۲۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۴۵
کد خبر: 85229365
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مشهد در شب شهادت ثامن الحجج(ع) غرق در عزا و ماتم است

۲۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۴۵
کد خبر: 85229365
مشهد در شب شهادت ثامن الحجج(ع) غرق در عزا و ماتم است

مشهد-ایرنا- شهر مشهد و حرم مطهر رضوی همزمان با شب شهادت امام رضا(ع) و با حضور خیل عظیم عزاداران، غرق در عزا و ماتم است.

به گزارش ایرنا، همه ساله بعد از اربعین حسینی تعداد زیادی از عاشقان اهل بیت(ع) از شهرها و استان‌های مجاور خراسان پیاده بـه سمت مشهد و بارگاه منور حضرت رضا(ع) حرکت کرده و صحنه هـای باشکوهی از ولایت مداری را بـه نمایش می‌گذارند، در مسیرهای منتهی به شهر مشهد ایستگاههای صلواتی بسیاری کار خدمت رسانی و پذیرایی از این زوار را برعهده دارند.

حضور هیات‌هـای مذهبی سراسر کشور در مشهد و تجمع بزرگ عزاداران در شب شهادت امام رضا(ع) همه ساله صحنه هـای باشکوهی را در حرم مطهر رضوی بـه تصویر می کشد.

برپایی تعزیه خوانی در حرم مطهر رضوی با عنوان حسینیه حرم در صحن قدس، حضور جوانان و نوجوانان در دسته هـای عزاداری و برگزاری نماز جماعات با حضور انبوه جمعیت عزادار از جمله جلوه هـای بـه یاد ماندنی آیین های ویژه این ایام است.

از دیگر آیین‌های شب شهادت امام رضا(ع) در مشهر و حرم مطهر رضوی، «خطبه خوانی» است.

مراسم خطبه‌خوانی از جمله سنت های دیرینه‌ای است که تنها ۲ بار در سال شامل شب عاشورا و شب شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد.

به گفته استاندار خراسان رضوی، آمار ورودی زائران رضوی به شهر مشهد طی سال جاری(تا روز گذشته) حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می شود.

مشهد در شب شهادت ثامن الحجج(ع) غرق در عزا و ماتم است

به گزارش ایرنا، مراسم خطبه‌خوانی آیینی سنتی است که تولیت و خدام آستان قدس رضوی در حالی که شمع‌های روشن در دست داشته، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی«امسال در صحن پیامبر اعظم(ص)» حلقه زده و با قرائت خطبه ویژه به مرثیه‌سرایی و عزاداری می پردازند.

این مراسم آیینی با قرائت آیات نورانی کلام الله آغاز و با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و ذکر مصیبت ذاکر اهل بیت(ع) ادامه می‌یابد.

بخش اصلی این آیین، شمع‌گردانی خادمان حرم و قرائت خطبه شب شهادت است که در صحن پیامبر(ص) برگزار می‌شود.

آیین شام غریبان شهادت امام هشتم(ع) فردا شب نیز پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با پیاده روی و عزاداری خدام حرم حضرت، از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه(از چهارراه شارستان خیابان نواب صفوی به سوی حرم مطهر) آغاز می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha