ورنی مغان با نشان اردبیل ۲۰۲۳ به تیم النصر عربستان هدیه شد

اردبیل - ایرنا - رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال از اهدای صنایع‌ دستی استان اردبیل به عنوان هدیه فدراسیون فوتبال به تیم النصر عربستان خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از میراث‌ فرهنگی اردبیل، احسان محمدی گفت: با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و به‌مناسبت انتخاب اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو ، صنایع‌ دستی اردبیل به عنوان هدیه فدراسیون فوتبال به تیم النصر اهدا شد.

وی ادامه داد: تابلوی ورنی مغان در کنار جعبه خاتم‌کاری و کتاب راهنمای سفر به ایران هدیه فدراسیون فوتبال به عربستانی‌ها بود که روی تابلوها نام بازیکنان، تاریخ بازی و شناسنامه اثر دیده می‌شود.

رئیس دپارتمان مسئولیت اجتماعی فدراسیون فوتبال اظهار کرد: ورنی از صنایع‌دستی خلق شده توسط هنرمندان استان اردبیل است و در چنین فرصت‌هایی باید ظرفیت‌ آنها دیده و معرفی شود.

به گزارش ایرنا ورنی مغان دارای نشان بین‌المللی اصالت جغرافیایی است و توسط عشایر شاهسون در منطقه مغان استان اردبیل بافته می‌شود.

سه سال پیش پرونده ثبت نشانه جغرافیایی بین‌المللی ورنی مغان به زبان انگلیسی و با مستندات کافی شامل تاریخچه محصول، روش‌ها و تکنولوژی تولید، تحلیل و تجزیه رنگ‌ها و نقوش، مواد اولیه، میزان فروش، صادرات، شاغلان، تولید سالانه و مجوزهای صادره تهیه و ارائه شد.

ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می‌شود، نوعی دست‌بافته سنتی ویژه عشایر منطقه مغان است که بدون مراجعه به نقشه و اغلب توسط دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع دستی مناطقی چون پارس‌ آباد ، بیله‌سوار، گرمی ، مشگین‌شهر ، نمین ، عنبران و اهر بافته می‌شود.

سالانه در استان اردبیل بیش از ۱۰ هزار بافنده قریب به ۶۰۰ هزار متر مربع ورنی تولید می‌کنند.

وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی که در مهر ماه ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان برای توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها برگزار شد، شهر اردبیل را برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب و تصویب کردند و با شروع سال میلادی جاری برنامه‌های متعددی در این باره در استان اردبیل آغاز شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha