مدیر شیلات خراسان شمالی: پرورش ماهی خاویاری در استان امکان پذیر است

بجنورد- ایرنا- مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پرورش ماهیان خاویاری به صورت آزمایشی در این استان نتیجه مثبت داد و زمینه برای پرورش این گونه ماهی ارزشمند فراهم است.

جواد شریفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ پرورش ماهیان خاویاری آزمایشی در ۲ استخر مزرعه سردآبی در شهرستان مانه و سملقان و بجنورد انجام شد که تمامی شرایط برای تولید این نوع ماهی مناسب و به تولید رسید.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان فعالیت در این حوزه را گسترش خواهند داد افزود: شرایط آب و هوایی این استان برای پرورش ماهیان خاویاری مناسب است و تولیدکنندگان می توانند در این بخش سرمایه گذاری کنند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی فعالیت پروش ماهیان خاویاری را صنعتی پر سود دانست و افزود: در بیشتر آب های استان شرایط برای تولید ماهیان خاویاری مناسب و آب های مانه و سملقان، اسفراین، شیروان، گرمه و جاجرم از آن جمله است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت های آبزی پروری در این استان به خصوص وجود آب شیرین، پرورش آزمایشی ماهیان خاویاری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان در چند سال اخیر انجام شده است.

شریفی یکی از اهداف و سیاست‌های شیلات ایران را بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان اعلام و خاطرنشان کرد: در این راستا پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی استان ها، زمینه افزایش تقاضا برای پرورش این گونه با ارزش اقتصادی بالا را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: برای توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در پرورش ماهیان خاوریای در استان باید سرمایه گذاران در سه حوزه پرورش بچه ماهی، ماهی خاویار گوشتی و مولد برای استحصال تخم ماهیان باشد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ۷۵ درصد تولیدات ماهی استان در مزارع سردابی است تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در مزارع سردابی و گرمابی قابلیت اجرا دارد.

تولید هزار و ۲۵۰ تُن ماهی در استان

وی گفت: تولید ماهی سردابی و گرمابی طی ۶ ماهه اول امسال در استان به هزار و ۲۵۰ تُن رسیده است که امسال بر اساس برنامه‌ریزی‌ها به حدود سه هزار تن خواهد رسید.

شریفی تصریح کرد: ۹۹ مزرعه پرورش ماهی گرمابی و ۱۰۱ مزرعه پرورش ماهی سردابی در این استان وجود دارد و بیشترین تولید ماهی نیز مربوط به مزارع گرمابی در نیمه دوم سال است.

به گزارش ایرنا، تنها در حدود یک هشتم منابع آبی استان صنعت آبزی پروری ایجاد شده است در حالیکه ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت در این بخش اقتصادی وجود دارد.

در این استان ۸۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب شامل سدها، رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها منابع آبی وجود دارد که از این میزان تنها در ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آن صنعت آبزی پروری شامل مزارع سردابی و گرمابی ایجاد شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha