۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۱۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85229433
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بنای منحصر به فرد گنبد سلطانیه را به جهانیان معرفی خواهیم کرد

زنجان - ایرنا - سرپرست گروه تور خودرویی جهانگردان هندی لال پری گفت: معماری گنبد سلطانیه نسبت به آثار هم ردیف خود از نظر عظمت و ابعاد منحصر به فرد است و ما حتما این بنا را به دوستان و جهانیان معرفی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تور خودرویی جهانگردان هندی لال پری پس از عبور از شهرهای مختلف ایران از روز گذشته میهمان زنجانی هستند و روز /جمعه / به شهرستان سلطانیه در این استان سفر کردند.

دامان دوال تاکور سرپرست گروه به همراه دیگر اعضای خود از گنبد جهانی سلطانیه بازدید کردند.

او در این خصوص گفت: این اولین بار است که من این بنای فاخر را می‌بینم اما قطعا آخرین بار نیست، عظمت و این حجم از جزئیات معماری را در این بنا تاریخی، ما هرگز فراموش نخواهیم کرد.

داود آبیان معاون گردشگری استان زنجان نیز در این خصوص گفت: این گروه از تمامی طبقات و کارگاه‌های مرمتی گنبد سلطانیه بازدید کردند و ماکت گنبد سلطانیه و یک ظرف مسی به عنوان صنایع دستی شهرستان سلطانیه به این گروه به عنوان یادگاری از این دیار تاریخی هدیه داده شد.

بنای منحصر به فرد گنبد سلطانیه را به جهانیان معرفی خواهیم کرد

تور خودرویی جهانگردان هندی "لال پری" با میزبانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پس از عبور از شهرهای بندرعباس، لار، شیراز و آباده، اصفهان، کاشان و تهران به زنجان رسید و طبق برنامه سفر خود را امروز به سمت تبریز ادامه می دهند.

این گروه با یک دستگاه خودرو کلاسیک‌ "ام جی" مدل ۱۹۵۰ و یک دستگاه کمپر ون سفر خود را از کشور هند آغاز کرده و در بدو ورود به هریک از شهرها از سوی مسوولان استانی و کانون جهانگردی، اتومبیلرانی و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد استقبال قرار می‌گیرند.

گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو (سلطان محمد خدابنده) هشتمین سلطان مغول بود که بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی (۷۰۳ تا ۷۱۳ هجری قمری) به دستور او در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود.

گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان قبل از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره است و رتبه سوم گنبدهای بزرگ جهان به مسجد ایاصوفیه اختصاص دارد که توسط مغول‌ها ساخته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha