۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۵۸
کد خبر: 85232783
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمبود شیرخشک در استان یزد؛ نَگَرد نیست

۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۵۸
کد خبر: 85232783
کمبود شیرخشک در استان یزد؛ نَگَرد نیست

یزد- ایرنا - کمبود شیرخشک در داروخانه‌های استان یزد که از اسفندماه سال گذشته تاکنون ادامه دارد، موجب نگرانی و سردرگمی خانواده‌های نیازمند به این فرآورده شده است.

بر اساس بررسی های محققان بهترین تغذیه برای نوزاد، شیر مادر است و در شرایط عادی استفاده از غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی توصیه می شود، این ایده‌آل‌ترین شرایطی است که برای یک شیرخوار وجود دارد اما گاهی ممکن است اتفاقاتی بروز کند که شیر مادر خشک شود یا برای تغذیه نوزاد کافی نباشد، همچنین برخی نوزادان به دلایل مختلف قادر به تغذیه با شیر مادر نیستند و گاهی برای کودکان چندقلو نمی توان فقط از شیر مادر استفاده از شیر خشک اجباری می شود.

به گزارش ایرنا، تامین شیر خشک از اواخر سال گذشته با مشکلاتی همراه شده است؛ قبلا این فراورده آسان تر در دسترس خانواده ها بود و والدین برای تامین آن نگرانی نداشتند اما از اسفندماه سال گذشته زمزمه کمبود برخی برندهای شیر خشک در داروخانه شروع شد و تا به امروز ادامه دارد.

خانواده ها هر روز روانه داروخانه ها می شوند تا شاید بتوانند مقداری شیر خشک تهیه کنند و خیالشان از تغدیه کودک چندماه خود راحت شود؛ برخی علت کمبود شیر خشک را مشکلات تامین مواد اولیه شرکت های تولیدی مطرح می کنند و برخی هم قاچاق آن از کشور به علت تفاوت قیمت با کشورهای همسایه در کنار افزایش قیمت مواد اولیه این محصول مطرح می کنند.

اما واقعیت این است که وجود مشکلاتی از قبیل کمبود شیرخشک با سیاست های فرزندآوری همخوانی ندارد و حداقل این نیاز خانواه های دارای نوزاد باید به سرعت برطرف شود تا به رشد آنان لطمه نخورد.

گلایه خانواده ها از کمبود شیرخشک

حسین که دارای نوزادی ۲ ماهه است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای تهیه شیر خشک فرزندم به چند داروخانه مراجعه کردم که هنوز پیدا نکردم ، البته این کار هر روز من است و باید از این داروخانه به آن داروخانه مراجعه کنم تا شاید یک قوطی برای تغذیه چند روزه پیدا شود.

وی اضافه کرد: مسوولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند که وقتی مادر یک کودک ۲ ماهه به دلایل مختلف شیر ندارد و هیچ جایگزینی دیگری برای شیر مادر یا شیر خشک نیز وجود ندارد، چگونه باید یک نوزاد را تغذیه کرد.

رضا - ز که دارای دو نوزاد دوقلو است نیز در خصوص کمبود شیرخشک یادآور شد: برخی از انواع شیر خشک کمیاب و نایاب است و مسوولان داروخانه پیشنهاد استفاده از سایر برندها شیر خشک را می‌دهند این در حالی است که برخی برندها با بدن نوزاد سازگار نیست و باعث دل درد می شود.

وی اضافه کرد: برخی اوقات دوقلوهای خانواده ما به علت استفاده از یک برند دیگر شیر خشک دچار درد دل شده اند و چند ساعت گریه و بی قراری کرده اند، لذا تنوع این ماده غذایی با توجه به سازگار نبودن برخی از انواع آن با مزاج بعضی از نوزادان ضروری است .

یک مادر که دارای فرزندی پنج ماهه نیز از کمبود شیرخشک در یزد گلایه کرد و گفت: شیرخشک در داروخانه‌ها موجود نیست و اگر باشد خیلی زود تمام می شود و با توجه به محدودیت عرضه، امکان تامین چند قوطی برای رفع نیاز فرزند شیرخوارم را ندارم.

وی اضافه کرد: از مسوولان می خواهیم که به این موضوع رسیدگی کنند؛ برای سیرکردن شکم نوزاد چند ماهه چه کاری از دست مادری که شیر ندارد ساخته است، این انصاف نیست ، هر روز باید از کار و زندگی خود بزنیم و دنبال یک قوطی شیرخشک باشیم.

متصدی یکی از داروخانه های شهر یزد نیز به ایرنا گفت: شیر در بازار یزد به شدت کم است، البته به خارج صادر نمی شود و دلیل کمبود آن این است که ارز به تولید کنندگان این فراورده تعلق نمی گیرد.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: قبلا فقط شیر نان در بازار کمیاب بود اما حالا تقریبا اکثر مارک هایی که قبلا عرضه می شد را نمی توان یافت، سال گذشته هر ماه ۲ بار و هر بار ۵۰ کارتن شیرخشک به داروخانه ها می دادند اما امسال ماهی ۲ بار و هر بار فقط هفت کارتن می دهند که باعث به هم خوردن عرضه و تقاضا شده است .

کمبود شیر خشک بزودی رفع می شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت و گو با گزارشگر ایرنا با تشریح اقدامات و پیگیری ها انجام شده برای رفع کمبود شیرخشک در استان گفت: امیدواریم که ظرف چندماه آینده این مشکل حل شود.

بهروز حیدری افزود: کمبود شیرخشک در ۲ برند شرکت نستله «Nestle» که تولیدکننده شیرخشک‌های نان «NAN» و گیگوز « Guigoz» و برند اپتامیل «Aptamil» مشاهده شده که علت آن مشکلات تامین مواد اولیه مورد نیاز بوده است .

وی اضافه کرد: در شهریورماه توزیع شیرخشک نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده است به طوری که با پیگیری های انجام شده، تعداد قابل توجهی از انواع شیرخشک ‌های «ببلاک»، «آپتامیل» «نان» و «گیگوز» در استان توزیع شده و همچنین تلاش شد با تامین شیرخشک از سایر برندها مانند بیبی لاک « Bebelac» و غیره این مشکل تا حدودی برطرف شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: برای تامین شیرخشک‌هایی که از نظر کیفیت می‌توانند جایگزین شود، هماهنگی‌ها انجام شده تا در اختیار شهروندان قرار گیرد تا کسری نشان‌های تجاری خاصی در بازار برطرف شود .

حیدری با بیان اینکه کمبود شیرخشک‌های مربوط به نسخه های پزشکی وجود ندارد، گفت: کمبود شیرخشک برای شیرخشک‌های رژیمی و مرتبط با بیماری‌های خاص وجود ندارد و تنها در مورد شیرخشک‌های رایج و معمول این مسئله مطرح است.

وی افزود: با توجه به گستره وسیع مصرف شیرخشک در استان، برنامه توزیع به شرکت‌های پخش‌کننده داده شد تا در تمام داروخانه‌های سطح استان به میزان مشخصی شیرخشک توزیع کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha