سید عیسی طباطبایی با تشکیل صندوق "بیت المال" گره‌گشای مشکلات شیعیان لبنان بود

مشهد- ایرنا- تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: صندوقی با ابتکار سید عیسی طباطبایی به نام "بیت المال" از محل وجوهات شرعی لبنانی‌ها تشکیل شد که بعدا تبدیل به بانک مرکزی حزب الله و شیعیان لبنان شد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان در هشتمین اجلاسیه "مجاهدان در غربت" در حرم مطهر رضوی افزود: سید عیسی حلقه وصل روحانیون خط امامی لبنان بود، او اجازه‌های مصرف وجوهات برای علمای لبنانی همچون شهید سید عباس موسوی، سید حسن نصر الله و برخی دیگر از مجاهدان لبنانی را گرفت و از طرفی محور اصلی ارسال وجوهات از لبنان به دفتر امام خمینی(ره) بود.

وی با بیان اینکه گاهی لبنانی‌ها ارقام درشتی به ایران کمک می کردند، گفت: برخی تصور می‌کنند همه هزینه‌های مقاومت در لبنان از بودجه مردم ایران تامین می‌شد، نخیر اینگونه نبود؛ لبنان روی پا خودش ایستاد و شاهراه اصلی وجوهاتی که از لبنان می‌رسید نیز سید عیسی بود.

عضو سابق دفتر حضرت امام خمینی(ره) در دهه ۶۰ خورشیدی بیان داشت: حضرت امام (ره) اجازه داده بود نیمی از وجوهات شرعی لبنانی‌ها در همان کشور هزینه و بقیه به دفتر ایشان در ایران ارسال شود، البته با پیشنهاد سید عیسی اجازه می‌گرفتیم که ۵۰ درصد بقیه وجوهات دوباره به لبنان ارسال شود و در مواردی که لازم بود و اجازه داده شده بود مبالغ یاد شده در منطقه مصرف می‌شد.

رحیمیان اضافه کرد: با همان نیمه دوم وجوهات لبنان، صندوقی با ابتکار سید عیسی به نام "بیت المال" تشکیل شد که بعدا تبدیل به بانک مرکزی حزب الله و شیعیان لبنان شد.

رئیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی در دهه ۷۰ خورشیدی گفت: همین صندوق که با ابتکار سید عیسی طباطبایی در لبنان پایه گذاری شد هزاران مشکل مالی را از شیعیان و حزب الله لبنان بازکرد و خدمات ارزنده ای بواسطه آن صندوق به خانواده شهدا ارائه گردید.

وی با بیان اینکه سید عیسی طباطبایی از موسسان بنیاد شهید و کمیته امداد امام خمینی (ره) بود، گفت: طی ۲۵ سال مسئولیت بنده در بنیاد شهید، بنیاد شهید لبنان مانند یک اداره کل با مدیریت سید عیسی شکل گرفت و در مقایسه با دیگر مناطق بنیاد شهید در داخل کشور به لطف مدیریت سید عیسی رتبه اول را در سبک و ارائه خدمات به خانواده شهدا داشت.

رئیس سابق بنیاد شهید انقلاب اسلامی گفت: به قول سید عیسی نقش بنیاد شهید در جریان مقاومت علیه اشغال‌گری یک نقش حیاتی و کلیدی برای پیشتیبانی از مقاومت اسلامی لبنان بود.

رحیمیان ادامه داد: همچنین با همت سید عیسی، بیمارستان رسول اعظم لبنان توسعه یافت چنانچه در همان سال‌ها این بیماستان لبنانی طبق بررسی های فنی و پزشکی بعد از بیمارستان آمریکایی لبنان، در شاخص‌های درمانی رتبه برتر را بدست آورد و از طرفی مسائل شرعی در این مجموعه که حتی به مسیحیان لبنان نیز خدماتی ارائه می داد به خوبی رعایت می‌شد.

وی گفت: با همت سید عیسی همزمان که بخش‌هایی از لبنان در اشغال ارتش صهیونیستی بود بیمارستان دیگری در جنوب لبنان برای شیعیان و رزمندگان مقاومت احداث شد.

تولیت مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: ابعاد مختلف خدمات ۶۰ ساله آیت الله سیدعیسی طباطبایی باید توسط یک مسئول مرتبط با آن خدمات تبیین شود، اقدامات وی در خصوص کمیته امداد امام خمینی (ره) در لبنان باید توسط نهاد کمیته امداد و نقش سید عیسی در خصوص مقاومت نیز باید توسط سید حسن نصر الله تشریح گردد.

رحیمیان در خصوص اقدامات سید عیسی طباطبایی در حسینیه جماران و بنیاد شهید گفت: وجه مشترک ایشان در این بخش‌هایی که من از نزدیک با او آشنا بودم ، تعبد و تقوا، عشق به اهل بیت(ع)، قرآن و دعا بود.

سید عیسی طباطبایی با تشکیل صندوق "بیت المال" گره‌گشای مشکلات شیعیان لبنان بود

تجلیل از شهدای مقاومت نمونه‌ای از شعائر دینی است

تولیت آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: تجلیل از شهدای مقاومت نمونه ای از شعائر دینی است چرا که به معنای تمکین از فرمان های الهی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی افزود: تکریم و گرامیداشت اقدامات این مجاهدان، کمترین کار برای تقدیر از رشادت‌های این مبارزان راه خداست.

وی ادامه داد: مقاومت در برابر ستمگران و ظلم، درس بزرگ امامان به مردمان حق طلب جهان است که پیروزی در آن تحقق وعده الهی است.

به گزارش ایرنا حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عیسی طباطبایی» در نجف به دنیا آمد. این عالم وارسته در نوجوانی به ایران آمد و در حوزه های علمیه دامغان و قم ادامه تحصیل داد و به دلیل خفقان و ظلم دوره ستمشاهی، به لبنان عزیمت کرد.

مرحوم سید عیسی طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در لبنان تعیین شد و پس از آن نیز مقام معظم رهبری وی را به این سمت منصوب کردند.

رونمایی از کتاب مربوط به زندگینامه حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عیسی طباطبایی» نماینده امام و رهبری در لبنان و رونمایی از تمبر یادبود مربوط به جبهه مقاومت، از دیگر برنامه‌های هشتمین اجلاسیه بین‌المللی «مجاهدان در غربت» است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha