هیچ کشوری اغتشاش را تحمل نمی‌کند/دفاع آگاهانه از حق مردم، توطئه‌ها را با شکست مواجه کرد

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه هیچ کشور و دولتی اغتشاشات و ناآرامی‌ها را تحمل نمی‌کند، گفت: در اتفاقات پاییز سال گذشته، با دفاع آگاهانه و عالمانه از مردم سالاری دینی و دفاع از به رسمیت شناختن حق مردم و مخالفت با تندروی و کندروی، دشمنان شکست خوردند و در نهایت مردم پیروز شدند.

فرهاد دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره نقش دشمن در به وجود آوردن اغتشاشات و عملکرد دولتمردان در مواجهه با این پدیده در پاییز سال گذشته توضیح داد: سال گذشته با پدیده ای به عنوان اعتراض روبه‌رو شدیم که متاسفانه و به دنبال تلاش دشمنان برای تحریک مردم، به ویژه از طریق فضای مجازی، به تدریج از اعتراض به سمت اغتشاش و تندروی تغییر ماهیت داد و شأن شخصیت‌های دانشگاهی توسط معترضان و اغتشاش‌گران رعایت نشد.

وی با بیان اینکه اعتراضات از یک جایی به بعد به اغتشاشات تبدیل شد، گفت: دشمن سوار بر فضای اعتراضات و مطالبات شد و با دامن زدن به مشکلات معیشتی و گرفتاری های اقتصادی از این فضا سوءاستفاده کرد و اعتراضات آرام و فرهنگی که می توانست به دستاوردهای خوبی منجر شود، به سمت اغتشاشات که جز آسیب دستاورد دیگری نداشت، کشانده شد.

هیچ کشوری اغتشاش را تحمل نمی‌کند/دفاع آگاهانه از حق مردم، توطئه‌ها را با شکست مواجه کرد

اختلاف‌نظر و اعتراض مقبول است اما فحاشی و اغتشاش نه

دانشجو با بیان اینکه در اغتشاشات جز ایجاد محدودیت و برخورد، نمی توانیم انتظار چیز دیگری را داشته باشیم، افزود: با اعتراض نمی شود برخورد کرد اما اغتشاش را هیچ دولت و کشوری تحمل نمی کند. اعتراض را می شود تفاوت و اختلاف نظر در نظر گرفت و تظاهرات مسالمت آمیز برای آن انجام داد و در نهایت با گفت‌وگو پایان داد اما اینکه در خیابان بریزند و فحش های هنجارشکنانه بدهند هیچ کس، هیچ کشور و هیچ دولتی تحمل نمی کند حتی کشورهایی که دم از دمکراسی و آزادی بیان می زنند اغتشاش و ناآرامی را تحمل نمی کنند که نمونه های آن را در کشورهای غربی شاهد هستیم.

رییس دانشگاه تربیت مدرس گفت: اعتراض موضوعی منطقی و پذیرفتنی است؛ هم مردم در جامعه حق اعتراض دارند که مسوولان باید با سعه صدر به آن گوش دهند و هم مسوولان حقی دارند که از فشارهای تحریمی و سیاسی حرف بزنند و مسائل را مطرح کنند و مردم باید گوش دهند.

وی تاکید کرد: نتیجه اعتراضات می تواند فایده های خوبی داشته باشد اما اغتشاش و تخریب اموال عمومی و سردادن شعارهای هنجارشکن برای هیچ کس فایده و سودی ندارد و تاکنون هیچ کس از ناهنجاری سود و فایده نبرده است.

دولت در کنترل اوضاع موفق عمل کرد

رییس دانشگاه تربیت مدرس درباره برخورد دولت در اغتشاشات گفت: برخورد منظور فقط این نیست که نگاه پلیسی باشد؛ برخورد هم از بعد سیاسی، هم از بعد تعاملی و هم از بعد کنترلی است که البته دولت در بیشتر موارد موفق عمل کرد. البته در جاهایی هم موفق نبود که می توان از آن تجربه کسب کرد.

وی افزود: به عنوان مثال در فضای مجازی خیلی ضعف داریم. دشمنان در فضای مجازی توانستند مطالبی را با خلط کردن واقعیت و دروغ منتشر کنند و فضایی را فراهم کنند که در برخی جوانان باوری اشتباه صورت بگیرد و اذهان را گمراه کنند.

دانشجو ادامه داد: ما در قضیه فضای مجازی نیاز به کار زیادی داریم. باید دولت و نظام حکمرانی دستاوردهای خوب و عالی کشور را در فضای مجازی به درستی و با صحت و واقعیت منتشر کنند تا افراد به خبرهایی که می بینند و می شنوند، اعتماد کنند.

هیچ کشوری اغتشاش را تحمل نمی‌کند/دفاع آگاهانه از حق مردم، توطئه‌ها را با شکست مواجه کرد

نقشه دشمن برای تفکیک کشور با شکست مواجه شد

وی نقش دشمن را در حوادث مهرماه سال گذشته بسیار پُررنگ عنوان کرد و گفت: دشمنان با تمام قوا وارد میدان شده و جنگ ترکیبی و پیچیده ای را راه انداخته بودند. در تلویزیون ها و مجموعه های خبری و فضاهای مجازی با القاء اخبار دروغین مانند اینکه کار نظام تمام شده است و تا سه هفته دیگر ما آنجا هستیم یا در تظاهرات هایی با برافراشتن پرچم هایی با عناوین کشور کردستان یا خوزستان به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی و تفکیک ایران بودند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دشمنان با توطئه های مختلف و خرج کردن میلیون ها دلار به دنبال سرنگون کردن نظام و تفکیک کشور بودند، افزود: به لطف خدا، حرمت خون شهدا و با حضور افرادی که با تمام وجود برای دفاع از این نظام ایستاده اند، نه نظام سرنگون شد و نه کشور تفکیک؛ و مانند همیشه توطئه های آنها با شکست روبرو شد.

وی یادآور شد: در واقع با دفاع آگاهانه، عالمانه، دفاع با اعتقاد از مردم سالاری و دموکراسی، دفاع از به رسمیت شناختن حق مردم، دفاع از آرمان های نظام جمهوری اسلامی و مخالفت با تندروی و کندروی دشمنان شکست خوردند و ما پیروز شدیم.

دانشگاه محل تبادل‌نظر است نه تقابل

دانشجو در ادامه خطاب به دانشگاهیان گفت: توصیه من به همه چه اعضای هیات علمی، چه دانشجو و چه کارمند این است که دانشگاه محل تبادل نظر، تبیین نظرات و تکامل نظرات و تکامل انسان ها است و جایی است که فرهیختگی، تعامل و تبادل نظرها شکل می گیرد. دانشگاه محل تقابل و تهمت زنی و استفاده از زبان های ناشایست و تندروی نیست.

وی افزود: دانشگاه جای میانه‌روی و تحمل نظرات مختلف است. همه موافقان و مخالفان یک موضوع باید دقت کنند که اگر با یک نظر مخالف روبرو می شوند، با نگاه و شأن دانشگاهی با آن برخورد کنند نه با تندروی، اتهام و حرف های ناشایست و هنجارشکن و اگر کسی اشتباه می کند مقابله با آن اشتباه با شأن دانشگاهی صورت بگیرد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: توصیه به خودم و دانشجویان و هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس این است که قانونمداری خیلی حایز اهمیت است. حتما قوانین و مقررات آموزشی و پژوهشی دانشجویی فرهنگی مورد مطالعه قرار بگیرد. با آگاهی و دانسته وارد دانشگاه شوند. سعی کنند در انجمن های علمی عضو شوند و فعال تر باشند و در بحث های علمی خود کوشاتر عمل کرده و به مسوولان دانشگاه کمک کنند تا بتوانند برای آنها شرایط بهتری جهت تحصیل و اشتغالزایی فراهم کنند.

وی افزود: فعالیت های سیاسی باید بخشی از اهداف دانشجویان باشد. وقتی در یک دانشگاه خوب مانند تربیت مدرس قبول شده اند، یعنی آمده اند علم بیاموزند و یک موقعیت کاری بهتر برای آینده خود فراهم کنند. فعالیت های سیاسی و فرهنگی باید باشد اما نباید یکی نسبت به دیگری پُررنگ‌تر باشد.

اخبار مرتبط