از پاسداشت شاعران پارسی زبان شبه قاره تا ساماندهی بانک اطلاعاتی مفاخر

تهران- ایرنا- رودرا گاوراو شرست سفیر کشور هند در ایران به همراه بلرام شوکلا رئیس مرکز فرهنگی سفارت هندوستان در ایران با حضور در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با محمود شالویی رئیس انجمن دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، محمود شالویی دیدار با سفیر هند گفت: با توجه به مشترکات فراوان فرهنگی و تمدنی میان ایران و هند و زمینه های مختلف همکاری میان دو کشور، در آینده نزدیک میز مفاخر فرهنگی هند و کمیته تخصصی-کارشناسی برای برنامه ریزی در جهت برگزاری رویدادهای مشترک، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تشکیل خواهد شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت و همچنین مرمت و بازسازی آرامگاه‌های امیرخسرو دهلوی، بیدل دهلوی و حزین لاهیجی به عنوان مهمترین شاعران پارسی گوی شبه قاره در دستور کار انجمن قرار دارد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: با توجه به اهمیت معرفی مفاخر و مشاهیر ایران و جهان فارسی زبان به جوانان و نسل جدید، تلاش ما براین است که میراث عظیم این بزرگان را با زبان امروزی و با بهره گیری از ابزارهای جدید هنری به این نسل منتقل نماییم.

ساماندهی بانک اطلاعاتی جامع از مفاخر و مشاهیر دو کشور

سفیر هند در ایران نیز در این ملاقات صمیمانه ضمن تقدیر از مجموعه فعالیت های انجمن در حوزه پاسداشت مفاخر خاصه مفاخر و مشاهیر هند و شبه قاره گفت: چهره های مطرح فرهنگی و هنری ایران و هند باید تلاش کنند که با بهره گیری از فضای مجازی و ابزارهای جدید، میراث عظیم فرهنگی، هنری و ادبی دو کشور را در قالب برنامه های رادیویی، تلویزیونی و پویانمایی به نسل های جوان معرفی نمایند تا اندیشه این بزرگان با زبانی همه فهم و قابل درک برای نسل جدید، به آنان عرضه گردد.

او اضافه کرد: دانشگاه های ایران و هند و موسسات پژوهشی دو طرف باید در صدد ساماندهی یک بانک اطلاعاتی جامع از مفاخر و مشاهیر دو کشور و میراث علمی آنان باشند تا پژوهشگران فارسی زبان و غیرفارسی زبان به عنوان یک مرجع رسمی از داده های این بانک بهره مند شوند.

رودرا گاوراو شرست تصریح کرد: مرکز فرهنگی هند در ایران آمادگی دارد برای برگزاری برنامه ها و رویدادهای فرهنگی مشترک میان دوکشور مانند مراسم تجلیل از مفاخر، ترجمه متون مرتبط با حوزه فرهنگ، ادب، حکمت و عرفان و... با انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کمال همکاری با مبذول نماید.

در ادامه این نشست بلرام شوکلا رئیس مرکز فرهنگی سفارت هندوستان در ایران نیز از عزم راسخ مرکز فرهنگی هند برای اجرای برنامه‌های مشترک در آینده نزدیک خبر داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha