رونمایی از دستگاه دان‌کن زرشک در خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - ۵۰ دستگاه مکانیزه دان‌کن زرشک تازه که با مشارکت بنیاد مستضعفان و پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به مرحله تولید رسید، در بیرجند رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیر بنیاد پیشرفت نجم الساقب در خراسان جنوبی روز چهارشنبه در این آیین که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد گفت: باید ظرفیت حاکمیت را در خدمت جریان‌سازی اقتصاد مردمی قرار دهیم.

حجت الاسلام سعید پور مهدوی با بیان اینکه تاکنون بنیاد علوی بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در شهرستان درمیان هزینه کرده است، بیان کرد: امروز با ساخت دستگاه زرشک دان‌کن به دنبال ارزش افزایی در این محصول هستیم.

وی با اشاره به ۴۰ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصول زرشک خراسان جنوبی و تولید ۹۵ درصد زرشک جهان در این استان افزود: باید برای افزایش ارزش آفرینی زرشک به شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور تکیه کنیم.

مسئول نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در شهرستان درمیان هدف از ساخت این دستگاه را خدمت گرفتن تکنولوژی برای ارزش افزوده محصول زرشک عنوان کرد و گفت: همچنین بازاررسانی محصول زرشک به صورت تازه خوری و کاهش وزن زرشک از دیگر اهداف ساخت این دستگاه بود.

پورمهدوی بیان کرد: بافت دانه‌های زرشک با استفاده از این دستگاه حفظ می‌شود و همچنین با دان‌کردن زرشک کار فرآوری زرشک همسان سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه این ۵۰ دستگاه با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال ساخته شده که از این مقدار ۱۰ میلیارد ریال حمایت موسسه دانشمند بوده‌ است، خاطرنشان کرد: اگر به دنبال ارزش افزایی زرشک برای کشاورز هستیم باید طرح‌ جامعی را دنبال کنیم است.

پورمهدوی عنوان کرد: امیدواریم با ورود این دستگاه‌ها به بازار شاهد رونق کارگاه خانگی دان‌کنی زرشک و فرآوری و بسته‌بندی این محصول استراتژیک در دل شهر و روستاهای استان باشیم.

وی افزود: شرکت دیگری در پارک علم و فناوری هم در زمینه شست و شوی زرشک ورود پیدا کرده است.

نماینده بنیاد علوی در خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: در بحث زرشک به واسطه اقتصادی و اجتماعی بودن آن نیازمند یک نمونه کار کوچک برای دان‌کن محصول بودیم.

هاشم صلاحی افزود: امیدواریم با این دستگاه‌های دان‌کن و مراحل بعدی که خط شستشو است بتوانیم زرشک را به صورت تازه و به قیمت بالاتری به بازار عرضه کنیم که این اقدامات یک پیچ تاریخی در حوزه زرشک است.

وی عنوان کرد: برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در مرحله دولت‌سازی گیر کردیم و این مرحله محقق نخواهد شد مگر این حکمرانی مردم در همه زمینه‌ها به خصوص حوزه اقتصاد رقم بخورد.

صلاحی با بیان اینکه زرشک مسئله اولویت‌دار در خراسان جنوبی است، بیان کرد: امیدواریم با ساخت این دستگاه‌ها یک خدمت اجتماعی و اقتصادی به مردم ارائه شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی هم گفت: این اقدام کار بزرگی بود تا این ایده‌ ارزشمند به مرحله بازارسازی برسد.

محمدحسن مجیدی افزود: در مجموعه پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ۲۰۵ واحد فناور و ۵۶ شرکت دانش بنیان داریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha