۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85232353
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزادی زندانیان، دستاویز جدید حملات رسانه‌ای و حزبی مخالفان بایدن

تهران – ایرنا – شبکه خبری سی‌ان‌ان بدنبال تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در تحلیلی نوشت هرچند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا توانست  پنج زندانی را از ایران آزاد کند اما این ضربه‌ای بر وجهه سیاسی وی به شمار می رود و دست آویز حملات مخالفان وی در داخل آمریکا شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای خبری سی‌ان‌ان در تحلیل خود به قلم «استفان کالینسون» (Stephen Collinson) دراین باره نوشت: جو بایدن در توافقی با ایران در قبال دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار دارایی های مسدود شده اش در کره جنوبی که منجر به بازگرداندن پنج زندانی آمریکایی به خانه شد، نه تنها ضربه سیاسی خورد بلکه روزنه‌ای دهشتناک از حملات و انتقادات را برای دشمنان داخلی خود گشوده که وی را متهم به رئیس جمهوری ناتوان می کنند.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی نوشت: آمریکا مدت‌ها است که در این زمینه با کشورهایی که با آنان مشکل دارد معامله های سختی را انجام داده و با دادن امتیاز به طرف مقابل همراه بوده است که توجیه آن برای مخالفان سیاسی داخلی در آمریکا (از سوی کاخ سفید) مشکل است.

در ادامه این تحلیل آمده است: تاکنون هر توافقی که برای آزادی زندانیان آمریکایی صورت گرفته یک توافق مناسب و کاملا دلخواه کاخ سفید نبوده و توافق با ایران نیز همواره در محافل سیاسی در داخل آمریکا برای فرد تصمیم گیرنده که شخص رئیس جمهوری آمریکا است دردسرآفرین و تفرقه افکنانه بوده است، با این وجود رئیس جمهوری آمریکا یا باید آنچنان مصمم باشد که تصمیم بگیرد زندانیان آمریکایی را از کشورهایی که در آن محبوس هستند مانند روسیه و یا ایران آزاد کند و یا در غیر اینصورت بنا به دلایلی همچون ملاحظات سیاسی داخلی و ژئوپلتیکی و یا ترس قوت گرفتن مخالفان داخلی، تصمیم به نادیده گرفتن آزادی این افراد کند.

ضعف سیاسی، دیدگاه جمهوریخواهان علیه بایدن

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه می نویسد: اما بهایی که بایدن برای بازگرداندن پنج آمریکایی به آمریکا با میانجیگری قطر پرداخت کرد، موجی از انتقاد و اتهامات از سوی جمهوری خواهان علیه وی را به راه اندخته که او در این زمینه ضعف داشته و در برابر ایران نرمش نشان داده.

تارنمای شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در این زمینه در شبکه اجتماعی خود موسوم به «تروث سوشیال» (Truth Social) در هشداری آنرا سرمشقی خطرناک عنوان کرد و نوشت : یکبار که دراین باره پول دادید دیگر باید همیشه پول پرداخت کنید.

یک مقام ارشد کارزار انتخاباتی مایک پنس معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا نیز به این رسانه گفت که پنس قصد دارد تا اقدام بایدن در آزادی پنج زندانی آمریکایی را بعنوان یک ابزار و دست آویزی برای کارزار خود به کار گیرد زیرا به عقیده او بایدن با این اقدام تروریسم را در سراسر خاورمیانه دامن می زند، بخصوص به طرف چینی می آموزد که می تواند از مماشات آمریکا سود برد.

منتقدان نیز چنین توافق هایی را مرتکب شده اند

کالینسون در بخشی از تحلیل خود آنگاه پیکان اتهامات مخالفان اقدام بایدن را به سوی خود آنان بازگرداند و نوشت: منتقدانی همچون دونالد ترامپ و مایک پنس که قصد دارند اقدام اخیر بایدن را بعنوان یک ابزار سیاسی در کارزار انتخاباتی خود به کار گیرند، توافق آزادی زندانیان آمریکایی که در دوران خود آنان صورت گرفت را فراموش کرده اند.

وی در ادامه می نویسد: ترامپ هم در سال ۲۰۱۹ مبادله زندانیان با ایران را طراحی کرد تا «ژیو وانگ» (Xiyue Wang) ، شهروند آمریکایی متهم به جاسوسی را آزاد کند؛ ترامپ پیش از آن نیز در سال ۲۰۱۸ پس از توافقی که برای نشست بعدی با کیم جونگ رهبر کره شمالی داشت، شخصا از آزادی سه آمریکایی از کره شمالی استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، رسانه های آمریکایی همچون سی ان ان، «ای بی سی نیوز»، «نیوزویک»، «لس آنجلس تایمز»، «هیل» به بازتاب موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا پرداختند.

درهمین حال تارنمای خبری هیل با اشاره به اینکه کاخ سفید آزادی پنج آمریکایی در مقابل آزادی پنج ایرانی و آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی را مورد تایید قرار داده است، نوشت : کاخ سفید اعلام کرد؛ پنج زندانی آمریکایی در ایران، روز دوشنبه (روز گذشته) در مقابل آزادی پنج زندانی ایرانی و رفع مسدودیت ۶ میلیارد دلار از دارایی های ایران، آزاد شدند.

یک مقام ارشد کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، به این رسانه آمریکایی گفت: صبح دوشنبه(۲۷ شهریور ۱۴۰۲)، پنج زندانی آمریکایی و دو عضو خانواده آنها از طریق یک هواپیمای قطری عازم دوحه شدند تا از آنجا به واشنگتن سفر کنند.

درهمین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته درخصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفته بود که روند اجرای توافق میان دو طرف در دو موضوع رفع انسداد مالی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان گام به گام و با سرعت مطلوبی پیش رفته و امیدواریم شاهد وصول دارایی‌های خود از کره جنوبی باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha