آیین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در حرم ثامن الحجج(ع) برگزار شد + فیلم

مشهد-ایرنا- آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) با حضور زائران و خادمان بارگاه ملکوتی امام هشتم در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، تولیت آستان قدس رضوی جمعه شب در این آیین گفت: یکی از اوصاف اهل بیت(ع) صفت مُحِب بودن است. محب قرآن، دین ارزشها و فضیلتها بودند.

حجت الاسلام احمد مروی افزود: ملاک ایمان به درجه محبت است. هر چه ایمان بیشتر باشد معرفت به خدا و اولیای الهی بیشتر باشد عشق و محبت ما هم به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه محبت آثار و ظواهری دارد افزود: این که بگوییم خدایا تو را دوست داریم کفایت نمی‌کند. محبت صادقانه و خالصانه باید ظهور داشته باشد و یکی از آنها پیروی از پیامبر(ص) است. احساس مسوولیت، عشق و دلدادگی حقیقی نسبت به محبوب است.

تولیت آستان قدس گفت: اگر اهل بیت(ع) را دوست داریم باید هر چیزی که آنها را برنجاند را ترک کنیم و هرچه می پسندند و رضایت و خشنودی آنها را جلب می‌کند انجام دهیم.

وی گفت: غیرت دین داری و ولایت‌مداری، پاسداری از ارزشها و فضیلتها و مبارزه با منکرات همه از ظهور و بروز محبت است.

حجت الاسلام مروی اظهار داشت: گم شده بعد از رحلت پیامبر(ص) غیرت دینی است. هر چه اسلام اموی و ابوسفیانی حاکم شد به همان میزان مسوولیت و غیرت دینی و مسوولیت پذیری انسانی در جامعه فراموش شد و به انزوا رفت.

تولیت آستان قدس گفت: جامعه علوی، حسینی و رضوی یک جامعه مسوولیت پذیر غیور است. مردم همانگونه که نسبت به اموال و ناموس و فرزند خود باید مسولیت پذیر باشند، نسبت به دین و قرآن و ارزشهای دینی و فضیلتهای دینی هم باید مسوولیت پذیر باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت زیارت با معرفت اظهار داشت: باید سلوک، اخلاق، ادب و عبادت و تواضع رضوی و رسیدگی به نیازمندان را که سیره همه اهل بیت بوده را در زندگی پیاده کنیم تا زائر تلقی شویم.

مراسم خطبه‌خوانی یکی از آیین‌های دیرینه‌ای است که تنها ۲ بار در سال و یک بار در شب عاشورا و بار دوم در شب شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود این آیین قدمتی در حدود ۳۰۰ سال دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha