ضرورت تسریع در کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری پیش از آغاز بارش‌ها

شهرکرد- ایرنا- پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر آغاز بارش‌های پاییزه در چهارمحال و بختیاری ضرورت تسریع در روند کوچ عشایر استان به مناطق گرمسیری را دوچندان کرده است.

کوچ پاییزه عشایر از دشت‌های چهارمحال و بختیاری به سمت استان خوزستان است که عشایر مناطق استان را به سمت گرمسیر ترک می‌کنند و خود عشایر به آن" مالکنون " گفته‌اند.

مالکنون آیین تاریخی و دیرین عشایر است، که به لحظه آغاز کوچ عشایر گفته می‌شود و در آن از ۲ واژه ˈمال ˈ به مفهوم آبادی و مجموع سیاه چادرها و ˈ کنون ˈ به معنای از جا کندن افتاده شده است

به گزارش ایرنا، با اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر آغاز بارش‌های پاییزه در چهارمحال و بختیاری مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به تصمیم‌گیری برای کوچ سریع‌تر عشایر و جلوگیری از بروز خسارت به پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران اقدام کردند و تدابیر مورد نیاز در این بخش را اندیشیدند.

آسمان چهارمحال و بختیاری با کاهش دمای هوا مواجه می‌شود

ضرورت تسریع در کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری پیش از آغاز بارش‌ها

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت:‌ در ۲۴ ساعت آینده آسمان استان با وزش باد و کاهش دمای هوا مواجه می‌شود.

مهران چراغ‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز بارش‌های پاییزه چهارمحال و بختیاری از مهرماه جاری افزود:‌ عشایر استان باید استقرار در مسیل‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات خودداری کنند.

چراغ‌پور تصریح کرد:‌ همچنین پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران چهارمحال و بختیاری مسیرهای ورود آب‌های اضافه و غیرضروری به مزرعه‌های پرورش ماهی خود را مسدود کنند.

وی یادآور شد:‌ بارش‌های پاییزه چهارمحال و بختیاری از ۱۰ مهرماه به بعد آغاز می‌شود و شدت بارندگی‌های این استان در ماه‌های بعدی افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

شیلات‌داران برای جلوگیری از بروز خسارت اقدامات پیشگیرانه انجام دهند

ضرورت تسریع در کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری پیش از آغاز بارش‌ها
مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری نیز گفت:‌ با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر بارش‌های پیش‌بینی شده در استان همزمان با مهرماه جاری تا آذرماه امسال پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران باید به‌ منظور جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

نامدار ملک‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:‌ به‌همین منظور بیمه کردن محصول، تعمیر و راه‌اندازی پمپ‌های برگشت آب، برق اضطراری و سایر اقدامات ضروری در دستور کار پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.

وی یادآور شد:‌ پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران چهارمحال و بختیاری همچنین فروش ماهیان بازاری را در دستور کار خود قرار دهند.

خروج عشایر از مناطق سیل‌خیز چهارمحال و بختیاری تسریع شود

ضرورت تسریع در کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری پیش از آغاز بارش‌ها

سرپرست اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: خروج عشایر از مناطق سیل‌خیز استان قبل از آغاز بارش‌های پاییزه تسریع شود.

محمد محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: ۳۰ شهریورماه به‌عنوان تقویم کوچ در چهارمحال و بختیاری اعلام شده و نشست شورای عشایر در بیشتر شهرستان‌های استان تشکیل شده است.

وی افزود:‌ در این نشست‌ها قرار شد با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر آغاز بارش‌های پاییز در مهرماه جاری نسبت به تسریع در خروج عشایر از مناطق سیل‌خیز چهارمحال و بختیاری اقدام شود.

محمودی تصریح کرد: همچنین قرار شد اداره‌کل‌ راهداری و حمل‌نقل جاده‌ای‌، منابع‌طبیعی و آبخیزداری، جمعیت هلال‌احمر، اورژانس و اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی سریع به عشایر به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه خسارت در صورت جاری شدن سیلاب‌های احتمالی را داشته باشند.

وی یادآور شد:‌ هم‌اکنون مدیران ادارات امور عشایر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری مامور شده‌اند تا در مناطق دارای خطر جاری شدن سیلاب حضور یابند و عشایر را به کوچ سریع‌تر ملزم کنند.

۴۰ درصد عشایر چهارمحال و بختیاری کوچ کردند

ضرورت تسریع در کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری پیش از آغاز بارش‌ها

سرپرست اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مال‌کَنون عشایر آغاز شده است و تاکنون ۴۰ درصد عشایر این استان به مناطق گرمسیری کوچ کرده‌اند.

وی گفت:‌ بقیه عشایر چهارمحال و بختیاری باید نهایت تا ۱۰ مهرماه جاری نسبت به مال‌کَنون و کوچ به مناطق گرمسیری اقدام کنند.

محمودی تاکید کرد:‌ هم‌اکنون حدود ۶۰ هزار خانوار عشایر درون‌کوچ چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های لردگان، فلارد، خانمیرزا، بروجن و بخشی از اردل و کوهرنگ مستقر هستند.

وی افزود:‌ عشایر درون‌کوچ نیز در صورت بروز هرگونه خطر سیلاب در محل‌ها و مناطق نزدیک محل سکونت خود مستقر شوند.

به گزارش ایرنا،‌ جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تُن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری استان تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha