فیلم- حیات دوباره جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد

گچساران- ایرنا- در سال های گذشته بیش از ۵۷ هزار هکتار از جنگل های مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت پروانه برگ خوار سفید و جوانه خوار بلوط شدند که با عملیات مبارزه به موقع منابع طبیعی استان به روش محلول پاشی و تله نوری هم اینک جمعیت آفت پروانه برگ‌خوار سفید در این جنگل های بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکیدگی شده اند که این آسیب در کوه های خاییز، لنده و بوستان بیش از بقیه نقاط استان خودنمایی می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت : دولت بمنظور صیانت از جنگل های بلوط در حوزه کهگیلویه و بویراحمد که ۲۰درصد پوشش جنگلی زاگرس را در بر می گیرد مرکز تحقیقات بلوط با توجه به سرانه بالای جنگل های بلوط در این استان را پیش بینی کرده که کار اجرایی آن در حال انجام است.

جاوید بخت افزود: در ۲سال اخیر سال در مجموع ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار در نواحی مختلف محلول پاشی انجام شده است.

وی افزود: ۶ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت بلوط در استان از سال ۱۴۰۰ تاکنون هزینه شده است.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند. این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

پروانه برگ خوار و جوانه خوار بلوط که از سال ۱۳۵۱ در کشور شناسایی شد و تاکنون این آفت نزدیک به ۶ بار طغیان کرده و عمدتا در حوزه زاگرس اتفاق افتاده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha