در مسیر تردد زوار عتبات عالیات و اربعین حسینی، کانون توجه کشور و بلکه جهان است، امروز می طلبد با توجه به این ظرفیت، در راستای توسعه همه جانبه و زیرساختی استان ایلام تلاش شود.

به طور قطع شهرک ها و نواحی صنعتی ایلام فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاری هستند، این استان هرچند از توسعه صنعتی از استان های دیگر عقب افتاده اما با وجود مرز مهران و دیگر مشوق ها می توان زمینه جذب سرمایه گذاری های صنعتی در استان را فراهم کرد.

رونق تولید و سرمایه گذاری صنعتی علاوه بر توسعه همه جانبه استان ایلام، برای اشتغال جوانان این استان نیز بسیار مهم است، امروزه اشتغال پایدار یکی از مهمترین نیازهای استان است که از طریق توسعه صنایع کوچک امکان پذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha