پویش مهر رویکردی تحولی برای روایت پیشرفت‌ها از زبان دانش‌آموزان است

تهران - ایرنا - معلم و استاد دانشگاه درباره پویش مهر گفت: پویش مهر با مسیری جدید به عنوان رویکردی تحولی برای روایت پیشرفت‌ها از زبان دانش‌آموزان با فعالیت‌ های گروهی به صورت خودجوش و درونی منجر به انتقال همه این پیشرفت‌های کشور به جامعه خواهد شد.

گروه جامعه ایرنا - رئیس جمهور روز شنبه اول مهر همزمان با آغاز سال تحصیلی و نواختن زنگ مدرسه با بیان اینکه امسال بجای پرسش مهر، پویش مهر را مطرح می‌کنم، گفت: از شما دانش‌آموزان می‌خواهم با قلم خود پیشرفت‌های کشور را گزارش دهید و در مدرسه به نمایش بگذارید تا سایر دانش‌آموزان و والدین مشاهده کنند.

هرساله همزمان با آغاز سال تحصیلی رییس جمهور پرسش مهر را برای دانش‌آموزان مطرح می‌کرد و دانش‌آموزان فرصت ارائه بهترین پاسخ به پرسش‌های ریاست جمهوری را داشتند، اما امسال بجای پرسش مهر «پویش مهر» جایگزین شد که بر این اساس سلسله گفت‌وگوهای خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در این باره با کارشناسان و مسئولان مربوطه تهیه و منتشر می‌شود. به همین منظور امیر خادم رابع معلم، استاد دانشگاه و مدیر مدرسه غیردولتی فعال تربیتی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

پویش مهر رویکردی تحولی برای روایت پیشرفت‌ها از زبان دانش‌آموزان است

رویکرد مثبت رییس جمهور به پویش مهر

پرسش‌های مهر، مسیر پویایی، اهداف عالیه نظام تربیتی، نشاط دانش‌آموزان و فعالیت‌های گروهی را نشان نمی‌داد

امیر خادم رابع درباره ارتقای موضوع پرسش مهر به پویش مهر به عنوان یک رویکرد نو از سوی رییس جمهور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پویش مهر یک رویکرد تحولی است که با رویکرد مثبت رییس جمهور به موضوع، ‌اکنون دانش‌آموزان در حیطه کاری خود در مراسم بازگشایی مدارس پس از ۲۳ دوره می‌توانند این تحول را داشته باشند.

وی اضافه کرد: پرسش مهر به گونه‌ای بود که دانش‌آموزان یکسری سوالات را در ابتدای مهر پس از آغاز سال تحصلی از سوی رییس جمهور دریافت کرده و پاسخ آن را می‌دادند که البته این پرسش‌های مهر، مسیر پویایی، اهداف عالیه نظام تربیتی، نشاط دانش‌آموزان و فعالیت‌های گروهی را نشان نمی‌داد و این پیشرفت‌ها در قالب پرسش محقق نمی‌شد اما در قالب پویش مهر، گسترش فعالیت‌های گروهی و ارتقای وضعیت را شاهد خواهیم بود.

دانش‌آموزان راوی پیشرفت‌های ایران خواهند شد
مدیر مدرسه غیردولتی فعال تربیتی افزود: اکنون روایت پیشرفت را خود دانش‌آموزان انتخاب می‌کنند و اینگونه نیست که به دانش‌آموزان از بیرون از فضای مدرسه و جامعه بخواهیم القا کنیم که پیشرفت‌های در جامعه داریم بلکه خود دانش‌آموز در محله و منطقه پیشرفت‌های موجود ایران را شناسایی و آنان راوی پیشرفت خواهند شد.

وی ادامه داد: خود دانش‌آموز بجای اینکه شنونده مسایل، واقعیت‌ها و حتی پیشرفت‌های مختلف در عرصه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی، هنری و فرهنگی باشد، ‌راوی همه این موضوعات می‌شود.

خادم رابع ادامه داد: همچنین برای تحقق اهداف عالیه پویش مهر، اردوهای راهیان پیشرفت در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده که این موضوع می‌تواند به موضوع فعالیت پویش مهر کمک کند و دانش‌آموزان مشاهدات، واقعیت‌ها و تفاوت‌ها را در مدرسه، ‌محله، منطقه، کشور و حتی جهان ببینند و روایتگری کنند و با تهیه ویدئو و صوت‌هایی که دارد در پاسخ به پویش مهر به واقعیت‌های موجود دسترسی پیدا کرده، پیشرفت‌ها را کشف کند و به جامعه انتقال دهد.

پویش مهر رویکردی تحولی برای روایت پیشرفت‌ها از زبان دانش‌آموزان است

فعالیت‌های دانش‌آموزان در پویش مهر خودجوش و درونی است
این معلم و استاد دانشگاه درباره کمک‌هایی که به دانش‌آموزان در راستای تحقق پویش مهر انجام می‌شود نیز اظهار داشت: بسترهای لازم را برای دانش‌آموزان در راستای تحقق موضوع پویش مهر در مدارس فراهم خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همه فعالیت‌های دانش‌آموزان در راستای اجرای دقیق و تحقق موضوع پویش مهر به صورت خودجوش و درونی خواهد بود و ما به عنوان مدیران یا معلمان در مداس فقط زیرساخت‌ها را برای این فعالیت‌های دانش‌آموزان فراهم خواهیم کرد.

خادم رابع افزود: همچنین دانش‌آموزان در این مسیر هدایت و راهنمایی می‌شوند تا در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ‌هنری، علمی و دیگر بخش‌ها بتوانند در راستای ساحت‌های ۶گانه «ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ‌ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت تربیت علمی و فناوری، ‌ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ‌ساحت تربیت زیستی و بدنی و ساحت تربیتی زیبایی شناختی و هنری» حرکت کنند.

دانش‌آموزان پیشرفت‌های ایران و جهان را مقایسه خواهند کرد

دانش‌آموزان در راستای پویش مهر به این سمت هدایت خواهند شد که گذشته و حال و پیشرفت‌ها و موفقیت‌های ایران و جهان را با هم مقایسه کنند

مدیر مدرسه غیردولتی فعال تربیتی گفت: دانش‌آموزان در راستای پویش مهر به این سمت هدایت خواهند شد که گذشته و حال و پیشرفت‌ها و موفقیت‌های ایران و جهان را با هم مقایسه کنند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در قالب این برنامه محوری و رویکردی واقعیت‌های ایران و جهان در عرصه سیاسی، اقتصادی، هنری، ورزشی، اعتقادی و دیگر محورها را بررسی خواهند کرد و گذشته و حال را خواهند دید و با دیگر کشورها مقایسه می‌کنند.

خادم رابع افزود: این پویش، راه آغازی برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود. در راستای بازگشایی مدارس، نخستین موضوعی که ریاست جمهوری مطرح کردند، بحث روایت پیشرفت است و به طور یقین در سال‌های آینده این موضوع رویکرد بهتری نسبت به پرسش مهر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای این پویش دانش‌آموزان ماموریت خواهند داشت، کنش‌گری اجتماعی پیدا می‌کنند و نقش‌آفرینی اجتماعی خواهند داشت و این پویش آغازی برای روایت پیشرفت توسط دانش‌آموزان خواهد شد.

پویش مهر رویکردی تحولی برای روایت پیشرفت‌ها از زبان دانش‌آموزان است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha