قزاقستان خواستار امضای معاهده عدم استفاده از سلاح اتمی توسط آمریکا شد

تهران - ایرنا -قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ، از ایالات متحده خواست تا معاهده عدم استفاده از سلاح هسته‌ای در آسیای مرکزی را امضا کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از آسیاپلاس، ایالات متحده آمریکا تنها قدرت باشگاه هسته ای است که تضمین های امنیتی آسیای مرکزی در بخش عدم استفاده از سلاح های هسته ای در این منطقه را تایید نکرده است. بنابراین رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی خود این نکته را یادآور شد و از واشنگتن خواست تا نسبت به امضای این معاهده اقدام کند.

توکایف در نشستی در نیویورک گفت: این روند، نهادینه‌سازی وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای در منطقه را تکمیل می‌کند و مرحله مهمی در تلاش‌های بین‌المللی برای تقویت عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.

آسیای مرکزی تنها منطقه در نیمکره شمالی است که استقرار سلاح های هسته ای در آن ممنوع است. هر پنج کشور منطقه آسیای مرکزی در سال ۲۰۰۶ توافقنامه ای را در این زمینه امضاء کردند.

در سال ۲۰۱۴ روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا پروتکل این قرارداد را امضاء کردند که بر اساس آن متعهد شدند از سلاح هسته ای علیه کشورهای آسیای مرکزی استفاده نکنند.

در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا یکی از معدود کشورهای دارای سلاح هسته ای است که این سند را تصویب نکرده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha