۴ مهر ۱۴۰۲، ۹:۳۷
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85236153
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک گام تا پایان دغدغه‌های تامین آب پایدار در خراسان‌شمالی

۴ مهر ۱۴۰۲، ۹:۳۷
کد خبر: 85236153
نسترن علی آبادی
یک گام تا پایان دغدغه‌های تامین آب پایدار در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- نبود مجوز ماده ۲۳ برای اجرای طرح انتقال آب‌های زیرزمینی به شهرهای خراسان شمالی، گره رفع دغدغه‌های آبی این استان بود که اکنون این مجوز صادر شده تا اقدامات جهادی برای اجرای بزرگترین پروژه آبرسانی شمال شرق کشور آغاز شود.

به گزارش ایرنا، وجود دغدغه تامین آب در استان خراسان شمالی که نام نگین سرسبز شمال شرق کشور را یدک می کشد، شاید برای بسیاری عجیب باشد اما کاهش بارندگی ها و تازیانه خشکسالی های پی در پی، تن این استان را گداخته کرده و تشنگی بر این خطه از کشور چیره شده است.

خراسان شمالی استانی کشاورزی و اقتصاد آن بر پایه باغداری و زراعت است از این رو خشک شدن منابع آبی و کاهش سطح آب های زیرزمینی در دشت های تشنه دغدغه ای بزرگ است.

مسوولان می گویند تنها چاره برون رفت از این مشکل، بهره برداری از منابع زیر زمینی است که خوشبختانه دولت وجود این مشکل را به خوبی درک کرده است و در سفر سال گذشته رییس جمهور به خراسان شمالی، انتقال آب منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان مصوب شد.

اجرای این طرح بزرگ تاکنون معطل دریافت مجوز ماده ۲۳ بود اما با تلاش مسوولان، اخیرا این مجوز صادر شد تا گامی مهم برای رفع تشنگی مردم برداشته شد.

دریافت مجوز ماده ۲۳ برای این پروژه یکی از بزرگترین رخدادها در استان به شمار می رود زیرا که این امر نجات بخش استان در تامین آب آشامیدن و آب بخش کشاورزی است به گونه ای که با بهره برداری از این منابع آبی، سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت قابل استفاده و بخش قابل توجهی از آب ها برای رونق کشاورزی و صنعت آزاد می شود.

با اجرای این طرح دشت ممنوعه شیروان و بسیاری از روستاهای فاروج، گرمه و جاجرم و اسفراین که سال ها به خاطر خشکسالی های پی در پی و کاهش بارندگی ها با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند، سیراب می شود.

یک گام تا پایان دغدغه‌های تامین آب پایدار در خراسان‌شمالی

خروج از عطش بی آبی با انتقال آب سرانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی در این باره گفت: مطالعه اولیه طرح انتقال آب منطقه سرانی به مناطق کم آب خراسان شمالی انجام شده است و در قالب این طرح باید ۱۷ حلقه چاه حفر شود.

مهدی رشیدی اظهار کرد: این طرح به صورت ویژه پیگیری و اهمیت آن برای نهاد ریاست جمهوری تبیین شد از این رو این طرح در سفر هیات دولت به استان به تصویب رسید.

وی افزود: در مرحله اول ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه تخصیص می یابد و امید می رود حفر چاه ها امسال انجام و خط انتقال با اخذ پیمانکار اجرایی شود.

رشیدی با بیان اینکه طول خط انتقال این طرح ۲۵۰ کیلومتر برآورد شده است، خاطرنشان کرد: سالانه ۴۰ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در برخی از شهرستان های استان از این منابع زیرزمینی تامین خواهد شد.

یک گام تا پایان دغدغه‌های تامین آب پایدار در خراسان‌شمالی

صدور مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب سرانی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: سازمان برنامه و بودجه مجوز ماده ۲۳ طرح انتقال آب های زیرزمینی منطقه سرانی شیروان به مناطق مرکزی استان را صادر کرد.

مرتضی بهزادفر اظهار کرد: با پیگیری های استاندار خراسان شمالی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، شرکت آب منطقه ای استان و مشارکت سایر دستگاه های متولی در جلسه کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه کشور مجوز طرح انتقال آب سرانی شیروان مصوب و به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: پیش از این در نشست استاندار با دبیر کمیسیون ماده ۲۳ و رییس امور برنامه و بودجه استانها در سازمان برنامه و بودجه کشور اهمیت و ضرورت اجرای طرح انتقال آب از سرانی به سایر نقاط استان تشریح شده بود.

بهزادفر با بیان اینکه در سفر دولت به خراسان شمالی تامین ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه مصوب شده بود، گفت: ۶۰ درصد از این اعتبار از محل منابع بودجه عمومی دولت و ۴۰ درصد نیز از محل مشارکت است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی یادآور شد: بر اساس این طرح؛ سالانه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب با کیفیت استخراج و با تامین و انتقال آب پایدار بخش زیادی از نیاز شهروندان به آب آشامیدنی تامین می شود.

یک گام تا پایان دغدغه‌های تامین آب پایدار در خراسان‌شمالی

بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه سازمان برای تعیین معیارها و استانداردها همچنین اصول کلی و شرایط عمومی قراردادهای مربوط به طرح‌های عمرانی، آیین‌نامه‌ای تهیه‌ و پس از تصویب هیات وزیران بر اساس آن دستورالعمل لازم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌ کند.

بهزادفر گفت: تخصیص اعتبار به طرح انتقال آب منطقه سرانی به علت نداشتن اخذ ماده ۲۳ انجام نشده بود و اکنون با صدور این مجوز، این امر محقق می شود.

وی با اشاره به حفر ۶ حلقه چاه در منطقه سرانی اظهار کرد: این چاه ها به صورت آزمایشی حفر شده است.

به گزارش ایرنا، تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به گونه ای که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند.

این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که به نوعی کشاورزی و دامپروری از پیشران های اقتصادی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha