کره جنوبی: همکاری نظامی روسیه و کره شمالی «غیرقانونی و غیرموجه» است

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری کره جنوبی امروز یکشنبه در مصاحبه ای با اشاره به سفر رئیس کره شمالی به روسیه گفت همکاری نظامی کره شمالی و روسیه «غیرقانونی و ناموجه» است و جامعه بین المللی در برابر آن محکم می ایستد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی تنها یک روز قبل از سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل درباره نگرانی ها نسبت به گسترش همکاری نظامی بین پیونگ یانگ و مسکو پس از دیدار سران کره شمالی و روسیه با یکدیگر در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است همکاری نظامی بین کره شمالی و روسیه غیرقانونی و ناموجه است زیرا با قوانین سازمان ملل و بسیاری از تحریم های دیگر مغایرت دارد. جامعه بین المللی دربرابر چنین اقدامی اتحاد خود را بیشتر میکند و به آن واکنش نشان می دهد.

یون همچنین هشدار داد که اگر کره شمالی بخواهد از سلاح های هسته ای استفاده کند «پایان حکومت خود» را خواهد دید.

وی افزود: دوکشور کره جنوبی و آمریکا بار دیگر تاکید می کنند که هرگونه حمله هسته ای از طرف کره شمالی با پاسخی فوری، سخت و قاطع رو به رو می شود که پایان دهنده این حکومت خواهد بود.

یون سوک یول گفت بازدارندگی گسترش یافته آمریکا که به معنی استفاده تمام و کمال از امکانات نظامی خود و شامل سلاح های هسته ای است تبدیل به سیستم مشترکی میان دوکشور می شود که گفت و گو و تصمیم گیری و اقدامات خود را با یکدیگر انجام دهند.

وی افزود: ما توانایی بازدارندگی و واکنش دادن خود را نسبت به هرگونه تهدید هسته ای یا موشکی کره شمالی افزایش می دهیم.

یون سوک یون همچنین گفت افزایش روابط سئول واشنگتون و توکیو به روابط کره جنوبی و چین لطمه ای وارد نمی کند و هدف این همکاری سه جانبه به حاشیه راندن کشور خاصی یا ایجاد ائتلاف انحصاری نیست.

یون سوک یول در این مصاحبه گفت سه کشور کره جنوبی، آمریکا و ژاپن می دانند که چین باید نقش مسئولانه و سازنده ای در حل کردن مسائل شبه جزیره کره و منطقه و همچنین چالش های جهانی ایفا کند.

به گزارش ایرنا، رهبر کره شمالی و وزیر دفاع روسیه در زمینه تقویت بیشتر هماهنگی راهبردی و تاکتیکی، همکاری در زمینه‌های دفاعی و امنیت ملی گفت وگو کردند.

پیش تر رهبر کره شمالی از بمب افکن‌های روسی مدل‌های Tu-۱۶۰، Tu-۹۵MS و Tu-۲۲M۳ طی سفر خود به ولادیوستوک دیدن کرده بود. این بمب افکن‌ها از اجزای هوایی نیروهای هسته‌ای استراتژیک روسیه هستند.

دو طرف در این دیدار درباره همکاری‌های نظامی و امور بین الملل و نیز تبادل متقابل بین نیروهای مسلح دو کشور رایزنی کردند.

پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته در پایگاه فضایی وستوچنی روسیه با رهبر کره شمالی دیدار و از وی استقبال کرد.

رهبر کره شمالی از پوتین به خاطر دعوت از وی به روسیه برای بازدید از این کشور علیرغم مشغله کاری تشکر کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha