طالبان خواستار توقف نقض حریم هوایی افغانستان از سوی آمریکا شدند

تهران- ایرنا - شیرمحمد عباس ستانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان گفت: تداوم گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده آمریکا در فضای افغانستان نقض آشکار حریم هوایی از سوی این کشور است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا) شیرمحمد عباس ستانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان گفت: مقام‌های طالبان در مذاکرات با هیئت‌های آمریکایی به این موضوع پرداختند و خواهان توقف نقض حریم هوایی افغانستان شده‌اند.

وی در گفت‌وگو با آریانا نیوز گفته است: «در فضای افغانستان پهپادهای آمریکایی در پروازند و ما بارها در جلسات متفاوت این مسأله را با آمریکایی‌ها مطرح کردیم و آنها این ماده را نقض کرده‌اند.»

او افزود: «در توافق‌نامه دوحه چنین آمده بود که آمریکا پس از بیرون کردن تمامی نیروهایش با حکومت جدید اسلامی افغانستان روابطه دوستانه و در بازسازی افغانستان نقش فعال داشته باشد و کشورهای دیگر را نیز دراین راستا تشویق کند و همچنان در مسائل داخلی افغانستان قطعاً مداخله نکند.»

معاون سیاسی وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان همچنین با توجه به واکنش برخی کشورهای آسیای میانه در قبال ساخت کانال قوش‌تپه از سوی طالبان گفت این کانال یک پروژه افغانی است و حکومت آن را ادامه و تکمیل خواهد کرد.

از سوی دیگر ستانکزی درباره زنان و دختران افغان اطمینان داد روند آموزش و تحصیل به روی آنان باز خواهد شد و طالبان متعهد به تأمین حقوق آموزشی و تحصیلی آنان است.

وی خاطر نشان کرد: «من به عنوان یک افغان می گویم که تعلیم و تربیت نباید متوقف شود و این حق طبیعی و شرعی دختران است.»

به گفته او، مدارس با برابرشدن شرایط آن به روی دختران باز خواهد شد.

این مقام ارشد حکومت بار دیگر به مخالفان طالبان فراخوان داده است که دوباره به کشور برگردند.

او پیرامون نگرانی‌های پاکستان نیز تأکید کرد افغانستان پس از یک جنگ طولانی به امنیت کامل دست یافته است و نباید همسایه‌ها مشکلات خود را به افغانستان مرتبط کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha